روزهای نزدیک به انتخابات همیشه با تلاطمهای بسیاری در احزاب و گروههای سیاسی همراه بوده است، به نحوی که هر کدام از گروهها و جریانات سیاسی در تلاشند تا نامزدهای حزب خود را موجه جلوه دهند و نسبت به نامزدهای جریان مقابل با نگاهی انتقادی برخورد کنند. دریای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی نیز خالی از این تلاطمها نمانده است و از مدتها قبل نظرات متعددی را در این باره شاهد بودیم.
حال اما حامیان جریان اصلاحات که پیش از این از لفظ حضور مشروط در انتخابات صحبت کرده بودند درصدد هستند تا پروژه عبور از روحانی را کلید بزنند، پروژهای سرشار از انتقادات مکرر نسبت به عملکرد حسن روحانی رئیس جمهوری که جریان اصلاحات یکی از حامیان اصلی او و دلیل مهم به قدرت رسیدن او به شمار میروند.
چرایی شانه خالی کردن این جریان نسبت به حمایت از عملکرد روحانی به جای پاسخگویی به مردم و عدم پذیرش مسئولیت در برابر عملکرد دولت تدبیر و امید موضوعی است که موجبات گفتوگوی باشگاه خبرنگاران با محمدمهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه را فراهم آورده است.
گرایش عبور از رئیس جمهور راتب از سوی اصلاح طلبان همواره مطرح بوده است
باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان یک فعال سیاسی علت اصلی انتقادات جریان اصلاح طلب از رئیس جمهوری که خود باعث روی کار آمدن او هستند چه میدانید؟
اسلامی: موضوع عبور از رئیس جمهور راتب از سوی اصلاح طلبان بحث تازهای نیست و همواره در انتخاباتهای مختلف شاهد آن بودیم. برای مثال در انتخابات سال ۸۰ که دور دوم دولت اصلاحات محسوب میشد هم این موضوع راشاهد بودیم. البته به گمان من این امر به سبب سهمخواهیها و ائتلاف برای رای آوردن دولتی بود که محقق نشده است.
برای مثال فردی مانند روحانی تفکرها و سابقه سیاسیاش کاملاً متفاوت از اصلاح طلبها بود، حتی یکی از تندترین مواضع را نسبت به نهضت آزادی داشت و جزء افرادی بود که اعضای نهضت آزادی سخنان او را به عنوان شاهدی برای مظلومیت خود بر زبان میراندند اما در عین حال شاهد بودیم که اعضای همین نهضتی که هیچ گونه اشتراک ذهنی و سیاسی و ایدئولوژیک بین آنها و روحانی وجود نداشت و نگاهشان کاملاً متفاوت بود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ از دولت تدبیر و امید حمایت کردند و حسن روحانی را به عنوان نامزد مطلوب خود برشمردند.
علاوه بر این شاهد بودیم افرادی در میان اصلاح طلبان که گرایشهای چپ اقتصادی آشکارا داشتند در زمره حامیان آقای روحانی درآمدند درحالی که دیدگاههای آقای روحانی به لحاظ اقتصادی کاملاً راست گرایانه بود؛ بنابراین واضح است که حمایتهای انتخاباتی سالهای ۹۲ و ۹۶ از دولت آقای روحانی بیش از آنکه ناشی از یک خاستگاه فکری و تفکری باشد، خاستگاهی معطوف به قدرت داشت. این موضوع نشانگر علاقه جریانات مطرود به دست یافتن به قدرت و ائتلاف برای فریب مردم بوده است. پس میتوان موضوع سهم خواهی را در این دولت به صورت آشکارا دید و به دلیل اصلی پروژه عبور از روحانی پی برد.
امروز ما به روزی رسیدیم که روحانی از آن به عنوان خطر رقیب یاد میکرد
باشگاه خبرنگاران جوان: شما در صحبتهایتان اشاره کردید به اینکه حمایتهای انتخاباتی از آقای روحانی ناشی از ائتلافی برای دستیابی به قدرت و بیان مطالبی دور از واقعیت بوده است. آیا شاهد مثالی هم برای این موضوع دارید؟
اسلامی: برای مثال یکی از نمادهایی که این روزها به صورت جدی بین مردم و در فضای مجازی دست به دست میشود آن قسمت از فیلم انتخاباتی جهانگیری در انتخابات سال ۱۳۹۶ است که رقیب خود را متهم به این امر میکند که چنانچه او بر سرکار بیاید یارانهها را از راههایی نظیر افزایش قیمت حاملهای انرژی در بین مردم تقسیم خواهد کرد، علاوه بر این مدعی بودند برنامههایی دارند که با استفاده از آنها میتوانند بدون استفاده از این رویکردها کشور را اداره کنند و مردم را صاحب سهام کنند. اما امروز ما به روزی رسیدیم که روحانی از آن به عنوان خطر رقیب یاد میکرد و این نشان میدهد که اصولاً برنامه حکمرانی که توسط اصلاح طلبها اعلام میشد بیش از هرچیز نوعی فریب افکار عمومی و به دور از واقعیت بوده است.
