گفتگوی ویژه

از کودتای 28 مرداد تا بیداری اسلامی

امام(ره) از نخستین روزهای نهضت اعلام می‌کرد نیاز به وحدت داریم. وحدت است که می‌تواند ما را حفظ کند تا عناصر ناباب رخنه‌ای در ما نکنند. این وحدت بین اصولگراها، وحدت مردم با روحانیت و حفظ حرمت رهبری است که می‌تواند ما را نجات بدهد، والا وقتی از مجرای ولایت الهی خارج شویم همه کاری می‌کنیم و این به ضرر ماست.
امیر زینلی - نکتهای که بارها در فرمایشهای مقام معظم رهبری شنیدهایم، مقابله با «حاکمیت دوگانه» است. سالگرد واقعه 28 مرداد و کودتا علیه مصدق نتیجه «حاکمیت دوگانه» و اختلافات بین مصدق و آیتالله کاشانی و افزایش آن اختلافات توسط اطرافیان بود. بحث ما با ابوالفضل توکلی بینا از این جا آغاز شد و به هشدار های مقام معظم رهبری در مورد حاکمیت دو گانه رسید. به آن جا که ایشان فرمودند می خواهند با حاکمیت دو گانه بیداری اسلامی را متوقف کنند. و البته چندین بار دیگر هم ایشان با یاد آوری خطر حاکمیت دوگانه در کشور هشدار هایی را هم به مسؤولین نظام و مردم دادند. گفتگوی ما با ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی را در مورد «حاکمیت دو گانه» بخوانید.

***

چه عاملی سبب شد تا حاکمیت دوگانه مصدق و آیت الله کاشانی با وجود هدف مشترک هیچ گاه به هم گرایی نرسد؟

مصدق ناسپاسی کرد. مرحوم آیتالله کاشانی سوابق مجاهدت از گذشته را داشت. ایشان در شانزده سالگی با پدرش آسید مصطفی به عراق میرود. در 25 سالگی اجتهاد میگیرد. قریحه خیلی خوبی داشت. فتوا داد. در جنگ با متفقین و انگلیسها تیر خورد، مجروح شد و فتوای جهاد داد. آدم فوقالعادهای بود. ملی شدن صنعت با آبروی مرحوم آیتالله کاشانی بود. منتهی گاهی بعضیها وقتی سوار مرکب حاکمیت میشوند یادشان میرود و فراموش میکنند. وقتی انگلیسها مجدداً در عراق حاکم میشوند، مرحوم آیتالله کاشانی در عراق مخفی میشود و قبایل عراق که خیلی دوستش داشتند، به او میگفتند از این کشور برو. میگفت نمیروم و در لیست چهارده نفرهای که انگلیسها میدهند، آیتالله کاشانی یکی از آن چهارده نفر بود. انگلیسها او را میگیرند که از کشتی به دریا شیرجه میزند.

خلاصه شنا میکند و خودش را به کوههای کردستان میرساند و در گلابدره مخفی میشود. مدتی فقها، مردم، دانشگاهها و بازار سر و صدا میکنند و انگلیسها دو بار ـ یک بار در مرز جلفا و بار دوم در اراک ـ از ایشان بازجویی میکنند. انگلیسها خیلی متکبرند. دفعه آخر که وارد اتاق بازپرس میشود، میرود مینشیند. بازپرس به مترجم میگوید به او بگو چرا بدون اجازه من نشسته است؟ آیتالله کاشانی بلند میشود و میگوید: «تو متجاوزی و کشورم را تصاحب و غصب کردی و حالا به من میگویی چرا مینشینی؟ بودنم در زندان بریتانیای کبیر ننگ ابدی برای اوست، اگر زنده ماندم نمیگذارم پای یک انگلیسی به ایران باز شود».

اگر بخواهم قضیه نفت را برایتان بگویم خیلی مفصل است. وقتی مصدق نخستوزیر شد، مرحوم آیتالله کاشانی مایه گذاشت. سه چهار روز آخری که کودتا و مصدق را برکنار کردند، آیتالله کاشانی شخصی را میفرستد و به مصدق هشدار میدهد که مصدق هم پاسخ میدهد من مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم، یعنی به تو نیازی ندارم. معنایش چه میشود؟ فراموش میکنم، والا اگر آن وحدت ایجاد شده بود، اتفاقات بعدی پیش نمیآمد. آبروی مرحوم آیتالله کاشانی بود که صنعت نفت ملی شد. بعد خیال کرد فقط همین است. سپس هم او را گرفتند و محاکمهاش کردند.

