گفتگوی ویژه

آینده سیاسی را در فعالیت حزبی می بینیم

محمد ابراهیم احمد حسنین از جوانان فعال در انقلاب مصر، با اشاره به اهمیت حزب التحریر در آینده مصر از نقش مهم احزاب می گوید ...

 * در ابتدا از نقش احزاب در آغاز قیامها و انقلابهای جاری در جهان عرب بیان فرمائید؟ ما میدانیم که انقلاب مصر از انقلاب تونس که پیش از آن رخ داد تأثیر پذیرفت لذا اکنون مایلیم بدانیم که آیا احزاب مختلف و به ویژه احزاب اسلامی در آغاز انقلاب مصر نقش داشته اند یا خیر؟
بسم الله الرحمن الرحیم، به اعتقاد بنده بله همه احزاب مصر چه اسلامی و چه غیر اسلامی اعم از ملی گرا، کمونیسم، قومی، سوسیالیسم و غیره در آغاز و ادامه انقلاب مصر نقش آفرینی کردند تنها حزبی که در این میان هیچ نقشی نداشته بلکه مانع از وقوع چنین انقلابی شده حزب حاکم بوده است که «حزب ملی دموکراتیک» نام دارد  البته حزب تحریر که توسط جوانان انقلاب مصر تشکیل شد پیش از وقوع انقلاب اصلاً وجود نداشته لذا این حزب در آغاز این انقلاب نقشی نداشته اما جوانان آن که در احزاب مختلف و نیز برخی از آنها در هیچ حزبی عضو نبوده اند نقش اصلی را در آغاز انقلاب مصر و ادامه آن، ایفا کرده اند از همین رو پس از تشکیل شدن حزب «التحریر» میتوان گفت اکنون این حزب یکی از مهمترین احزاب مصری به شمار می رود که در ادامه انقلاب تا دست یابی آن به اهداف نهایی نقش آفرینی می کند. این حزب توسط دکتر راسم النفیس چهره سرشناس شیعیان مصر تأسیس شده است. این حزب به رغم اینکه اخیراً تأسیس شده و اما توانسته به سرعت جای خود را در فرآیند سیاسی مصر جدید پیدا کند و در ادامه این انقلاب مؤثر باشد.

 * لطفاً کمی بیشتر در مورد نقش احزاب پیش از آغاز انقلاب برایمان سخن بگویید؟
همانطور که گفتم همه احزاب به جز حزب ملی حاکم در آغازین انقلاب نقش آفرینی داشته اند البته نباید از این نکته غافل بود که احزاب اسلامی به ویژه جنبش اخوانالمسلمین که در سه دهه گذشته یعنی دوران دیکتاتوری حسنی مبارک حزبی ممنوع به شمار می رفت تقریباً نقش اصلی را در تحریک مردم و آغاز قیام و انقلاب مصر داشته است زیرا این حزب که یکی از قدیمی ترین احزاب مصری است تقریباً سازمان یافته ترین حزب به شمار می رود از همین رو توانست به خوبی در به خیابان کشیدن مردم و قیام علیه رژیم حاکم نقش آفرینی کند.

