گفتگوی ویژه

اجرایی شدن امر به معروف باید مطالبه مردم از مسئولین باشد

اگر مردم در جایی خلاف امر رهبری و اقتصاد مقاومتی و خلاف شرع دیدند باید به پا خیزند و فریاد بزنند که چرا در فلان جا خلاف می‌شود و اجرای امر رهبری را مطالبه کنند
مقام معظم رهبری بارها تأکید فرموده‌اند که امر به معروف و نهی از منکر نوعی زیربنای همه‌ حرکت‌های اجتماعی اسلام است. در کلام رهبری امر به‌ معروف یعنی همه‌ مؤمنان در هر نقطه‌ای از عالم موظفند جامعه را به ‌سمت معروف و کارهای نیکو حرکت دهند. نهی از منکر یعنی همه را از بدی‌ها و پلشتی‌ها دور بدارند. هر کدام از اینها ترجمان ساخت و هندسه‌ نظام اسلامی است. خبرنگار شما در این خصوص با جواد مقصودی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

آقا می‌فرمایند معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن نداریم. در جای دیگر هم فرموده بودند ما با دولت و جامعه اسلامی فاصله داریم.

امر به نیکی‌ها و نهی از بدی‌ها در زمان طاغوت به عهده مردم بود. مردم با احساس وظیفه به همدیگر کمک می‌کردند و جلوی منکرها را می‌گرفتند، از جمله منکرها نظام طاغوت بود که مردم دریافتند این نظام منکر بزرگ و مانع اجرای احکام الهی است. ملت ایران توفیق یافت این منکر بزرگ را از بین ببرد و حکومت اسلامی را مستقر کند. یکی از کارهای مهم دولت اسلامی ایجاد نظام امر به معروف و نهی از منکر است. دولت باید گروهی را برای اشاعه این امر مهم و اصل هشتم قانون اساسی تربیت کند و از حوزه علمیه قم مربی و استاد بخواهد تا راه‌های امر به معروف و نهی از منکر را به این گروه آموزش بدهد. کسانی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند باید اول معروف را بشناسند و بدان عمل کنند و منکر را بشناسند و خودشان بدان منکر آلوده نباشند.

یعنی به نظر شما یکی از علل به حاشیه رانده شدن این این است که مجریان آن آلوده به منکرند؟

نمی‌خواهم بگویم همه‌شان آلوده به منکرند. حرفم این است که باید دغدغه داشته باشند. وقتی پیغمبر اکرم(ص) حکومت اسلامی را تشکیل داد دغدغه برپا شدن معروف و از بین رفتن منکر را داشت. بعد به دنبال آن علی بن ابیطالب(ع) و ائمه هدی(ع) چنین دغدغه‌ای را داشتند. مقام معظم رهبری هم مانند اسلافشان چنین دغدغه‌ای دارند. وقتی دولت اسلامی تشکیل می‌شود و پیغمبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) تأکید می‌کنند معروف را انجام بدهید و منکر را انجام ندهید، مخاطبشان چه کسانی است؟ کسانی که کار در دستشان است. قدیم که والی یا نماینده بود و حالا دولت هست و آنها باید پیگیر این قضیه باشند. کسانی که کار اجرایی می‌کنند و همه وزرا باید دغدغه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند. اگر دنبال این را نگیرند نزد خدا مسئولند. اصلاً باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند. اگر وزیر یا رئیس اداره‌ای دغدغه این فریضه را داشته باشد تمامی زیر مجموعه‌اش هم مثل خودش می‌شوند، زیرا «الناس على دین ملوکهم».

تضعیف نظام اسلامی هم مهم‌ترین منکر از منظر رهبری است که باید از آن پرهیز شود. چگونه جلوی این منکر مهم را گرفت؟

با تنفیذ ولی‌فقیه دولت مشروعیت پیدا می‌کند و وزرا باید به وظایفشان عمل کنند. همین‌طور در سلسله مراتب اگر در اداره‌ای کسی به وظیفه‌اش عمل نکرد در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر مسئولش باید او را توبیخ و طبق قانون با او کند. حالا اگر رئیس اداره یا وزیری تخلف کرد رئیس‌جمهور باید او و امثال او را که عاملین دولتند توبیخ کند. اگر رئیس‌جمهور متخلف شد این به عهده ولی‌فقیه است که وارد صحنه شود. چنانچه رئیس‌جمهور بی‌تفاوت باشد و دغدغه نداشته باشد یا نمی‌داند یا می‌داند و کوتاهی می‌کند که باید به او گوشزد کرد. باید مردم هم این مسئله را گوشزد کنند و یکی از خواسته‌های امت اسلامی همین باشد که چرا امر به معروف و نهی از منکر اجرا نمی‌شود؛ چرا وزیری که آمار درست نمی‌دهد توبیخ نمی‌شود، چرا کسی جلوی کسانی را که حقوق‌های نامشروع و آن‌چنانی می‌گیرند نمی‌گیرد. نظارت عمومی آحاد مردم جلوی تضعیف نظام را می‌گیرد و همه باید احساس وظیفه کنند تا این امر رهبری اجرا شود.

معروف دیگری که مورد تأکید رهبری است، رونق دادن به اقتصاد و تولید است. این مهم بیشتر متوجه دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط آن است. نظر شما چیست؟

ولی‌فقیه امر به اقتصاد مقاومتی کرده‌اند و مجلس خبرگان هم آن را تأیید کرده است. همه همّ دولت، وزرا، استاندارها و بخشدارها و مردم اجرای اقتصاد مقاومتی باشد. چون مردم چشم و گوش نظام اسلامی هستند اگر جایی دیدند برخلاف اقتصاد مقاومتی عمل می‌شود آن را منتقل کنند.

منظور شما این است که مردم اقتصاد مقاومتی را از دولت مطالبه کنند.

همین‌طور است. امر ولی‌فقیه یعنی امر پیغمبر(ص)، امیرمؤمنان(ع) و ولی‌عصر(عج) است. اجرای آن به عهده من، شما و همه مردم است. اگر مردم در جایی خلاف امر رهبری و اقتصاد مقاومتی و خلاف شرع دیدند باید به پا خیزند و فریاد بزنند که چرا در فلان جا خلاف می‌شود و اجرای امر رهبری را مطالبه کنند، چون رهبری مسئولیت دارند نگذارند دین اسلام منحرف شود و در حکومت اسلامی خلاف اسلام صورت بگیرد، مثل قضیه سند 2030 که فریاد مقام معظم رهبری بلند شد.

https://shoma-weekly.ir/k4Ltdu