گفتگوی ویژه

احمدی نژاد سعی دارد رقابت را به مبارزه تبدیل کند

حمیدرضا ترقی گفت: آقای احمدی نژاد با تبدیل کردن رقابت به مبارزه گام در راهی نهاده است که لازمه آن تهدید به افشاگری، بد‌اخلاقی، سیاه و سفید و دو قطبی کردن فضای سیاسی کشور است.
سمیه عظیمی - رییس‌جمهور در جمع مردم هفتکل خوزستان در اقدامی مشابه با سالهای گذشته زبان به تهدید منتقدان گشود و همچون قبل، با استفاده از شگرد مظلوم نمایی گفت که پرونده آنان را افشا می کند!
احمدی نژاد با اشاره به اینکه پیغام دادند که "فلانی اگه روت رو زیاد کنی پدرت را درمی‌آوریم" گفت: ما تا پایان جان در خدمت عدالت، انقلاب، مردم و راه ولایت و امامت هستیم و هزاران احمدی‌نژاد فدای یک قطره عدالت و یک موی سر مردم ایران.
رییس‌جمهور با بیان اینکه "می‌گویند باهات برخورد می‌کنیم" افزود: برخورد کنید؛ شما عددی نیستید در برابر ملت که بخواهید برخورد کنید. ملت ایران هیچگاه در برابر ابرقدرت‌ها جا نزد و توی دهن آنها زد و باز هم این کار را می‌کند و شما که کسی نیستید. شما هر کدامتان هر گوشه‌ای از پرونده‌تان را بالا بزنیم دیگر جایی در بین ملت ایران نخواهید داشت.
به نظر می رسد این رویه رئیس جمهور که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همزمان با افزایش زمزمه هایی مبنی بر ردصلاحیت فرد مورد حمایت وی تشدید شده، ادامه همان ادبیات تهدید آمیزی باشد که بارها از سوی رئیس جمهور مشاهده شده است.
تهدید به افشاگری یا بیان مطالبی در جهت متهم کردن افرادی که بعضا دارای مسئولیت هایی در نظام بوده اند به نظر رویه ای معمول شده اما قطعا خالی از اشکال هم نیست.
برای ارزیابی دلایل، عوامل و اهداف رئیس جمهور از بیان چنین سخنانی با ادبیاتی تهدیدآمیز و در عین حال مظلوم نمایی در برابر مردم با حمید رضا ترقی گفتگو کردیم.

•  رئیس جمهور اخیرا و در سفراستانی خود به مسائلی اشاره کرده که می توان آن را به ادبیات تهدید آمیز تعبیر کرد؛ این وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟
همانطور که از انعکاسهای بین المللی مشخص است متاسفانه رویکرد جدید و موضع گیری های اخیر آقای احمدی نژاد مورد سوء استفاده و بهره برداری دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
برخلاف گذشته، دشمنان جمهوری اسلامی به این جمع بندی رسیده اند که می توانند برای ایجاد بحران در انتخابات پیش رو، از اقدامات و سخنان رئیس جمهور استفاده یا به تعبیری سوء استفاده نمایند.
متاسفانه انعکاس این اخبار در رسانه های خارجی بسیار نامطلوب است به طوری که به عنوان نمونه شبکه NBC می گوید احمدی نژاد شیر زخم خورده است یا برخی مخالفان، به احمدی نژاد برای به چالش کشیدن نظام امید بسته اند.

•   تهدید به افشاگری را چطور می بینید؟ آیا این هم جنبه تبلیغاتی دارد؟
آقای احمدی نژاد با تبدیل کردن رقابت به مبارزه گام در راهی نهاده است که لازمه آن تهدید به افشاگری، بد‌اخلاقی، سیاه و سفید و دو قطبی کردن فضای سیاسی کشور است.