 * اکنون برایمان توضیح دهید که پس از وقوع انقلاب و پیروزی آن اکنون احزاب مختلف چگونه میتوانند در مصر جدید نقش آفرینی کنند؟
باید صادق باشیم «حزب آزادی و عدالت» که آن را شاخه سیاسی جنبش اخوانالمسلمین می نامند نقش اصلی را پس از انقلاب مصر ایفا کرده از همین رو میبینیم که در انتخابات اخیر هم پیروز میدان شد و موفق گردید که بیشترین نسبت از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص بدهد. بدون شک جنبش «اخوان المسلمین» که اکنون بیشترین طرفداران را در مصر دارد اکنون در نوشتن قانون اساسی جدید مصر نیز نقش اصلی را ایفا کرده و خواهد کرد البته دیگر احزاب نیز نقش آفرینی کرده اند اما تحرکات سیاسی و مذاکرات که انجام می شود نشان میدهد بیشتر فعالان و احزاب سیاسی مایلند با جنبش اخوانالمسلمین متحد شوند و یا خود را به این جنبش نزدیک نشان دهند تا بتوانند در  دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند شاید نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی مصر چنین نباشد اما بنده بر خلاف میلم اعلام می کنم که «اخوان المسلمین» اکنون مصر را در دست گرفته و به قدرت اصلی مقابل شورای نظامی که قدرت را تصاحب کرده، ایستاده است البته بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که شورای نظامی اطمینان دارد که بدون راضی کردن اخوانالمسلمین نخواهد توانست در قدرت بماند از سوی دیگر اخوانالمسلمین نیز این اطمینان را دارد که بدون راضی کردن شورای نظامی که باقی مانده رژیم سابق هستند نخواهد توانست قدرت را در دست بگیرد از همین رو این کارشناسان معتقدند طبق مذاکرات انجام شده پشت پرده شورای نظامی و جنبش اخوانالمسلمین به توافق کلی دست یافته اند و مقرر شده که قدرت اصلی در میان آنان تقسیم شود. به اعتقاد کارشناسان فردی که به عنوان رئیس جمهور آینده مصر انتخاب خواهد شد چهره ای است که مورد تایید شورای نظامی و اخوانالمسلمین خواهد بود و در واقع او نه از شورای نظامی و نه از اخوان المسلمین است اما با هر دو طرف رابطه ای نزدیک و تنگاتنگ خواهد داشت احتمالاً یکی از نظامیان سابق که اکنون غیرنظامی و فعال سیاسی به شمار میرود و مورد تأیید اخوانالمسلمین است به قدرت خواهد رسید.

 * حالا جدای از مصر، به نظر شما کدام احزاب در جهان عرب و آغاز قیام های عربی در دیگر کشورهای عربی نقش داشته اند؟
بنده معتقدم به دلیل اینکه اکثر قریب به اتفاق احزاب جهان عرب احزابی نمایشی و غیرواقعی بوده اند هیچ یک نقش اساسی در آغاز قیام ملت ها نداشته اند بنده معتقدم بیشترین حزبی که در جهان عرب و جهان اسلام مؤثر بوده، حزب الله لبنان است.

 * به نظر شما دولت حزبی و تعددگرا بهتر است و یا دولهایی که نظامهای حکومتی آن پادشاهی و یا نوع دیگری است؟
بدون شک دولت پادشاهی به هیچ وجه در دنیای امروز پسندیده نیست زیرا احتکار قدرت از سوی ملت های آزاده رد میشود اما کشورهایی که احزاب در آن نقش آفرینی می کنند به مراتب مورد پسند ملت ها قرار می گیرند زیرا قدرت از حزبی به حزب دیگر منتقل می شود و مردم با عضویت در احزاب می توانند در اداره کشور نقش داشته باشند.

 * ما در ایران امید زیادی به انقلاب مصر داریم. اکنون که رژیم «حسنی مبارک» به عنوان یکی از همپیمانان اصلی ایالات متحده آمریکا سقوط کرد، به نظر شما چه اتفاقی در مصر و در منطقه خواهد افتاد؟ آیا توافقنامه کمپ دیوید که میان مصر و رژیم صهیونیستی امضا شده لغو خواهد شد؟
آیا روابط قاهره و تلآویو ادامه خواهد یافت؟ آیا صادرات گاز مصر به اسرائیل ادامه مییابد؟

درست است که حسنی مبارک سقوط کرد اما رژیم مبارک همچنان در قدرت هست از همین رو به نظر بنده تنها راه قطع رابطه میان تل آویو و قاهره کنار رفتن شورای نظامی که بازمانده رژیم سابق هستند، است. تنها راه توقف صادرات گاز مصر که در دهه های گذشته کاملاً مفت روانه اسرائیل می شد، کنار زدن شورای نظامی است در کل باید بگویم تنها و تنها راه قطع کامل رابطه میان مصر و رژیم صهیونیستی ادامه انقلاب تا تحقق کامل اهداف آن که یکی از این اهداف برکناری شورای نظامی است، می باشد.

