گفتگوی ویژه

آینده به نفع اصولگرایان است به شرط تحول

اصول­گراها باید بزرگان مجددا بنشینند، از همین الان تمرکز کنند و فکر نکنند فرصت دارند. به نظر من دیر هم شده، فرصت زیادی تا خرداد سال آینده نیست. حالا با توجه به مشکلات موجود از همین الان ان­شاءالله بزرگان اصولگرایی باید تدبیر کنند و برای امر ریاست جمهوری برنامه­ ریزی کنند
امیر زینلی - در تحلیل نتایج انتخابات این گونه می‌گویند که در شهرستان‌ها پیروزی با اصولگرایان بوده است، اما نتیجه بخصوص در مرحله دوم اصلا راضی‌کننده نیست. با دکتر محمد کرمی راد دبیر استان کرمانشاه حزب مؤتلفه اسلامی و عضو شورای مرکزی همین حزب، در مورد نتایج انتخابات و لزوم بازسازی اصولگرایی صحبت کرده‌ایم.

***

در یک تحلیل اولیه به نظر می­رسد که اصولگرایان به آنچه هدفشان بود نرسیدند و آن­گونه که اصولگراها فکر می­کردند نشد. شاید برای انتخابات آینده نیاز به یک بازسازی باشد. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

ایراداتی در برخی استان­ها به اصولگراها وارد بود و شاید در برخی دیگر از استان­ها نیز ایرادی وجود نداشته باشد؛ اما در کلیت امر مشکل اصلی را عدم هماهنگی اصولگراها نمی­دانم. جو شانتاژی که دولت در رابطه با برجام و پیامدهای بعد از برجام در افکار عمومی فراهم کرد و قشر خاکستری و به خصوص محروم امید بستند به وعده­هایی که بعد از 12 سال موضع مذاکرات هسته­ای بالاخره به جایی رسید، که البته خوشبختانه نه اینکه به جایی نرسیده باشد، رسید ولی من حیث المجموع بهره­برداری­های تبلیغاتی هم در این زمینه صورت گرفت، این موضوع اثرگذار بود و من خبر دارم همین امر باعث شد در خیلی از جاها در بعضی از صندوق­ها هم یک شم سیاسی یا برای مثال یک پیرمرد یا پیرزنی آمدند پای صندوق رأی و می­گفتند این اصلاح‌طلب­ها کدامند؟ همین­ها که برجام را بردند، ما می­خواهیم به لیست اینها رأی بدهیم. این نشان می­دهد که یک جوسازی درست و حسابی توانستند بر بخشی از نیروهای خاکستری فائق بشوند. این دلیل نمی­شود که ما بگوییم اصولگراها شکست خوردند یا پیروز نشدند، نه! شما در تهران اگر نگاه کنید می­بینید حدود یک میلیون از کسانی­که با شناسنامه­شان در اولین بار در شمال تهران پای صندوق­های رأی آمده­اند، که خب تبلیغاتی در دنیای خارج شد، تبلیغاتی که تأثیرگذار هم بود و طبیعی است که نقش شبکه­های اینترنتی، نقش شبکه­های ماهواره­ای، شبکه­های اجتماعی در درون و داخل و تبلیغاتی که در این زمینه شکل گرفت، بخشی از کسانی بودند که حتی پای صندوق نیامده بودند امیدوار به یک آینده خاص مورد نظر خودشان شدند و لذا گفتند این یک فرصت است که ما برویم پای این صندوق­ها و حتما رأی بدهیم.

البته این موردی که می­فرمایید در شهرهای دیگر هم داشتیم که چهره هایی با سابقه اصولگرایی در لیست اصلاح­طلبان گنجانده شده بود.

