گفتگوی ویژه

اصلاح طلبان هنوز فتنه را محکوم نکردند

یکی از مسائل که اثر نامطلوبی بر بعد بیرونی و خارجی نظام گذاشت همین فتنه88 بود و این هم شاید تبعات مجلس ششم و قضایای مربوط به آن مجلس باشد که از همان مجلس مسائلی را بیرون بردند و مسئله هسته ای ما اشکار شد
امیر زینلی- صحبت از آثار و مضرات داخلی فتنه 88 پس از گذشت 7 سال از آن فتنه شوم، و آثار خارجی آن که بسیاری از آن ها تا امروز هم ادامه دارد، مطلبی نیست که کهنه شود. همان گونه که مقام معظم رهبری هم بارها در مورد زوایای مختلف فتنه صحبت کرده اند. در گفتگو با دکتر محمد کرمی راد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این باب گفتگو کرده ایم.

مضرات داخلی فتنه 88 برای کشورمان چه بود؟

ضمن گرامی داشت سالروز 9 دی و حرکت توفنده اقیانوس انسانهای فهیم و با بصیرت ایران اسلامی که در اقصی نقاط کشور اتفاق افتاد اگر بخواهیم جریان فتنه را خوب مهندسی و آنالیز کنیم، رفتار آنها در داخل، هم گرایی و هماهنگی آنها در خارج و هم نوایی ضد انقلابها اعم از سلطنت طلبان، منافقین، بیبیسی، اسرائیل، انگلیس، آلمان، فرانسه و به خصوص آمریکا نشان میدهد که بعد از اتفاقاتی که در حوزه قفقاز و کشورهای تازه استقلال یافته و جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق معروف به کودتای مخملی و انقلابهای سبز رخ داده بود، می رفت که بنیان نظام جمهوری اسلامی ایران را بر کند. بر همین اساس آن چه که اتفاق افتاد یک حرکت بسیار قوی و هماهنگ بود. کما این که در اسناد و مدارکی که به دست آمد مشخص بود که از کشورهای اطراف و همسایه مخصوصا کمکهای نقدی عربستان و بیبیسی در بعضی از ستادهای انتخاباتی و جریان فتنه حضور داشتند. همان اصطلاح از قم تا رم را مهندسی کرده و برنامه بسیار گسترده ای در فضای مجازی داشته و نقشه شومی کشیده بودند. با درایت رهبر عزیز انقلاب نیروهای مسلح حق تیراندازی نداشتند. در بعضی از کلیپها و فیلمها دیده میشود که برادران عزیز نیروی انتظامی مظلومانه به دست افرادی مجروح و حتی شهید شدند و به برخی از پایگاههای بسیج حمله کرده و آنها را خلع سلاح کردند و شبانه اراذل و اوباش را تهییج و تطمیع نمودند. الان محاکمه یکی از آقازادهها بیشتر بر همین اسناد و اطلاعاتی است که در پرونده ایشان است صورت میگیرد. بانکها و اماکن دولتی را برهم وآتش زدند، خودروهای دولتی و سطل آشغالها به خصوص در محدوده نزدیک به بیت رهبری را آتش زدند که ریشه آن در همان اتفاقی است که در سال 76 و 78 رخ داده بود. شعارهایی داده شد از جمله توهین به اصل ولایت فقیه، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی، که همه اینها نشانگر حرکتی کاملا حساب شده، خزنده و به نوعی کودتا علیه نظام ولایی کشور عزیزمان بود.

