گفتگوی ویژه

احزاب، مشکلات حوزه بانوان را حقیقی تر می بینند

احزاب در حوزه بانوان می توانند منسجم تر برنامه ریزی کنند، حقیقی تر مشکلات، موانع و همچنین توانائی ها و امکانات را ببنید و حقیقی تر آنها را مطالبه کند و در نهایت برنامه ریزی نماید و سپس بر اجرای آن نظارت کند.
زنان در اسلام از جایگاه ممتاز و والائی برخوردار هستند. این ارزش گذاری در صدر اسلام به بهترین شکل ممکن قابل مشاهده است، آنجا که حضرت خدیجه (س) در کنار حضرت رسول (ص) در توسعه دین نقش غیرقابل انکاری ایفاء کردند. حضرت فاطمه (س) را می بینیم که چگونه در دفاع از ولایت وارد عرصه های اجتماعی شده و پیگیر حق به ناحق گرفته حضرت امیر(ع) شدند. در صحرای کربلا حضرت زینب(س) اگر نبودند، عاشورائی دیگر در تاریخ ماندگار نمی شدند و همین گونه حضرت فاطمه معصومه(س). زنان ایران اسلامی نیز با تبعیت از همین الگوهای الهی درکنار مردان نقش اثرگذار و چشمگیری در پیروزی و استمرار انقلاب داشته و دارند. اما متاسفانه تا کنون آن چنان که باید و شاید دولت ها نتوانسته اند به طور واقعی پاسخگوی مطالبات جامعه زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند باشند، از سوی دیگر با تحولات صورت صورت گرفته در حوزه خانواده، نقش و جایگاه زنان نیز در خانواده درحال تضعیف شدن است که در این بخش نیز دولت ها نتوانسته اند برنامه مشخصی ارائه دهند. این که چرا در ایام انتخابات افراد شعارهای دهان پرکنی در خصوص پاسخگوئی به مطالبات زنان سر می دهند ولی پس از آن خبری از تحقق آنان نیست، دلیلی شد تا با خانم دکتر افتخاری گفت و گو کنیم و نقش حضور رئیس جمهوری که از بدنه یک حزب آمده در پاسخگوئی به مطالبات زنان را جویا شویم که در ادامه به آن اشاره می شود.

* خانم دکتر در ایام انتخابات مسائل و مطالبات زنان، از موارد اصلی مطروحه توسط کاندیداهاست، اما پس از آن کمنر شاهدیم که دولت ها در مسیر تحقق این مطالبات قدم بردارند. حضور احزاب در انتخابات چقدر می تواند این نقصان را جبران کند؟

- احزاب می توانند در این عرصه نقش اثر گذاری داشته باشند. اولین قدم آنها می تواند این باشد که مطالبات و خواسته های زنان را از طریق بخش بانوان خود پیگیری و برای برنامه ریزی در اختیار نامزد خود در انتخابات قرار بدهند. از طرفی احزاب چون گروهی متشکل و منسجم هستند، پس از انتخابات امکان رصد و مطالبه وعده های داده شده وجود دارد، در صورتی که این امکان برای افرادی که به صورت منفرد در انتخابات شرکت می کنند وجود ندارد. بخش بانوان احزاب معمولا ً به عنوان پشتوانه فکری برای نامزد حزب، مشکلات، موانع، ظرفیت ها و امکانات موجود برای تحقق خواسته های زنان را در جامعه شناسائی می کنند و با این همفکری کمک شایانی به کاندیدای خود در انتخابات برای ارائه یک برنامه مدون و قابل اجرا می کنند و باز این امکان برای اشخاصی که بدون پشتوانه این چنینی در انتخابات حضور می یابند، وجود ندارد.

* یکی از نقاط ضعفی که در حوزه مدیریت زنان شاهدیم این است که همواره بانوان انگشت شماری در مدیریت سطح کلان جامعه حضور دارند و دولت ها معمولا ً از همین ظرفیت اندک بهره می برند، وجود یک دولت حزبی تا چقدر در شکستن این محدودیت مدیریتی موثر است؟

- این بر می گردد به این مسئله که منتخبینی که تاکنون بر سر کار آمده اند چون تنها در ایام انتخابات و به دلیل مصالح سیاسی افرادی را دور هم جمع کرده اند، هیچ گاه فرصت آن را نداشته اند که به شناسائی ظرفیت ها و استعدادها بپردازند لذا همواره از همان ظرفیت موجود استفاده می کنند و این یک ضعف بزرگ محسوب می شود. اما احزاب این مشکل و نقیصه را ندارند چرا که یکی از وظایف مهم آنها کادرسازی و تربیت نیرو برای اداره جامعه است. در بخش بانوان نیز احزاب با کادرسازی در سراسر کشور این امکان را دارند اگر فرصتی در اختیار آنان قرار بگیرد چهر های جدید و استعدادهای نو را به عرصه مدیریتی کشور معرفی کنند.