 * لطفاً برایمان شرح دهید که ادامه انقلاب یعنی چه؟
ادامه انقلاب یعنی اینکه مردم انقلابی خیابان ها را ترک نکنند خیابان ها نباید خالی شود و مردم باید تا تحقق انقلاب در میدان باقی بمانند زیرا خالی کردن عرصه باعث کمرنگ شدن و خوابیدن آتش انقلاب می شود هر گاه تجمعی، تظاهراتی، اعتصابی و یا هر تحرک انقلابی صورت می گیرد مردم باید در میدان حضور داشته باشند تا روح انقلاب زنده بماند و به سمت تحقق اهداف آن حرکت کنند.

 * در مورد جنبش اخوانالمسلمین و پیروزی آنها در انتخابات صحبت کردید و از طرف دیگر به گفته شما اخوان المسلمین بیشترین طرفدار را در میان مردم دارد بنابر این اگر طبق اطلاعاتی که گفتید توافقی میان اخوان و شورای نظامی شده لذا پیشبینی می شود در آینده نزدیک انقلاب مصر فروکش کند.
خیر چنین نیست بنده گفتم اخوان بیشترین طرفدار را دارد اما نگفتم همه ملت طرفدار اخوان هستند نکته دیگر اینکه بحمدالله جوانان انقلابی کمی در عرصه وجود ندارند لذا حتی اگر میان اخوان و شورای نظامی توافقی صورت گیرد جوانان انقلابی میدان و عرصه را خالی نخواهند کرد و انشاءالله انقلاب ما ادامه خواهد یافت البته پیروان دیگر احزاب هم چون لیبرالها، سکولارها، کمونیسم ها و ملی گراها و غیره نیز طرفدارانی دارند که آنها نیز در کنار جوانان انقلابی در میدان حضور دارند. این احزاب بدون شک نخواهد گذاشت که اخوان به تنهایی با شورای نظامی توافق کند و قدرت را تقسیم کنند.

 * به نظر شما آیا تفاوتی میان انقلابهای عربی همچون مصر و تونس با آنچه که انقلاب سوریه نامیده میشود وجود دارد؟
اولاً بنده آن را انقلاب سوریه نمی نامم بلکه این فتنه است. ثانیاً وجه تمایز بین انقلاب مصر با آنچه که آن را انقلاب سوریه می نامند این است که انقلاب مصر نتیجه چند دهه ظلم و ستم و استبداد رژیم حاکم بوده است، ما در سه دهه گذشته در مصر شاهد سرکوب آزادی های مختلف بوده ایم حکومت چند دهه اخیر، حکومت نظامیان، نیروهای امنیتی، نیروهای اطلاعاتی، نیروهای پلیس و ارتش بوده که همواره مردم را سرکوب کرده و جلوی هر گونه پیشرفت را می گرفتند. انواع فشارها بر مردم تحمیل می شد مردم حتی از نظر اقتصادی در بدترین وضعیت بودند. در سوریه کوچکترین اعتراضات و اعتصاب های صنفی نیز فوراً مانند الجزیره و العربیه منتشر می شود بنده اخبار و اطلاعات مستقیم از سوریه دارم که شما میتوانید در شبکه های خبری مختلفی مانند المنار، العالم و... آن را بدست آورید حقایق آن نیست که در الجزیره و العربیه گفته میشود حقایق سوریه چیز دیگری است فتنه هایی علیه حکومت سوریه و بشار اسد رئیس جمهور این کشور در حال اجراست که هدف اصلی آن براندازی حکومت سوریه برای ضربه زدن به مقاومت اسلامی و حزبالله و نیز گروه های مقاومت فلسطینی است.