بله، مواردی هم داشتیم که به همین دلیل مردم به آن رأی ندادند. اما متأسفانه جوسازی­هایی که شد، به گونه­ای بود که بعضی از اصولگراها به اسم مستقل آمدند. همین الان بعضی از این مستقلین هر کاری­شان کنید اصولگرا هستند و لذا نمی­شود به قاطعیت گفت اصلاح­طلبان پیروز میدان بودند و اصول­گراها شکست خوردند. نه، اساس بحث­شان هم من بیشتر تأکید دارم بر روی یک فرصت تاریخی و تعیین‌کننده به نام مذاکرات و برجام بود که صورت گرفت و با اینکه معلوم نیست ولی ان­شاءالله آخر برجام ختم به خیر شود و آمریکا و اروپا دبه در نیاورند. آمریکا که همیشه دبه درآورده و مشکلاتی برای ما ایجاد کرده و این است که وعده­های اقتصادی که می­خواهد حل و فصل بشود تحقق پیدا نکرده. ولی مردم برای انتخابات ریاست جمهوری در آینده جبران خواهند کرد. نگران این موضوع نیستیم. ولی هم در شورای شهر و هم در ریاست جمهوری این بار باید شاهد یک تحول اساسی­تر و بهتر به نفع اصول­گرایی باشیم ان­شاءالله.

این گونه که می­فرمایید آینده به نفع اصولگرایان است؟

بله، البته این دلیل بر این نمی­شود که ما غافل باشیم، بررسی نکنیم دور هم ننشینیم. اتفاقا باید دور هم بنشینیم و دقیقا نقاط ضعف و قوت، محاسن و معایب، فرصت­ها و تهدید­ها را به خوبی بررسی کنیم و یکی یکی مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهیم ان­شاءالله. این بار مخصوصا برای ریاست جمهوری وضعیت فرق می­کند. من اعتقاد دارم از همین الان پنج شش نفر از لیدرها و شخصیت­هایی که هستند باید راه بیفتند در استان­ها، خودشان را مطرح کنند و دیدگاه­ها و نقطه نظرات و برنامه­هایشان را بگویند. حتی به اعتقاد من کابینه­هایشان را هم باید بگویند از چه قشری و از چه طیفی با چه شکلی هستند و برنامه­هایی که دارند را بیان کنند و اگر فضای جدیدی هم ایجاد بشود که دو قطبی نشود خیلی راحت­تر و بهتر خواهد شد. ولی الان چند قطبی است. اینکه نظام و شورای محترم نگهبان این بار به صلاحیت‌ها چگونه رسیدگی و بررسی بکند جای خود دارد. این بحثی است که مردم روی آن و به خصوص روی خواص نظر دارند. ولی من حیث المجموع به خاطر اینکه رقیب تخریب نکند، از حالا یک نفر را نشان کنیم طبیعی است تخریبات شروع می­شود. من اعتقاد دارم پنج یا شش نفر کمتر و بیشتر باشند. اگر این روحیه ایثارگری، انقلابی و دلسوزی نباشد و همه فکر کنند باید تا آخر در صحنه بمانند، به نظر می­رسد این بار احزاب و گروه­های اصول­گرا کار سختی را در پیش دارند.

در مقابل پروپاگاندای دولت پیرامون تأثیر برجام نشانه رویکرد این مجموعه برابر افکار عمومی است. اصولگرایان چه تدبیری خواهند داشت؟

من اعتقاد دارم در موضوع اصول­گراها باید بزرگان مجددا بنشینند، از همین الان تمرکز کنند و فکر نکنند فرصت دارند. به نظر من دیر هم شده، فرصت زیادی تا خرداد سال آینده نیست. حالا با توجه به مشکلات موجود از همین الان ان­شاءالله بزرگان اصولگرایی باید تدبیر کنند و برای امر ریاست جمهوری برنامه­ ریزی کنند، و همین­طور برای شوراهای شهر و روستا که به هر حال آنها هم تعیین‌کننده هستند و نیروهایی هستند که می­خواهند به شهر خدمت بکنند. بشود شورای شهر نه شورای شر. چون گاهی یک شری دامن‌گیر شهرها می‌شود و متأسفانه همه شان پرونده‌دار و مسئله‌دار می­شوند و دادگاه، اعتصاب، تحصن، هر روز اختلاف بر سر تعیین شهردار و باند بازی و... . مشکلات اساسی است. مردم هم در این مدت رصد خواهند کرد و خدمت­گزاران واقعی خود را بهتر خواهند شناخت و امیدوار هستیم که در آینده نه‌چندان دور ما شاهد این تغییر و تحول اساسی بین اصول­گراها باشیم و رویکرد قطعا به نفع اصول­گراها خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/iiNfUz