احزاب در طول سالیانی که از بدو تاسیس شان می گذرد این فرصت را در اختیار دارند که کار کارشناسی دقیق تر و مدون تری را انجام دهند. نیروها را شناسائی کنند و با آموزش به آنها استعدادهای آنها را بارور نمایند. در حوزه بانوان این مسئله به دلیل کمبودهای ذاتی که در جامعه وجود دارد، احزاب می توانند برای رفع این نقصان تاثیرگذاری شایانی داشته باشند. احزاب در حوزه بانوان می توانند منسجم تر برنامه ریزی کنند، حقیقی تر مشکلات، موانع و همچنین توانائی ها و امکانات را ببنید و حقیقی تر آنها را مطالبه کند و در نهایت برنامه ریزی نماید و سپس بر اجرای آن نظارت کند.

*شما به عنوان کسی که کار حزبی کرده و مسائل و مطالبات زنان را رصد کرده است، مشکلات اساسی حوزه زنان را در چه می بینید؟

- مشکل اصلی به نظر من بر می گردد به این مسئله که دولت ها در اجرای قوانین در حوزه زنان کوتاهی می کنند. ما برای مطالبه حقوق زنان قوانین مناسبی در اختیار داریم ولی متاسفانه یا مدیران با آنها آشنا نیستند، یا به آن توجه ندارند و یا در اولویت بندی آنها جائی ندارد. به عنوان مثال ما در مجلس هفتم قانون حقوق و مسئولیت های زنان با نگاه اسلامی را مصوب کردیم و مدیران ملزم شدند که در حوزه زنان با همان دید در عرصه های ملی و بین المللی فعالیت کنند در حالی که می بینیم دولت ها و از جمله دولت فعای دغدغه ائی برای اجرای مفاد این قانون ندارند وبیشتر در پی تحقق اهداف قانون های بین المللی جهت گزارش دهی به مجامع و نهادهای جهانی هستند. این یک آسیب جدی است که مسئولان فعلی ما زن را از چشم افرادی نگاه می کنند تا چند سده پیشتر هیچ حقوقی برای زنان قائل نبودند نه از نگاه اسلامی که چهارده قرن پیش خداوند متعال بهترین قوانین را برای رستگاری زنان به پیامبر عظیم الشانش ابلاغ کرده است. متاسفانه طی این سالها تلاش شده تا از زوایه دید غربی ها که نه با فرهنگ ما همخوانی دارد و نه با دین و شرع سازگار است به مشکلات زنان جامعه نگریسته شود و این یک فضای غیر واقعی در برابر مسئولان قرار داده که آسیب های جدی به جامعه وارد کرده است. در سایه همین نگاه زنان جامعه ما هر روز از آنچه که لایقش هستند دورتر می شوند .

* حزب موتلفه اسلامی به عنوان یک حزب قدیمی و با سابقه چه برنامه هایی در حوزه بانوان دارد تا به خواسته های آنان در حیطه قانون جامه عمل بپوشاند؟

- برنامه های زیادی در بخش بانوان حزب تدوین و آماده شده است. اما رئوس آن شامل اجرای کامل قوانین موجود، استفاده از تمام ظرفیت ها و استعدادهای موجود در عرصه مدیریتی اعم از وزارت، معاونت ریاست جمهوری تا سمت های پائین تر بر اساس توانمندی افراد، پرهیز از نگاه ابزاری و شعاری به مسائل زنان، اهتمام به این مهم که مطالبات زنان از نگاه خود خانم ها باید بازخوانی شود نه از نگاه آقایان که بسیاری از معضلات حوزه زنان ناشی از همین ضعف است. تلاش برای افزایش تحکیم بنیان خانواده که در این راستا حزب برنامه مدونی دارد. در نهایت تلاش برای گسترش مهارت آموزی زنان برای بهبود وضعیت زندگی از جمله برنامه هائی است که در حوزه بانوان حزب تدوین شده تا در صورت نیاز در اختیار کاندیدای حزب قرار بگیرد.

https://shoma-weekly.ir/upCagk