چگونه باید جلوی این اختلاف و حاکمیت دوگانه گرفته می شد؟

امام(ره) از نخستین روزهای نهضت اعلام میکرد نیاز به وحدت داریم. وحدت است که میتواند ما را حفظ کند تا عناصر ناباب رخنهای در ما نکنند. این وحدت بین اصولگراها، وحدت مردم با روحانیت و حفظ حرمت رهبری است که میتواند ما را نجات بدهد، والا وقتی از مجرای ولایت الهی خارج شویم همه کاری میکنیم و این به ضرر ماست.

هشداری که مقام معظم رهبری در باره حاکمیت دوگانه دادهاند، این است که میخواهند در منطقه با حاکمیت دوگانه بیداری اسلامی را تهدید کنند. به نظر شما چگونه این امر ممکن است؟

همین جنایاتی که داعش و النصره مرتکب می شوند و این حرکات، تهدیدات، نفرت و نفاق را با سیا، اسرائیل، عربستان سعودی و اعراب منطقه اعمال میکنند. بارها به عراق تذکر داده بودند که این ارتش، ارتشی است که مشکل دارد. اما هوشیار نبودند و باید به آنها کمک شود که میشود. اگر ایران نبود النصره آنجا را خورده بود و بغداد را محاصره کرده بودند.

نباید جهت بیداری اسلامی را فراموش کنیم. این توطئهای است که غربیها میخواهند با حربه اسلام ما را از هم جدا کنند و مانع بیداری اسلامی منطقه شوند که نمیتوانند. توطئههای غربیها مال امروز نیست و از نخستین روزهای انقلاب در این جهت فعال بودند و به فرموده حضرت امام(ره) غربیها هیچگاه دشمنیشان را با ما قطع نمیکنند. آنها اصلاً فهم این را ندارند که اسلام، نظام اسلامی، شیعه، تفکر ما و جمهوری اسلامی چیست.

در سال 83 رهبر معظم انقلاب بر این نکته تأکید کردند که عدهای بی‌‌عقل شعار حاکمیت دوگانه دشمن را تکرار کردهاند. حاکمیت دوگانه به این معنی که در مسائل اصولی کشور رؤسا با هم دعوا داشته باشند. به نظر شما مسئولین ما باید چه برخوردی بکنند که این شائبه پیش نیاید که در مسائل اصولی کشور با هم اختلاف دارند؟

همان عناصر غربزدهای که مسائل 88 و قبلش را به وجود آوردند، ستون پنجمهای عامل بیگانه هستند و خیال میکنند میتوانند با این کارهای موضعی حاکمیت دوگانه ایجاد کنند. مردمی که بیش از 500 هزار شهید و جانباز و همه چیزشان را در راه انقلاب دادهاند، با این وضع اقتصادی هر وقت رهبری و ولایت امر الهی اعلام میکند، میبینید چگونه بیرون میآیند و توطئههای غربیها را لوث میکنند. توطئههای غربیها برای آسیب رساندن به انقلاب ما خیال خامی است و هرگز نمیتوانند موفق شوند. باید وحدتمان را حفظ کنیم و جهت ولایت الهی را از دست ندهیم و با وحدت آنها را از صحنه خارج کنیم.

مقام معظم رهبری در سال 86، در ادامه بحث حاکمیت دوگانه به بسیج دانشجویی فرمودند اجازه ندهید شما را تکه تکه و پاره پاره کنند. به نظر شما آیا این سخن الگویی برای اصولگرایی نیست؟

اینها هشدارهایی بوده است که سبب شده اصولگراها در صحنه بمانند. اگر هشدار مقام معظم رهبری ـ که خلف صالح امام است ـ نبود، ممکن بود ما هم بهتدریج غافل شویم. بنابراین، این هشدارهاست که ما را احیا کرده است. همیشه حضرت امام(ره) میفرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا لطمهای به شما نخورد. لذا هیچگاه نباید فراموش کنیم، جهتمان ولایت الهی و ولایت فقیه است که اگر این هرم لطمه بخورد همه چیزمان از بین رفته است. باید وحدت ما اصولگراها مستحکم و منسجم باشد و گوش به فرمان رهبری باشیم تا انشاءالله بتوانیم به اوج عزتی که میخواهیم برسیم و زمینهساز ظهور حضرت آقا امام زمان(عج) باشیم. بیانی که آقا در باره بصیرت داشتند این بود که به این امر دقت کنیم و نظم، انضباط و جهتگیری در این راستا زمینهساز ظهور وجود مقدس آقا امام زمان(عج) است. باید زمینه این امر فراهم شود.

https://shoma-weekly.ir/KVABRB