گفتگوی ویژه

از وظیفه مادری‌اش کم نگذاشت

من به عنوان پسر خانواده که به باشگاه می‌روم و کارهای خودم را دارم، وقتی به خانه برمی‌گشتم شامم به راه بود و نظافت منزل و همه امور منزل در حد عالی بود و مادرم هیچ‌گاه در رسیدگی به وضع زندگی و خانواده و فرزندان کم نگذاشتند و ما به خاطر شاغل بودن مادرمان هیچ کمبودی در خانه احساس نکردیم

با گذشت بیش از 40 روز از درگذشت مرحومه فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و نماینده منتخب مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خبرنگار ما گفتگوی مختصری با فرزند ایشان عادل سنجانی انجام داد که در ادامه میخوانید.

قدری از شیوههای تربیتی مادرتان بگویید.

تربیت ایشان بر اساس آموزههای دینی و اخلاقی بود. ایشان ما را با جلسات مذهبی، علمی و سیاسی آشنا کردند. در واقع ما از کودکی در چنین محیطی بزرگ شدیم. همیشه در منزل ما بحثهای دینی، سیاسی و علمی بوده است و ما چه در منزل و چه محافل مختلف درگیر اینگونه مسائل بودیم، از اینرو انقلاب، دین و موضوعات مختلف در این راستا برای ما دغدغه شده است که اینها را مدیون مادر و پدرم هستم. ایشان سعی میکرد از فرزندانشان لحظهای غافل نشوند. با وجودی که مشغله زیادی داشتند و از صبح زود بیرون میرفتند و اغلب اوقات پس از اذان مغرب برمیگشتند هیچگاه از ما از نظر نوع پوشش، رفتار و... غافل نبودند.

آیا حضور مرحومه رهبر در عرصه سیاسی و اجتماعی موجب کمرنگ شدن نقش مادری در خانه شد؟ من به عنوان پسر خانواده که به باشگاه میروم و کارهای خودم را دارم، وقتی به خانه برمیگشتم شامم به راه بود و نظافت منزل و همه امور منزل در حد عالی بود و مادرم هیچگاه در رسیدگی به وضع زندگی و خانواده و فرزندان کم نگذاشتند و ما به خاطر شاغل بودن مادرمان هیچ کمبودی در خانه احساس نکردیم. زن ستون خانه است و مادرم واقعاً توانست بین کار بیرون و کار خانه تعادلی برقرار کند که هیچوقت کاری از منزل نماند و از وظیفه مادریاش کم نگذاشت.

میشود گفت اولویت مادر شما اول کار خانه بود و بعد کار بیرون؟

نمیشود اینطور گفت. حاج خانم هر دو را با هم میدید. همانطور که مادر و همسر بودن برایش محوریت داشت و مهم بود کار بیرون هم برایش اهمیت داشت. کمک و رسیدگی به محرومین برای مادرم مهم بود.

در این خصوص مصداقی بگویید.

عید سال گذشته به مسافرت رفتیم. ایشان معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خمینی بود. سیل گلستان که آمد ایشان سفر همراه خانواده را رها کرد و شبانه بلیط گرفت و از سفر برگشت و به گلستان رفت. دو روز آنجا بود و دو باره پیش ما برگشت و با هم به تهران بازگشتیم و پیگیریهایشان را برای رسیدگی به وضع سیلزدگان دنبال کرد.

به برخی اقدامات ایشان و ویژگی برجسته مرحومه رهبر اشاره کنید. برجستهترین ویژگی مادرم خستگیناپذیری و قدرت ایشان در هر مسئلهای بود. قدرت ایشان نشأتگرفته از ارتباطی بود که با خدا داشت. از جمله اقدامات ایشان تلاش در تصویب قانون حمایت از خانواده، ساماندهی مدل و لباس و تسهیل ازدواج جوانان، پیگیری قانون کاهش ساعات کار زنان شاغل با شرایط خاص و قانون بیمه زنان خانهدار بود.

بیان خاطرهای از ایشان مغتنم است.

حاج خانم در مأموریتی کاری به عنوان نماینده مجلس سفری به عراق داشتند. برنامه ایشان فشرده بود و جلسات پشت سر هم با فرماندار و استاندار حتی فرماندار کربلا و نجف داشتند که نرسیدند به زیارت بروند و گفتند من فقط از دور سلام دادم و گنبد را دیدم. ایشان میگفت با پول بیتالمال برای سفر کاری رفته بودم. من برای زیارت نرفته بودم.

https://shoma-weekly.ir/p2jLiY