گفتگوی ویژه

اشتغال پایدار سبب ایجاد آرامش در خانواده ها خواهد شد

مهم ترین راهکار برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولیدات داخلی است. اگر بخش تولید ما سر و سامان بگیرد نه تنها بیکاری مرتفع می شود بلکه بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی که جامعه گرفتار آن است، به تبع ایجاد اشتغال از بین خواهد رفت.
اقتصاد مقاومتی که با درونزایی و برونگرایی معنا پیدا میکند چند سالی است که با هدایت و تدبیر مقام معظم رهبری در کشور در حال شکل گرفتن است، در این بین استفاده از ظرفیتهای کشور بدون چشم دوختن به بیگانگان شاید بتوان گفت که مهمترین راهبرد موفقیت اقتصاد مقاومتی است اما متاسفانه در سایه عملکرد ضعیف مدیران دولتی و توجه بیش از اندازه آنها به خارج از مرزها برای حل مشکلات اقتصادی کشور شرایط بدی را در مسائل اقتصادی تجربه می کند. در همین رابطه با سرکار خانم سیده فاطمه فخر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم که مشروح آن در ادامه می آید.

* موفقیت در اقتصاد منوط به داشتن ظرفیت ها و ابزارهائی است، به نظر شما آیا اقتصاد ایران این لوازم را در اختیار دارد؟

ایران تمامی لوازم را برای تبدیل شدن به یک اقتصاد پویا و فعال در اختیار دارد. اولین عامل آن داشتن نیروی انسانی متخصص، پرکار و پر نشاط است، که این سرمایه عظیم را ایران در اختیار دارد. ما جمعیت جوان و پرشوری را داریم که هم اینک یا در عرصه اقتصادی فعالیت دارند و یا اینکه با فراهم ساختن بستر مناسب می توانند در این حوزه ورود اثر گذار پیدا کنند. نکته اصلی اما وجود مدیریت قوی و برنامه ریزی صحیح برای به کارگیری این پتانسیل بزرگ در جهت رونق، شکوفائی و خودکفائی اقتصاد کشور می باشد.

وجود منابع طبیعی متنوع در سرزمین پهناور ایران نیز خود عامل دیگری است که دست مدیران کشور برای ایجاد اقتصادی پویا باز گذاشته است.

* اولویت اصلی کشور را مقام معظم رهبری طی سال های اخیر حل مشکلات اقتصادی برشمردند، علت را شما در چه می بینید؟

معظم له طی سه سال گذشته بیشتر تاکیدات شان بر مسائل اقتصادی بوده و برضرورت اجرای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان اصرار می ورزند. علت نیز به ضرورت اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور برمی گردد. به عنوان مثال درحالی که ایشان تاکید بر تولید داخل دارند، متاسفانه شاهدیم که واردات روز به روز گسترش می یابد به طوری که مردم و بویژه قشر متوسط به بالای جامعه به سمت و سوی مصرف گرائی و استفاده از برند های خارجی روی آورده اند. اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های داخلی دارد این درحالی است که مسئولان بیشتر نگاهشان به خارج از کشور است و اهمیتی به تولیدات داخلی نمی دهند و اگر هم در جائی ضرورت این مسئله درک شده، مدیریت صحیح صورت نگرفته در نتیجه شرایط نابسامان تر از گذشته شده است. متاسفانه دولتمردان تا کنون زمینه مناسبی برای بالفعل شدن پتانسیل های کشور اعم از استعدادهای نیروی انسانی و استفاده بهینه از منابع طبیعی را در شکوفائی اقتصاد کشور فراهم نکرده اند، در حالی که هر کجا این مهم صورت پذیرفته و بستر مناسبی برای جوانان و دانشمندان ما فراهم شده، ما شاهد رشد و تعالی کشور در آن زمینه بوده ایم. رشد شرکت های دانش بنیان و افزایش میزان اختراعات و نوآوری ها در این شرکت ها خود مثال گویایی از این واقعیت است. بر همین اساس آن چه بیش از گذشته این روزها اقتصاد کشور به آن نیازمند است، حمایت از تولیدات داخلی و تولیدکنندگان بومی است. اگر زمینه ای مناسب برای گسترش تولیدات داخلی فراهم شود، در اقتصاد نیز شاهد دستاوردهای مهمی خواهیم بود که در سایر عرصه ها به آن دست یافته ایم که مهمترین آن رفع معضل بیکاری است که این روزها کشور به طور فاجعه آمیزی به آن مبتلاست.

* در صحبت هایتان به نقش مدیریت در رفع چالش های اقتصادی اشاره کردید، مقام معظم رهبری در بیاناتشان بر ضرورت حضور مدیران انقلابی در عرصه اقتصاد تاکید کردند، حضور مدیران انقلابی چقدر در رفع مشکلات می تواند اثر گذار باشد؟

مدیر انقلابی، متعهد، پرنشاط ، برنامه ریز و با دانش همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند از ضروریات اداره کشور بویژه در عرصه اقتصادی است. در شرایط فعلی که دشمنان با تمام قوا برای ضربه زدن در حوزه اقتصادی به ما وارد میدان شده اند، اگر مدیران ما چنین شرایطی نداشته باشند، نخواهند توانست سعادت، خوشبختی و رفاه مردم را تامین کنند. نقش خود مردم در انتخاب مدیران انقلابی بسیار مهم است. آنها با انتخاب چنین مدیرانی و سپردن کارها به آنها می توانند زمینه اصلی رشد و شکوفائی کشور را فراهم کنند.

*مقام معظم رهبری در امسال بر مسئله اشتغال تاکید فراوان داشتند. ما شاهد آن هستیم که در جامعه بیکاری گسترده وجود دارد و این حالت در بخش بانوان بویژه قشر تحصیلکرده اوضاع نابسامان تری دارد، چه راهکارهائی می توان برای رفع این چالش مهم به خصوص در حوزه بیکاری زنان در نظر گرفت؟

مهم ترین راهکار برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولیدات داخلی است. اگر بخش تولید ما سر و سامان بگیرد نه تنها بیکاری مرتفع می شود بلکه بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی که جامعه گرفتار آن است، به تبع ایجاد اشتغال از بین خواهد رفت. در مبحث اشتغال ما زیاد نگاه جنسیتی نداریم و معتقدیم اشتغال پایدار سبب ایجاد آرامش در خانواده ها خواهد شد چرا که از نظر اسلام مردان وظایف بیشتری برای اداره معیشت خانواده دارند و نقش زنان بیشتر در اداره مسائل داخلی خانواده و تربیت بچه ها متمرکز است. متاسفانه به علت شرایط اقتصادی این روزها، زنان از سایر وظائف خود در جامعه و خانواده بازمانده اند و تنها برای کمک به معیشت خانواده است که به اجتماع روی می آورند و این مناسب نیست در حالی که ما عرصه های زیادی را داریم که زنان می توانند با حضور در آنها فارغ از نگاه معیشتی به بهبود اوضاع کشور و رشد و تعالی جامعه کمک کنند.

https://shoma-weekly.ir/rB9CX6