فتنه چه آثاری از لحاظ امنیت ملی داشت و اگر ادامه پیدا میکرد چه اتفاقی میافتاد؟

در آن انتخابات چه اتفاقی افتاد؟ مقام معظم رهبری فرمودند باید قانون اعمال شود. یک کسی قانون را قبول نداشت پس به کف خیابان ها ریختند. بیشتر از 40 میلیون آرا به صندوقها ریخته شده بود. این انسجام، اقتدار ملت، قدرت ملی و حرکت بسیار خوب و ارزشمند که در دوره قبلی هم تکرار نشد، تبعاتی داشت. آن سقف آرا میتوانست به اقتدار و امنیت ملی و آن چه که دیگران به آن اذعان دارند و به عنوان دموکراسی مطرح میکنند کمک کند. اما آن چه که اتفاق افتاد ضربه ای بر نظام بود. در واقع تمام تلاششان بر این بود که این نظام ولایی و این اقتدار را از بین ببرند. همین امروز هم شاهد امنیت پایدار در کشور هستیم. شاهد این هستیم که در اطراف ما ناامنی فراوان است. بساط تدابیر رهبری که هم قانونا جایگاه قانونی و ولایت فقیه در قانون اساسی مشخص شده است و هم یادگار بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل و عظیم الشأن ما است، گذاشته شده است. طبیعی است که هیچ کشوری چنین ساختار سیاسی نداشته است و به دلیل همین وجود فرماندهی کل قوا است که اشراف کامل هم داشتند. از طرفی هم پیوند ناگسستنی بین امت و امامت یعنی بین ملت و رهبری یک پیوند بسیار اعتقادی و مشخص است. خوشبختانه نیروهای مسلح با پشتوانه بسیج و نیروهای مردمی توانسته اند روز به روز این اقتدار را ارتقاء ببخشند و البته در آن مقطع به آن آسیب رساندند و دشمنان هم مترصد بودند که از این استفاده کنند. بر اساس آیه مکروا و مکرالله و الله خیرالماکرین (سوره مبارکه آل عمران آیه 54)، مکر و حیله فتنه گران و در رأس آنها آمریکا، اسرائیل، کشورهای اروپایی و عربی مخصوصا آل سعود خنثی شد و نتوانستند به نتیجه برسند. طبیعی است که ملت ما به این هنجار شکنیها به خصوص آتش زدن خیمه أباعبدالله الحسین در روز عاشورا، توهین به اصل ولایت فقیه و آتش زدن عکس امام خمینی(ره) پاسخ دهند. در حالی که هیچ کدام از سران فتنه حتی یک بار هم از این شعارها برائت نجستند. هنوز هم یک چنین محکومیتی از طرف آقایان اصلاح طلب وجود نداشته است، اصلا اینها فتنه را به عنوان فتنه قبول ندارند.

در حالی که اوباما هم از اصحاب فتنه نام برد ولی اینها باز هم قبول نکردند که اعلام برائت کنند.

بله. بنده با بعضی از آنها صحبت میکنم ولی باورشان نیست و معتقدند که فتنه نبوده است. ما این مسئله را به عنوان فتنه بیان میکنیم اما آنها این کلمه را طور دیگر تعریف میکنند. در حالی که فتنه همانی بود که قبل از شمارش آراء پیروزی خود را اعلام کرد و بعد هم شعار تقلب داد. کمیته صیانت از آراء تشکیل شد و آخرش هم که آراء شمارش شد، نماینده همه کاندیداها آمده و معلوم شد که خلافی صورت نگرفته است. باید تمکین میکردند که نکردند. بنابراین یکی از مسائلی که اثر نامطلوبی بر بعد بیرونی و خارجی نظام گذاشت همین فتنه 88 بود و این هم شاید تبعات مجلس ششم و قضایای مربوط به آن مجلس باشد که از همان مجلس مسائلی را بیرون بردند و مسئله هسته ای ما افشا شد. زمانی که ما در مجلس بودیم، اسناد، مدارک و فیلمهایی که توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی به خصوص سپاه از همین سران فتنه گر بعد از فتنه 88 به دست آمده بود، به ما نشان دادند. فلذا مسئله فتنه 88 چیزی نیست که ما از آن به راحتی بگذریم. یک حادثه بسیار بزرگی اتفاق افتاد که ملت ما به خوبی پاسخ داد.

طبیعتا وقتی که دنیا با چالشی درونی و داخلی در ایران مواجه شد و سران فتنه نیز اعلام برائت نکردند، سوء استفاده کرد. در اوائل محرم همان سال رهبر عزیز انقلاب در دیدار با طلاب و مبلغین خطاب به سران فتنه فرمودند که اگر راست میگویید برائت جسته و بگویید که کسانی که این کارها را میکنند از ما نیستند یا بگویید آقای فرانسه، انگلیس، اسرائیل و آمریکا به شما چه ربطی دارد که در درون خانواده ما دخالت میکنید؟ حتی این کار را هم نکردند و بنابراین عوامل خارجی جری تر شده و امیدوار به جریان فتنه شدند و هم چنان به جریان فتنه امیدوارند. انشاء الله این امید را به گور میبرند و در آینده نزدیک امیدشان کاملا به یأس و ناامیدی تبدیل میشود. «...الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ...» (سوره مبارکه مائده آیه 3).

https://shoma-weekly.ir/rSqjXk