گفتگوی ویژه

احتمال برگزاری اجلاس سه جانه آی کپ در تهران

آی کپ تشکیلات احزاب اسلامی قاره آسیا است؛ با رایزنی های صورت گرفته در سال های گذشته، نظیر این اجلاس در قاره آفریقا و آمریکای لاتین نیز تشکیل شده است. آی کپ تلاش کرده که این سه تشکل جلسات متعدد و مختلفی با یکدیگر داشته باشند و قرار بر این شد تا اولین جلسه دوجانبه در ترکیه برگزار شود. ضمنا پیشنهاد شده که اجلاس سه جانبه نیز در تهران برگزار شود.
سمیه عظمیی - روزهای پایانی دو هفته پیش، حس غفوری فرد به همراه هیاتی برای شرکت در اجلاس کمیته اجرایی آی کپ به چین سفر کرد.
اجلاسی که طی آن، برنامه های مجمع عمومی آی کپ طرح ریزی شده و مصوب می شود؛ به همین جهت با وی درباره دستاوردهای این سفر گفتگو کردیم.

•    درباره اجلاس اخیر آی کپ بفرمایید؛ عمده مصوبات این اجلاس چه بود؟
اجلاس کمیته اجرایی آی کپ، به همراه کنفرانس توسعه سبز در روزهای اخیر در شهر شیان چین برگزار شد.در اجلاس کمیته اجرایی درباره برنامه های آتی این کمیته بحث و تبادل نظر و سپس مواردی نیز به تصویب رسید.
بر این اساس، مقر شد که اجلاس بانوان آی کپ سال آینده در تهران برگزار شود؛ همچنین اجلاس دوجانبه میان آی کپ و گروه امریکایی و افریقایی احزاب اسلامی نیز 2 ماه آینده در ترکیه برگزار خواهد شد. ضمن اینکه مقرر شد تا اجلاس بعدی کمیته اجرایی نیز در ایران تشکیل شود.
همچنین تصمیم گرفته شده که اعضای کمیته اجرایی افزایش نداشته باشد؛ لذا جمهوری اسلامی ایران باید به صورت مرتب در این اجلاس شرکت کند چراکه ممکن است در صورت عدم شرکت منظم کشوری دیگر جایگزین شود؛ به همین دلیل باید دقت کنیم که در تمام جلسات حضور داشته باشیم تا هم موضع جمهوری اسلامی و هم حزب موتلفه حفظ و تثبیت شود.

•    برنامه تشکیل اجلاس دوجانبه یا سه جانبه چیست؟
آی کپ تشکیلات احزاب اسلامی قاره آسیا است؛ با رایزنی های صورت گرفته در سال های گذشته، نظیر این اجلاس در قاره آفریقا و آمریکای لاتین نیز تشکیل شده است.
آی کپ تلاش کرده که این سه تشکل جلسات متعدد و مختلفی با یکدیگر داشته باشند و قرار بر این شد تا اولین جلسه دوجانبه در ترکیه برگزار شود. ضمنا پیشنهاد شده که اجلاس سه جانبه نیز در تهران برگزار شود.

•    درباره کنفرانس توسعه سبز بفرمایید. این اجلاس با چه عنوان و هدفی تشکیل شده است؟
کنفرانس توسعه سبز در آسیا، با عنوان "آسیای سبز و زیبا" به منظور کمک به توسعه فضای سبز و محیط زیست مطلوب تر در قاره آسیا تشکیل شده است.
بنده هم در  این کنفرانس به عنوان نماینده جمهوری اسلامی طی یک سخنرانی، در رابطه با توسعه فضای سبز و نگرانی هایی که درباره کاهش نرخ رشد در این زمینه مطرح است توضیحاتی را ارائه کردم.
برخی گمان می کنند که ملاحظات درباره توسعه فضای سبز به کاهش نرخ رشد منجر می شود در حالی که این مساله کاملا برعکس است و توسعه محیط زیست سبز باعث افزایش نرخ اشتغال و کاهش هزینه ها می شود.
ضمن اینکه این مساله قطعا در کاهش هزینه های بهداشت و درمان نیز موثر خواهد بود.
همچنین توسعه فضای سبز باید با ملاحظات بومی کشورها هماهنگ شود چراکه هر کشوری سنت، فرهنگ و دین منحصر به خود را دارد و اگر نقش دین در توسعه لحاظ نشود قطعا توسعه محقق نخواهد شد.
در توسعه باید دقت شود که فاصله طبقاتی کاهش یابد، همچنین لازم است که به کشورهای فاقد تکنولوژی و کم تر توسعه یافته کمک هایی صورت گیرد تا آنها نیز در مسیر ارتقای تکنولوژی و روزآمدی گام بردارند.
در این حوزه حتی می توان اعطای کمک های مالی را نیز در نظر گرفت تا همه کشورهای حاضر در منطقه آسیا به رشد و پیشرفت برسند و آسیای پیشرفته و با نشاطی داشته باشیم.

•    در این اجلاس از چه کشورهایی حضور پیدا کرده بودند؟
در این اجلاس، رئیس جمهور سریلانکا، معاون رئیس جمهور و عضو شورای مرکزی حزب کمونیست چین، معاون نخست وزیر کامبوج، عضو حزب نواز شریف و تعدادی دیگر از سران ارشد کشورها حاضر بودند؛ بنده نیز به نمایندگی از جمهوری اسلامی در آنجا حاضر شدم و سخنرانی کردم.

•    نکته آخر؟
یکی از نکات قابل توجه در این سفر، محل برگزاری اجلاس بود؛ شیان شهری در جنوب غربی چین است که مسلمانان زیادی را در خود جای داده است.
در این شهر مسجدی با قدمت 1270 ساله وجود دارد که نماز جمعه نیز در آن برگزار می شود و ما هم از آن بازدید کردیم. شیان ظاهر و هویتی کاملا اسلامی دارد و این مساله را از وجود طعام حلال و حجاب بانوان به خوبی می توان درک کرد.
https://shoma-weekly.ir/OpEKxN