گفتگوی ویژه

آیا حوادث تاریخی تکرار پذیرند؟

حوادث تاریخی امکان وقوع مجددشان هست اما این حادثه ای که در تاریخی متفاوت از تاریخ حادثه پیشین روی می دهد ، مشابه آن حوادث قبلی هست امّا مطابق آن نیست . بلکه این دو در کلیت حوادث یعنی در علت هایشان و نتیجه‌ای که بالضروره در پی خواهد داشت مشابه یکدیگر هستند ؛ چرا که جهان جهان یکپارچه ای بوده و حوادث در آن معلول قوانین و علت های مشخص می باشد و بنا بر این قوانین خاص باید انتظار نتایج خاص را هم داشت پس امکان وقوع مجدد حادثه ای مشابه حادثه قبلی هست .
مسعود عجمی- در عصر ها و قرن ها و سال های گوناگون اتفاقاتی رخ داده است که که بارها در دوران بعد باشباهت فراوان آن حوادث دوباره تکرار شده است . حضرت علی(علیه السلام) خطاب به فرزند گرامیشان در نامه 31 نهج البلاغه چنین فرمودند:

قضایای گذشته را چراغ راه آینده کن و از رهگذر گذشته به آینده استدلال کن، چه حوادث عالم شبیه یکدیگرند و وقتی در گذشته حادثه ای اتفاق افتاده باشد شبیه آن در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد اگر در گذشته دقّت کنی می توانی از آن عبرت بگیری.(نهج البلاغه نامه 31 )

حوادث تاریخی امکان وقوع مجددشان هست اما این حادثه ای که در تاریخی متفاوت از تاریخ حادثه پیشین روی می دهد ، مشابه آن حوادث قبلی هست امّا مطابق آن نیست . بلکه این دو در کلیت حوادث یعنی در علت هایشان و نتیجهای که بالضروره در پی خواهد داشت مشابه یکدیگر هستند ؛ چرا که جهان جهان یکپارچه ای بوده و حوادث در آن معلول قوانین و علت های مشخص می باشد و بنا بر این قوانین خاص باید انتظار نتایج خاص را هم داشت پس امکان وقوع مجدد حادثه ای مشابه حادثه قبلی هست .

شروع جریان استعماری نیز در ایران بار ها تکرار شده است و همیشه در مقابل این جریان مردان و زنانی استوار در برابر ظلم و جور ایستاده اند و در مقام دفاع از دین و سرزمین خود بپاخیزند و در راه این خیزش ، رگ های میهن را با خون خود سیراب نمودند . کم نبودند جوانانی که به ندای پروردگارشان لبیک گفتند و برای اثبات عشق شان ، جسم شان قطعه قطعه شد و خون پاکشان ، برای ادامه راهشان ، در رگهای جوانان پاک و امروزه وطن ، به جوش و خروش درآمد و گلهای سرخ بهاری ، گلستانی زیبا ، در دیار ایران زمین ، به وجود آوردند .

شهدای مؤتلفه اسلامی از مظلوم و بی باک و مردانی قهرمان ، شجاع و با تقوی حَسَب دستور امامِشان خمینی کبیر، برای جلب رضایت الهی ، گام برداشتند و در راه نشر حقایق الهی ، جان خویش را بر کفِ اخلاص نهادند و مسبب نزول برکات وافری ، بر جامعه اسلامی شدند.

من خوشحالم که راه و کانون هئیت های مؤتلفه امروز ادامه دارد ، چون باز و باز حادثه ها در پی هم خواهد آمد و این کانون دوباره باید قد رشید کند و در مقابل حوادث طوفانی تاریخ در مقام عمل بایستند .

* دستیار ویژه کارگردان معمای شاه

https://shoma-weekly.ir/INMzb5