گفتگوی ویژه

اختلاف افکنی رسانه ها میان قوا بهانه دست دشمن می دهد

حضور رئیس جمهور در نیویورک بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشته و بعضا با واکنش های تندی همراه بوده است.
سمیه عظیمی-رئیس جمهور کشورمان به همراه هیئت همراه از شنبه به نیویورک رفته تا در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافته و سخنرانی کند.
حضور رئیس جمهور در نیویورک بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشته و بعضا با واکنش های تندی همراه بوده است.
در این میان انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به تعدد همراهان رئیس دولت در سفر به آمریکا و هزینه‌های مترتب بر آن، سوال جنجالی و بی ادبانه یکی از خبرنگاران فارسی زبان مستقر در نیویورک از رئیس جمهور کشورمان را به همراه داشت.
هرچند این سوال با واکنشی از سوی آقای احمدی نژاد روبرو نبود اما رسانه وابسته به دولت انگلیس تعبیرهای مختلف و بعضا بی ادبانه ای از واکنش رئیس جمهور را به نمایش گذاشت؛ اخباری که از اساس نادرست بود.
هرچند علت اصلی توسل به این دست اقدامات نشانه عمق کینه و عصبانیت اینگونه رسانه ها از موفقیتهای جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی است اما به نظر می رسد فضاسازی های رسانه ای علیه سران قوا و دامن زدن به اختلافات داخلی که عمده دلیل آن اختلاف سلیقه مسئولین است در این اقدامات بی تاثیر نیست.
نقش رسانه ها و مسئولین تراز اول در حفظ وحدت مدنظر مقام معظم رهبری مساله ای است که بعضا نادیده گرفته شده و جنجال های رسانه ای و سوء استفاده های دولت های استکباری را در پی داشته است.
 
با  حیدری دستنایی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نماینده سابق مجلس در این خصوص به گفتگو پرداختیم.
 
* سوال جنجال برانگیز یکی از خبرنگاران فارسی زبان در نیویورک از آقای احمدی نژاد در روز گذشته، موضع خصمانه بی بی سی رسانه استعمار پیر علیه نظام اسلامی و رئیس جمهور کشورمان را در پی داشت؛ اقدامی که با واکنش رسانه ای کشور و دفتر ریاست جمهوری و حتی برخی سران ارشد نظام روبرو بود. دلیل اتخاذ چنین موضعی را در چه می دانید؟

در آیات و روایات اسلامی از معصومین علیه السلام مطرح شده که مسلمانان زمانی که موضعی در برابر غیرمسلمانان دارند باید وحدت خود را حفظ کنند و در برابر هجمه دشمنان انسجام داشته باشند.
و به همین صورت هیچگونه بهانه ای به دست دشمنان و مخالفان ندهند.
در شرایط کنونی که ما در عرصه بین المللی بر اساس پیشرفت هایی که درحوزه های مختلف داشته ایم به عنوان الگویی تمام عیار از یک نظام مردم سالار دینی کارآمد مطرح هستیم و تلاش می کنیم این الگو را در سطح جهانی نشان دهیم مردم و بالاخص رسانه ها نقش بسیار تاثیرگزاری دارند.
در حال حاضر رسانه ها فراگیرتر، متنوع تر، متکثرتر و تاثیرگزارتر از گذشته هستند تا جایی که گاهی حتی کوچکترین خبرها در کمترین زمان ممکن به اطلاع آحاد جامعه می رسد و بسیاری از واکنش های اشخاص متاثر از نوع اخباری است که دریافت می کنند؛ لذا باید توجه داشت که اگر خبری نادرست و ناصحیح به اطلاع عموم برسد به هیچوجه پذیرفته نیست.

* بعضا متاسفانه دیده شده رسانه های داخلی در پی دامن زدن به برخی اختلافات و اظهارنظرها از سوی مسئولین کشوری هستند.

از سوی دیگر اگر رسانه ها تلاش کنند که با کمترین بهانه ای اخلال و اختلافی میان سران قوا ایجاد کنند از اخلاق حرفه ای و رسالت خبری خود فاصله خواهند گرفت.
رسانه ها وظیفه دارند در جهت تحکیم مبانی وحدت به اشکال مختلف فعالیت  کنند؛ وحدتی که همیشه مد نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار داشته است.

* این اختلافات در همه جای دنیا هست؛ اما رسانه های وابسته بیشتر در جهت قدرت نمایی هرچه بیشتر دولتمردان خود تلاش می کنند.

هرچند رسانه های بیگانه همیشه اهداف استکباری و بعضا ضد اسلامی را دنبال کرده اند اما رسانه های داخلی باید در بعضی جهات از نوع پوشش اخبار آنها درس بگیرند و بیاموزند.
اگر اختلاف نظرها میان سران نظام و مسئولین ارشد کشور را با اختلافاتی که میان مسئولین تراز اول کشورهای دیگر وجود دارد مقایسه کنیم خواهیم دید که این اختلاف نظرها سطحی و غیرقابل قیاس است.
اما همین رسانه ها و حتی خود مسئولین این کشورها با زیرکی و تیزهوشی سعی می کنند این اختلافات را مطرح نکنند یا حداقل به آن دامن نزنند.
حتی بسیار زیرکانه بر توانمندی های خود تاکید و مخالفان و به اصطلاح دشمنان خود در عرصه بین المللی را تضعیف کرده و خود را  در موضع قدرت نشان دهند.
ما باید در این زمینه از دشمنان خود هم درس بگیریم و مراقبت کنیم که با ایجاد سوژه های نامناسب در جهت شکاف و تضعیف مبانی وحدت قدم بر نداریم.

* نقش سران قوا و مسئولین ارشد کشوری را در فضای رسانه ای کشور چطور می بینید؟

درست است که رسانه ها در این زمینه نقش دارند اما به طریق اولی خود مسئولین و سران قوا مسئول هستند.
آنها باید مراقبت کنند که  اگر احیانا اختلاف نظر و دیدگاهی بیان شد خویشتنداری کرده و سعه صدر داشته باشند.
این خویشتنداری باعث می شود که زمینه برای واکنش و جنجال رسانه ای نیز فراهم نشده و اختلاف نظرها به صورت آرام و بدون تشنج حل و فصل شود.
عامل اصلی و علت العلل حفظ یا عدم وحدت در اختلافاتی که بعضا در راس حکومت اتفاق می افتد خود سران سه قوه و مسئولین تراز اول کشور هستند؛ آنها نباید بهانه به دست دیگران بدهند تا این  اختلافات پررنگ و همراه با تنش در سطح کشور مطرح شود.
اختلاف نظر طبیعی و امری لازم در اداره کشور است اما همه باید تلاش کنند تا در جهت تامین نظر رهبری مبنی بر حفظ وحدت بخصوص در سطوح عالی نظام گام بردارند.
 

https://shoma-weekly.ir/AaZ4Kk