گفتگوی ویژه

اسلام و مردم، سرمایه های اصلی انقلاب هستند

امام راحل از خود چیزی نداشتند، هرچه بود از اسلام و اهل بیت(ع) بود. بنیانگذار انقلاب اسلامی با تأسی از آموزه های اهل بیت پیامبر(ع) این انقلاب را پایه ریزی کردند. سرمایه اصلی آنها هستند، امام راحل نیز هر چه به زبان آوردند و هرچه عمل کردند بر اساس تعالیمی بود که از معارف اهل بیت (ع) و قرآن کریم فرا گرفته بودند و بر همین اساس عمل کردند.
ایام الله دهه فجر که از راه می رسد، فرصتی در اختیار ما می گذارد تا در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، بازخوانی داشته باشیم نسبت به داشته ها و سرمایه هائی که با استعانت از آنان راه برای پیروزی هموار شد. این کنکاش به ما کمک شایانی می کند تا هم ضمن استمرار این نهضت الهی، مسیر را برای رسیدن به آرمان های انقلاب کوتاه تر کنیم و هم متمرکز شویم بر این سرمایه ها که مبادا با غفلت از آنان، همه آن چیزی را که به سختی و با مجاهدت فراوان بدست آورده ایم، به آسانی از دست دهیم. به همین جهت در گفتگو با یکی از یاران امام راحل که مصداق السابقون در انقلاب اسلامی است، به تبیین سرکایه های انقلاب پرداختیم. ما حصل گفت و گوی ما با ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را در ادامه می خوانید؟

* ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر برای ما بفرمایید از سرمایه هایی که انقلاب بر مدار آنها به پیروزی رسید؟

- من هم به نوبه خودم این ایام مبارک را تبریک عرض می کنم ، اما در پاسخ به این سئوال باید بگویم که سرمایه اصلی و حیاتی این انقلاب، دین مبین اسلام است. شما اگر از ابتدای حرکت امام راحل را مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که حضرت امام مردم را با خدامحوری به میدان دعوت کرد و ملت هم به همین خاطر به ایشان لبیک گفتند و وارد عرصه مبارزه با رژیم پهلوی شدند. امام(ره) با تکیه بر مفاهیم و آرمان های تشیع مبارزه را شروع کرد. پیش از این برخی حرکت ها بر اساس دین شکل گرفته بود اما هیچ کدام با این جامعیت نبود و همین توجه به تمام زوایای دین برای مبارزه و پس از آن اداره جامعه سبب شد که جهان امروز با یک تفکر و شیوه نو در حکومت داری روبرو شود، حکومتی که جهان را به هراس انداخته و برای جلوگیری از گسترش باورهایش دست به هر اقدامی می زنند. این پیروزی ها مال ما نیست، مربوط به اسلام است به تعبیری جمهوری اسلامی حاکمیت الهی است و تفکر مادی گرائی در آن راهی ندارد.

* نماد این حاکمیت الهی در جمهوری اسلامی برچه اساسی استوار است؟

- در رأس این حکومت یک ولی فقیه عادل و جامع الشرائط قرار دارد که حکم خدا را برای مردم بازگو می کند و آن را در بین مردم ساری و جاری می کند، ولی فقیه همان نماد حاکمیت الهی در جامعه است. این فقاهت در همه امور کشور وجود دارد. شما روند تصویب یک قانون را در جامعه بنگرید. نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، قانونی را تصویب می کنند، برای اجرائی شدن این مصوبات لازم است که شورای نگهبان عدم مخالفت قوانین را با شرع بررسی کند، اگر مشکلی بود، باید اصلاح شود. در انتخاب رئیس جمهور هم رهبر انقلاب، باید حکم منتخب مردم را تنفیذ کند تا انتخاب مردم قانونی شود.

* امام راحل در حکومت خود جایگاه ویژه ایی برای مردم قائل بودند و آنها را صاحبان اصلی حکومت معرفی می کردند، آیا می شود مردم را جزء سرمایه های انقلاب دانست؟

- دقیقا ً همین گونه است، پس از اسلام، مردم مهمترین سرمایه این انقلاب هستند، امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری همواره بر اینکه مردم صاحب این انقلاب هستند، تاکید داشته و بیش از همه خود به این اصل باور و یقین داشته و دارند. شما اگر در سیره امام راحل و مقام معظم رهبری دقیق بشوید می بینید که از نگاه آنها مردم همواره صاحبان انقلاب هستند و مسئولان خادم مردم محسوب می شوند. قانون اساسی هم که شکل گرفت مردم در تمام ارکان آن حضور دارند، انتخاب نمایندگان مجلس،انتخاب رئیس جمهور، انتخاب شوراهای شهر و روستا و حتی انتخاب خود رهبر هم مردم نقش اساسی دارند. این مردم هستند که با انتخاب فقها و علمای واجد شرائط برای حضور در مجلس خبرگان رهبری، نقش عمده ایی در انتخاب رهبر و ولی فقیه ایفا می کنند. لذا از هر زوایه ایی که نگاه کنید می بینید پس از اسلام و آموزه های مذهب تشیع، مردم مهمترین سرمایه انقلاب اسلامی هستند.

* شما ولایت را نشانه حاکمیت الهی در جامعه دانستید، رابطه بین مردم و ولایت فقیه در این انقلاب بر چه مبنائی شکل گرفته است؟

- این ارتباط از آموزه های دینی مردم شکل گرفته است. مردم دین دار ما همانگونه که امام زمان(عج) در آن حدیث مشهور فرموده اند که " أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواهِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِمْ" در رویدادها و وقایع به فقها مراجعه می کنند و از آنها تبعیت می کنند. این اصل در فرهنگ تشیع پس از غیبت کبری همواره رعایت می شده اما در جمهوری اسلامی در قالب یک حکومت شکل گرفته است. برهمین اساس شما می بینید هر وقت امام راحل و یا مقام معظم رهبری از مردم برای حضور در صحنه دعوت کرده اند، مردم ولایتمداراز هر قشری در صحنه حاضر شده اند و به امر ولی فقیه لبیک گفته اند.

*سیره و منش امام راحل را نیز می توان از سرمایه های انقلاب نامید؟

- امام راحل از خود چیزی نداشتند، هرچه بود از اسلام و اهل بیت(ع) بود. بنیانگذار انقلاب اسلامی با تأسی از آموزه های اهل بیت پیامبر(ع) این انقلاب را پایه ریزی کردند. سرمایه اصلی آنها هستند، امام راحل نیز هر چه به زبان آوردند و هرچه عمل کردند بر اساس تعالیمی بود که از معارف اهل بیت (ع) و قرآن کریم فرا گرفته بودند و بر همین اساس عمل کردند. حال هم راه همین است اگر می خواهیم این انقلاب از مسیر اصلی خود انحراف پیدا نکند باید ما نیز بر تبعیت از معارف اهل بیت(ع) مداومت داشته باشیم. این که امام راحل سیاست خارجی این انقلاب را بر اصل نه شرقی و نه غربی پایه گذاری می کند، به همین دلیل است که ما خود تفکر داریم و این تفکر از ما می خواهد که استقلال خود را حفظ کنیم و نگذاریم بیگانگان و کفار بر ما مسلط شوند. این از آموزه هایی اهل بیت (ع) است.

https://shoma-weekly.ir/SRlAui