گفتگوی ویژه

آژانس برای ما هیچ خیری نداشته است

ما امیدوار هستیم که بشود اعتماد کرد، ولی سابقه اینها، شهادت شهدای هسته‌ای ما و از این قبیل موارد نشان می‌دهد که آژانس برای ما هیچ خیری نداشته است، جز اینکه روی دوش نظام و مردم هزینه گذاشته است.
گفتگو:زین العابدین امیری- یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از حضور در تهران وارد چالش جدیدی شد و ازمشارکت ایران در فرایند راستی آزمایی درچارچوب برجام، دفاع کرد و انتقاد مخالفان را ناوارد و نمونه برداری کارشناسان ایرانی از تاسیسات این کشور را بدون عیب و نقص دانست.«آمانو» در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: اطمینان دارم نمونه برداری های انجام شده توسط ایرانیان، درست و معتبر بوده است. اینها در حالی است که اطلاعات لو رفته توسط آژانس باعث شد تا شهدای هسته ای ما بیشتر و بیشتر شوند. با دکتر لاله افتخاری عضو فراکسیون حزب مؤتلفه اسلامی در مجلس در این زمینه گفتگو کرده ایم.

آقای صالحی نقل کرده آمانو تاکید داشته است که تعهدش نسبت به حفظ اطلاعات محرمانه ایران پابرجاست. به نظر شما میشود به تعهد آمانو اطمینان کرد؟

ما امیدوار هستیم که بشود اعتماد کرد، ولی سابقه اینها، شهادت شهدای هستهای ما و از این قبیل موارد نشان میدهد که آژانس برای ما هیچ خیری نداشته است، جز اینکه روی دوش نظام و مردم هزینه گذاشته است.

علت اینکه گفتند سفر آمانو به تهران سفر بسیار سازندهای بود چیست؟

نمیدانم کجای این سفر سازنده است. ولی بههرحال اگر آنطور که گفتند همانطور باشد و آمده باشد که حداقل پیام مردم را بگیرد و ببرد و اگر واقعیتهایی را که دیده است را برساند، میتوانیم بگوییم حداقل یک اقدامی در جهت احقاق حق مردم ما به شرط اینکه به نتیجه برسد انجام شده باشد. در غیر اینصورت میتوانیم بگوییم این هم از سفرهایی است که انجام شده است.

در مورد تاسیسات پارچین هم بفرمایید که چرا آژانس روی این تاسیسات حساس است؟

پارچین در حقیقت یک تاسیسات نظامی است که در حیطه کار و وظایف آژانس نمیتواند باشد. نه میتوانند از آن بازدیدی داشته باشند و نه کاری انجام دهند. منتهی یک سری تحرکاتی به خاطر جاده و سد ماملو عوض شده است. اینها با تصاویر ماهوارهای تردد اتومبیلها را میدیدند و به خیال خودشان فکر میکردند که اقدامات خاصی خلاف تعهدات انجام میدهند ولی به هرحال اینها طبیعی است و کاری بود که باید انجام میشد. امیدواریم که آقای آمانو اینها را دیده باشند و همین واقعیت را منتقل کنند که اقدامی صورت نمیگیرد و مشکلی وجود ندارد و سابقه ما هم نشان داده است که ما همیشه پایبند تعهداتمان بودهایم و گاهی اوقات فراتر از تعهدات خود عمل کردیم.

یک خبرگزاری آمریکایی گزارشی داده است و به نقل از دو مقام آمریکایی گفته است که آمانو با هدف رایزنی و جلب حمایت برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی راهی تهران میشود. شما این را چطور تحلیل میکنید؟

این هم مثل بقیه تحلیلها، تخمینها و گمانهزنیها ذکر آرزویهای آنها است. این فقط در حد بر لب و زبان آوردن آرزوهای شان است، نه اینکه واقعیت داشته باشد و مستندی داشته باشد و یا اینکه شدنی باشد. این جزو خط قرمزهای ما است. دانشمندان ما سرمایههای نظام هستند و ما با جان و دل از سرمایههای نظام خود دفاع میکنیم.

آمانو خودش گفته که سفر من به ایران کاملا رسمی بوده است، در حالی که مقامات ایرانی گفتند غیررسمی بوده است. شما حرف کدام طرف را می پذیرید؟

معلوم است باید خبرهای خبرگزاریهای خود را قبول کنیم. آنچه که مسئولین نظام مطرح میکنند را باید به آن استناد داشته باشیم و آن را باور داشته باشیم نه آن خبری که خبرگزاریهای مختلف برای ما مطرح میکنند یا از منابع غیرآگاه و غیرمؤثق برای ما نقل میکنند.

اگر ما دوباره دچار ترور دانشمندان هستهای خود شویم باید چه تمهیداتی بیندیشیم؟

باید تاکید کنیم بر اینکه اطلاعات باید به صورت محرمانه بماند و امانت در دست آژانس باشد و آژانس متعهد به حفظ آنها باشد و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد مسئولیت آن به عهده آنها خواهد بود که اطلاعات را دارند.

اگر به آژانس اطمینان کنیم مثل دفعات قبل آن اتفاقات ناگوار نخواهد افتاد؟

بالاخره به آژانس اطمینان نداریم، ولی باید جوانب را رعایت کنیم. یکسری کارها هم برای اعتمادسازی صورت میگیرد که امیدواریم دستاورد خود را داشته باشد.

فکر می کنید در نهایت پروتکل الحاقی را به واسطه حضور آمانو خواهیم پذیرفت؟

معلوم نیست. اینها چیزی است که مجلس باید بررسی و تصویب کند و نمیتوانیم بگوییم در چه مقطعی هستیم که آیا ضرورت دارد یا نه و آیا اصلابه صلاح است یا خیر؟

https://shoma-weekly.ir/Al1a9u