گفتگوی ویژه

اخلاص؛ بزرگترین ویژگی حاج هاشم بود

موضوع اخلاص بزرگ‌ترین ویژگی حاج هاشم بود، این خلوص نیت در کار و زندگی و مبارزه زبانزد خاص و عام بود این ویژگی به همراه آرامش مثال‌زدنی حتی تا لحظه رحلت از دیگر مؤلفه‌های متمایزکننده حاج هاشم بود و همیشه خود را بدهکار نظام جمهوری اسلامی می‌دانست.
اینطور که از گفتگو پیداست حاج هاشم؛ برایش فراتر از عمو است، او مرد مبارزهای است که عمل و نیت انقلابی را به دوستان و همراهان بدون هیچ چشمداشتی میآموزد؛ حاج جواد امانی هم نه بهعنوان برادرزاده؛ بلکه بهعنوان کسی که مدتها محضر حاج هاشم را در زندگی سیاسی و کسب روزی؛ درک کرده برای ما از او میگوید:

هماهنگ با آهنگ ولایت؛ از مبارزه تا پیروزی

مرحوم حاجآقا هاشم؛ از مبارزانی بود که در زمره مبارزین اواخر پهلوی اول و از همراهان نواب صفوی بود؛ ایده مبارزاتی وی بر اساس اصل ولایتپذیری بود. از همان ایام در زمان شهید نواب؛ او مسئول مالی، آن شهید بود و یکی از اشخاص مؤثر در فدائیان اسلام بهحساب میآمد. بعد از فدائیان اسلام، سپس در مؤتلفه و جریان به درک واصل کردن منصور توسط شاخه نظامی نیز، کسب تکلیف و اجازه از مرجع تقلید دینی، نشان از ولایتمداری ایشان دارد. پس از تحمل 14 سال زندان و آزادی؛ تقریباً یکی دو سال بعد به انقلاب پیروزی رسید؛ اعتقاد راسخ داشت که باید در تمام مسائل هماهنگ با آهنگ ولایتفقیه حرکت کرد و نسبت به این امر اصرار عجیبی داشت و تا همین اواخر نیز همین اصل را مدنظر قرار داده بود.

تنها برای رضای خدا

به دلیل اینکه مرحوم پدرم؛ حاج سعید همواره در جریان مبارزه بود ما در محضر حاج هاشم کسب روزی و درآمد میکردیم و در این چهار دهه همواره این موضوع را عنوان میکردند که اگر برای رضای خدا کاری را انجام میدهید نباید عنوان شود به همین دلیل او هرگز سختیهایی که در مسیر پیروزی انقلاب بهعنوان یک مبارز متحمل شد مطرح نکرد و از این مسئله سوءاستفاده نکرد و همیشه دوست داشت گمنام باشد و معتقد بود هرکاری را انجام میدهید اگر میخواهید خالص باشد فقط با نیت الهی انجام دهید.

یک علاقه دوسویه از نواب صفوی تا مهدی عراقی

حاج هاشم علاقه وافری به آقای نواب داشت و سیره شهید نواب که با قاطعیت مسائل را دنبال میکرد در ایشان هم وجود داشت، او یکی از مریدان سرسخت آقای نواب بود و از مسئله تحصیلداری حاج هاشم برای آقای نواب متوجه علاقه و اعتماد آقای نواب به ایشان نیز میشویم.

شهید عراقی و حاج هاشم به دلیل هممحل بودن، دوستی دیرینهای با حاج هاشم داشت و ارتباطات سیاسی و مبارزاتیشان هم از فدائیان شروع شد؛ آنها هر دو هممحلی و هم مرام بودند و همیشه بعد از آزادی و شهادت شهید عراقی؛ زمانی نبود که حاج هاشم به نیکی و بزرگی از او یاد نکند.

با آرامش و اخلاص

همانطور که در پیام مقام معظم رهبری دیده میشود موضوع اخلاص بزرگترین ویژگی حاج هاشم بود، این خلوص نیت در کار و زندگی و مبارزه زبانزد خاص و عام بود این ویژگی به همراه آرامش مثالزدنی حتی تا لحظه رحلت از دیگر مؤلفههای متمایزکننده حاج هاشم بود و همیشه خود را بدهکار نظام جمهوری اسلامی میدانست.

https://shoma-weekly.ir/oN0Hyv