•   رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر این نکته تاکید داشته اند که هر کس تا روز انتخابات سخنی بگوید یا فعلی انجام دهد که موجب ناامیدی مردم یا تحریک احساسات آنها شود و آرامش قبل از انتخابات را بهم بزند قطعا به کشور خیانت کرده است. با این توصیف چرا دولت اقداماتی همچون برگزاری یک میتینگ که شائبه تبلیغاتی یا انتخاباتی داشته باشد را انجام می دهد؟
 آقای احمدی نژاد با راه انداختن تجمعات انتخاباتی در قالب سفر استانی یا میتینگ ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی در حال تبلیغات غیر رسمی برای کاندیدای مورد نظر خود و جمع کردن آرای مردم به نفع آقای مشایی است.
در حالی که این قبیل اقدامات با سخنان مقام معظم رهبری تضاد آشکاری دارد رئیس جمهور این اقدامات را انجام می دهد تا تلاش می‌کند شخصی را روی کار بیاورد که در کنار او بتواند همچنان قدرت خود را در نظام جمهوری اسلامی حفظ نماید.
متاسفانه آقای احمدی نژاد با سوء برداشت نسبت به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند همه گرایش‌هایی که به نظام و قانون اساسی و آرمانهای انقلاب پایبند هستند می‌توانند و باید در انتخابات شرکت کنند می خواهد با شورای نگهبان و کسانی که احتمالا صلاحیت رحیم مشایی را برای ورود به انتخابات تایید نمی کنند وارد چالش جدی شود.
این در حالی است که شورای نگهبان با سخنان هیچ کسی کاری نداشته و صرفا بر اساس قانون به‌عنوان معیار عمل خواهد کرد.


• به نظر شما هدف رئیس جمهور از ایجاد درگیری و چالش با شورای نگهبان چیست؟
به نظر می رسد که رئیس‌جمهور با ورود به چالش با شورای نگهبان می خواهد صحنه رقابت انتخاباتی را به مبارزه انتخاباتی تبدیل کند تا با فشار سیاسی شورای نگهبان را نسبت به تایید صلاحیت کاندیدای خود مجبور کند.

• پس شعار افزایش یارانه نقدی و واریز دوزار به جیب مردم هم دارای اهداف انتخاباتی است؟
رئیس دولت برای اینکه مردم را مجاب کند تا به نامزد مورد نظر او رای دهند به یارانه‌ها به ‌عنوان ابزار انتخاباتی نگاه می کند.
مساله ای که به صورت مکرر در سخنان وی و در شهرهای مختلف مثل سمنان و اهواز مطرح می شود؛ این اقدام روشی است که با خریدن رای هیچ تفاوتی ندارد.
اگر دولت واقعا به فکر مردم است می تواند با بخشی از منابعی که میخواهد به صورت نقدی در اختیار مردم قرار دهد، درمان را رایگان، هزینه تحصیل جوانان را تامین و یا هزینه ازدواج جوانان را تقبل کند.
اما رئیس جمهور و تیم حامی وی می دانند که نمی توانند از انجام اقدامات مذکور، به اندازه پرداخت نقدی استفاده تبلیغاتی داشته باشند لذا به صورت مداوم شعار افزایش یارانه نقدی را سر می دهند بدون اینکه به گرانی های ناشی از آن و معضلات اجتماعی مترتب بر آن توجه کنند.
به نظر می رسد که آقای احمدی نژاد می خواهد با این روش هم برای کاندیدای خود رای جمع کند و هم علیه دیگر نامزدهای حاضر در انتخابات تبلیغ نماید.
نظام مقدس جمهوری اسلامی سعه صدر بالایی دارد و نباید تحمل این‌گونه اقدامات و رفتارهای رئیس جمهور را از سوی نظام نشانه ضعف دانست چراکه مصلحت‌هایی مانند حفظ جایگاه و موقعیت بین المللی جمهوری اسلامی است که موجب شده نظام با احمدی نژاد مدارا کند.
قطعا اگر نظام احساس کند خطری جدی از طرف آقای احمدی نژاد برای بحران آفرینی در انتخابات آینده وجود دارد از راهکارهای قانونی برای برخورد با آن استفاده می‌کند.
آقای احمدی نژاد باید به این نکته توجه داشته باشد که دست به اقداماتی نزند که دشمنان به او امیدوار شوند. همچنین رئیس جمهور باید به جای توجه به منافع گروهی و فردی خود، مصالح نظام و مردم را در نظر بگیرد و امید دشمنان را برای ایجاد چالش در انتخابات به یأس تبدیل نماید.

https://shoma-weekly.ir/zUigFR