 * انقلاب مصر را انقلاب فیس بوک و انقلاب الجزیره نامیدند زیرا فیس بوک و شبکه الجزیره نقش اصلی را در این انقلاب داشتند حال سئوال این است که چگونه ملت مصر که چنین اعتمادی به شبکه الجزیره دارد چگونه ممکن است باور کند که اخبار الجزیره در باره سوریه نادرست است؟
بله حرف شما کاملاً صحیح است اما هر کسی میتواند به راحتی به حقیقت دست یابد علاوه بر شبکه هایی که بنده نام بردم هر کسی میتواند از شنیدن گزارش های ارسالی خبرنگاران الجزیره از سوریه به سراغ سایت های خبری و نیز سایت یوتیوپ برود و گزارش هایی متفاوت و تصاویر دیگری از سوریه را ببیند با مقایسه این دو به راحتی میتواند به حقایق دست یافت.

 * ملت مصر چه مقدار به فعالیت حزبی در فرایند سیاسی ایمان دارند؟
اغلب ملت مصر به فعالیت حزبی ایمان دارند زیرا در مجموع اکثر جمعیت مصر را جوانان تشکیل می دهند و اکنون اگر به احزاب مصر نگاهی بی اندازید خواهید دید که بیشتر اعضای احزاب مختلف را جوانان تشکیل میدهند.

 * چرا جوانان به احزاب میپیوندند؟
زیرا جوانان امید دارند و سعی می کنند با پیوستن به احزاب مختلف به آرزوهای سیاسی خود در رسیدن به قدرت و مشارکت در فرآیند سیاسی و آینده کشورشان نقش ایفا کنند لذا می توان گفت بسیاری از جوانان به ویژه آنهایی که به احزاب پیوسته اند آینده خود را در فعالیت سیاسی در چارچوب حزب می بینند.

 * ضعف احزاب مصری را در چه میدانید؟
در واقع یا بهتر است بگویم متأسفانه بیشتر احزاب مصری احزاب فردی و یا فردگرا هستند یعنی این احزاب بجای اینکه طبق آراء و نظرات اجماع و یا اکثریت اعضای حزب عمل کنند، بر اساس رأی و نظر دبیر کل و یا نفر اول حزب عمل می کنند این خود بزرگترین نقطه ضعف احزاب مصر است زیرا در واقع تصمیمات بدون مشورت گرفته میشود. بنده این احزاب را احزاب استبدادی و دیکتاتوری می نامم.

 * پس به نظر شما چه احزابی موفقتر هستند؟
بنده معتقدم هر حزبی که دارای برنامه، طرح و جدول فعالیت منظم و زمانبندی شده باشد و برای دست یابی به اهداف خود که در راستای سیاست های کلی کشور باشد، موفق تر خواهد بود.

 * شما به فعالیت حزبی جوانان تاکید کردید به نظر شما آیا جوانان که دارای تجربهای کمتر نسبت به افراد میانسال و سالخورده هستند میتوانند در فرآیند سیاسی و حزبی نقش آفرینی کنند؟
بله، درست است که جوانان کمتر از افراد میانسال و سالخورده تجربه دارند اما چندین امتیاز دیگر دارند که افراد میانسال و سالخورده از آن برخوردار نیستند برای مثال نشاط، شور، اشتیاق، توان و قدرت تصمیم گیری، نوآوری، ابتکار و دیگر خصلت هایی که هر جوان دارد میتواند او را نسبت به افراد مسنتر متمایز کند. بنده معتقدم بسیاری از جوانان به دلیل خصوصیاتی که بیان کردم حتی بهتر از دیگر افراد حزب که سالها تجربه حزبی دارند، میتوانند در فرآیند سیاسی نقشآفرینی کرده و مفید واقع شوند.

 

https://shoma-weekly.ir/U663Pc