گفتگوی ویژه

استیضاح درسی برای همه شد

کسی تمایل نداشت استیضاح صورت بگیرد و مجلس دوست داشت رأیی را که به وزیرش داده، نگه دارد، و خیلی تعامل کرد. نمونه‌اش همین است که بعد از این که وزیر رأی آورد، می‌دانستند مجلس به بعضی از افرادی که به آنها حساسیت داشت و به آنها رأی نداد، باز هم حساسیت دارد، ولی متأسفانه از وجود آنها استفاده کردند. در حقیقت آنها بودند که ایشان را استیضاح کردند. یعنی کسانی که مجلس با آنها موافق نبود که وزیر شوند و به همین دلیل آقای فرجی دانا معرفی شد، ولی چون پایدار نشد و همان‌ها به کار گرفته شدند، منجر به استیضاح شد. حالا ما از رییس جمهور انتظار داریم. و این درسی برای همه شد، هم برای مجلس و افرادی که رأی داده است، و هم برای رییس جمهور! حالا رئیس‌جمهور باید فردی را معرفی کند که باعث شود تحولی در وزارت علوم صورت بگیرد و علی‌رغم همراهی مجلس با دولت در یک سالی که گذشت، حرکتی که منجر به استیضاح شد، دیگر تکرار نشود و خدای نکرده دو باره وزیر علوم برکنار نشود و مسیر پیشرفت را طی کند.
لاله افتخاری یکی از نمایندگان مجلس است که در جلسه استیضاح حضور داشته است. افتخاری معتقد است نه شخص، که جریانی خاص وزارت علوم را هدایت می کردند. جریانی که وابستگی آن ها به جریان فتنه روشن است. و همین هم بود که باعث استیضاح وزیر شد و اگر نه فرجی دانا کارهای خوبی هم انجام داده بود. او آرزو می کند که دولت و رییس جمهور پیام استیضاح را دریافت کرده باشند. گفتگوی «شما» را با لاله افتخاری نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه بخوانید.

***

آقای فرجی دانا برکنار شد. با توجه به این که فعلاً آقای نجفی سرپرست شدهاند، آیا میتوانیم امیدوار باشیم وزارت علوم متحول شود؟

کسی تمایل نداشت استیضاح صورت بگیرد و مجلس دوست داشت رأیی را که به وزیرش داده، نگه دارد، و خیلی تعامل کرد. نمونهاش همین است که بعد از این که وزیر رأی آورد، میدانستند مجلس به بعضی از افرادی که به آنها حساسیت داشت و به آنها رأی نداد، باز هم حساسیت دارد، ولی متأسفانه از وجود آنها استفاده کردند. در حقیقت آنها بودند که ایشان را استیضاح کردند. یعنی کسانی که مجلس با آنها موافق نبود که وزیر شوند و به همین دلیل آقای فرجی دانا معرفی شد، ولی چون پایدار نشد و همانها به کار گرفته شدند، منجر به استیضاح شد. حالا ما از رییس جمهور انتظار داریم. و این درسی برای همه شد، هم برای مجلس و افرادی که رأی داده است، و هم برای رییس جمهور! حالا رئیسجمهور باید فردی را معرفی کند که باعث شود تحولی در وزارت علوم صورت بگیرد و علیرغم همراهی مجلس با دولت در یک سالی که گذشت، حرکتی که منجر به استیضاح شد، دیگر تکرار نشود و خدای نکرده دو باره وزیر علوم برکنار نشود و مسیر پیشرفت را طی کند.

این که آقای فرجی دانا فعلاً مورد اعتماد مجلس نیست و بهسرعت به عنوان مشاور انتخاب می شود چه معنایی میتواند داشته باشد؟

آقای فرجی دانا در عین حال که در بعضی از موارد خوب عمل نکرد، در مواردی هم خوب عمل کرد. آنچه که استیضاحکنندگان میگفتند این بود که ایشان مستقل کار نمیکرد، بلکه از جاهای دیگر حمایت میشد و همان کسانی که خودشان را نشان دادند و در فتنه 88 و جاهای دیگر دستی داشتند، برای او طراحی و برنامهریزی میکردند. انتظار میرود ایشان در ارائه طریق برای وزیری که در آینده میآید، در بخشهایی که خودش واقعاً خوب عمل کرده است و نمایندگان هم از او راضی بودند، مشاوره خوبی بدهد. از این طرف ریاست جمهوری هم کسی را انتخاب کند و دستور بدهد وزیری که میآید تصمیمگیرنده باشد، نه این که افرادی بیایند و برای او تصمیم بگیرند، والا این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر قائل به این باشیم که آقای توفیقی وزارت علوم را اداره میکردند و همچنان هم همین طور است، حضور آقای نجفی باعث میشود باز هم همان دیدگاه ادامه پیدا کند.

این استیضاح پیام مهمی داشت و امیدوارم همه پیام آن را بگیرند.

حضور عده زیادی از نمایندگان در جلسه استیضاح نشان از اهمیت بالای آن بود. به نظر شما آیا دولت پیام استیضاح را دریافت خواهد کرد؟

باید از دولت پرسید.

نظر شما در این باره چیست؟

باید در عمل دید. به نظر من اگر دولت، دولت تدبیر و امید هست، همان طور که خودشان میگویند امیدواریم با تدبیر رفتار کنند و از گذشته برای آینده درس بگیرند. فردی که معرفی و نحوه عملکردش و اختیاراتی که به او داده میشود، حکایت از تدبیر دولت کند، والا نمیتواند کاری انجام بدهد.

به نظر شما اگر رئیسجمهور در جلسه استیضاح حضور داشتند، نتیجه کار فرق میکرد؟

نمیدانم، چون نمایندهها با وجودی که معمولاً روی حضور رئیسجمهور حساسیت دارند، در عین حال با بزرگواری از کنار این قضیه گذشتند و بهانه قرار ندادند. بلکه به عملکرد وزیر استناد و آن را ارزیابی کردند. عدم حضور رئیسجمهور در جلسه استیضاح را پوئن مثبت یا منفی در نظر نگرفتند، ولی قطعاً حضور رئیسجمهور احترام به وزیر خودش بود. همچنان که هنگام رأی اعتماد که رئیسجمهور وزیرش را معرفی میکند، در مجلس حضور دارد.

به چه دلیل در یک سال اخیر رکود علمی داشتیم و رتبه علمیمان دو درجه سقوط کرد؟

باید دید که آیا عزل و نصبهای پی در پی رؤسای دانشگاهها باعث شد؟ آیا مسائلی از گذشته شروع شده بود و امروز نتایج آن را میبینیم؟ باید شاخصهای گوناگونی تعریف شوند و بر اساس ارزیابی آنها میتوان نمره داد و علت آسیب مورد نظر را شناسایی کرد.

https://shoma-weekly.ir/4axxs0