حتی در عرصههای فرهنگی هم اگر نگاه کنیم بسیاری از افرادی که در زمره حامیان روحانی هستند و به ظاهر به دنبال آزادی بودند افرادی با سبقه ضدآزادی بسیار پررنگی بودند؛ بنابراین مجموعه این موضوعات نشان میدهد که حامیان روحانی صرفا برای فریب افکار عمومی و دست یافتن به قدرت از او حمایت کردند و امروز که امیدی ندارند تا ادامه ائتلافشان برای ماندن در قدرت مفید باشد طبیعی است که احساس میکنند باید پروژه عبور از او را برای رسیدن به خاستگاه قدرت کلید بزنند.
سهم خواهی باعث شده تا جریان اصلاح طلب پروژه عبور از روحانی را کلید بزند
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا سهم خواهی که شما بیان کردید در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی محقق نشده است؟
اسلامی: باز هم تاکید دارم که مسئله سهم خواهی باعث شده است تا جریان اصلاح طلب در مقطع فعلی پروژه عبور از روحانی را کلید بزند زیرا روحانی در مقاطعی توانست سهم حمایت آنها را از خود پرداخت کند اما به گمان اصلاح طلبان انتظاراتشان آن گونه که باید، برآورده نشده است و از همین رو نیز در تلاشند تا پروژه عبور از روحانی را کلید بزنند.
البته معتقدم که این رفتار اصلاح طلبان بیش از هر چیز نوعی مسئولیت گریزی است زیرا اگر بخواهند مسئولیت دولتی را بپذیرند باید تمام جوانب آن را برعهده بگیرند، اما آنها در تلاشند تا هزینه حمایت از یک دولت را نپردازند و تنها در منافع آن شریک باشند، موضوعی که به دور از اخلاق حزبی است؛ زیرا یک حزب باید هزینه و فایده حمایت از یک نامزد را همزمان پرداخت کند.
ما در انتخابات گذشته مجلس شاهد بودیم که جریان اصلاح طلب چهرههای مختلفی را در فهرست خود جمع کردند که برخی از آنها مدعی این بودند که بابت حضور نامشان در فهرست اصلاح طلبان هزینههای گزاف بسیاری را به عنوان کمک به ائتلاف پرداخت کردهاند که احتمالا برای انتخابات آتی هم همین رویکرد را اتخاذ خواهند کرد. حاشیهسازیهایی نظیر حمله به شورای نگهبان هم که امروز از سوی اصلاحات اتفاق میافتد برای فریب افکار عمومی و مظلومنمایی است، زیرا اگر مردم ایران احساس کنند کسی مظلوم است به یاری او خواهند شتافت و این یک سیاست تکراری و پرسابقه از سوی اصلاحات است.
* تمرکز تبلیغاتی اصلاحات بر مظلوم نمایی به جای پاسخگویی معطوف شده است
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا سیاست مظلومنمایی که به آن اشاره کردید در دورههای قبل هم مصداقی داشته است؟
اسلامی: بله، برای مثال رئیس دولت اصلاحات زمانی که در سال ۱۳۸۰ میخواست برای دور دوم دولت خود کاندیدا شود به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت قبلیاش در مقابل دوربین حاضر شد، چند قطره اشک ریخت و کل تبلیغات دور دوم او تمرکز بر گریهای هنگام ثبت نام و شعارهای احساسی او نظیر «ایستادهام چو شمع مترسان زآتشم» یا همان اشک نخل شد، موضوعاتی که نشان میدهد تمام تمرکز تبلیغاتی اصلاحات در اصل بر احساسات مظلوم نمایی به جای پاسخگویی و حمله به شورای نگهبان نیز از همین دست اقدامات است. ناگفته نماند که شواهد حاکی از آن است که اصلاح طلبان برای انتخابات آتی هم برنامههای مشابهی تدارک دیدهاند.
* احزاب اصلاحطلب بدنه عمومی گستردهای ندارد
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه جبهه اصلاحات اقدام به راه اندازی طرح سرا یا همان گزینش کاندیدای اصلاحات کرده است، آیا میتوان امیدوار بود که این سامانه بتواند کاندیدای مردمیتری را به مردم معرفی کند یا این طرح هم به سرانجامی شبیه به پارلمان اصلاحات دچار خواهد شد؟
اسلامی: طرحهایی که مبتنی بر رای عمومی برای گزینش نامزدهاست زمانی اعتبار دارد که به صورت درست انتخاب شده باشد و به لحاظ آماری رای آنها بر خواسته آن گروه دلالت کند اما احزابی که ما در اصلاحات داریم عموماً واقعی نیستند و بدنه مردمی گستردهای ندارد که اعضای رسمی و کارت دارشان بخواهند به میدان بیایند. بنابراین آنها این فضا را فراهم کردهاند تا با موجسازی و مهندسی آرا بخشی از گروه مشارکت کننده بتوانند رفتاری غیر مردم سالارانه رقم بزنند و خواست خود را به مردم تحمیل کنند. به خصوص که جریان اصلاحات بیشتر از هرچیز متکی به پول و ابزار رسانهای هستند تا یک طراحی دقیق برای گزینش نامزدها؛ از همین رو هم واقعیات و خواستههای مردمی در گزینش نامزدهای اصلاحات نقشی ندارد.