گفتگوی ویژه

آنچه رخ داد اثر وضعی عمل خودشان است

فرانسه با آمریکا در تاسیس داعش همکاری کرد و اصلا یکی از عوامل ایجاد داعش و گروه‌های انحرافی و جنگ غیر حضوری و نیابتی همین‌ها بودند‌و حالا آنچه رخ داد اثر وضعی عمل خودشان است و به خودشان برمی‌گردد. وقتی از منطقه بیرونشان می‌کنند به کشورهایی که از آنها حمایت کرده‌اند برمی‌گردند و انتظار دارند مثل اول از آنها پشتیبانی کنند.
امید قهرمانی- با دور جدید حملات تروریستی اعضای داعش در پاریس، تحولات جدیدی در قبال این گروه تکفیری روی داده است. تحلیلها درباره ریشه این حوادث گوناگون است؛ برخی آن را بازگشت بومرنگ تروریسم به منشا آن میدانند و برخی حاصل هماهنگی داعش با سرویسهای جاسوسی با ابوالفضل توکلی بینا عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این زمینه گفتگو کردهایم.

در خاطرات هیلاری کلینتون آمده که آمریکا داعش را ایجاد کرده است. آیا آمریکا برای فشار به اروپا برای حضور در سوریه، برنامه ریز این حادثه بود؟

همانطور که اشاره کردید، عامل ایجاد داعش آمریکاییها بودند، آمریکاییها بر عربستان سعودی تسلط کامل دارند. بیشتر جنایات منطقه دست سعودیهاست. در سوریه و یمن همینطور در عراق، افغانستان، پاکستان و لبنان امکانات مالی در اختیار تکفیریها و سلفیها قرار میدهند. همبستگی سعودیها با اسرائیل هم که مشهود است.
سازمان سیای آمریکا، موساد اسرائیل و استخبارات عربستان سعودی دستشان در یک کاسه است. آنچه که در فرانسه رخ داد در همین راستاست. اینها از طریق داعش جنگ جدید را برنامه ریزی کردند.

البته اروپاییها هم مثل آمریکا حامی داعشاند، چون آنها هم نیرو دادهاند. نیروهای داعش از همه فرقههای اروپا و آمریکا هستند که چنین جنایاتی را در منطقه مرتکب میشوند.

با این حساب چرا داعش به حامی خود حمله کرده است؟

حالا که ایران، عراق، سوریه و روسیه جبهه جدیدی ایجاد کردهاند و دارند اینها را قلع و قمع و بیرون میکنند، عملکردهای این تروریستها دارد به خودشان برمیگردد و در نتیجه اینکه عرصه بر داعشیها روز به روز تنگتر میشود، آنها به دامان حامیان خود برگشته و بلای جانشان شدهاند. این تاثیر وضعی عمل فرانسویهاست که منجر به این قضایا شد.

در این موضوع شما به دخالت آمریکا برای اعمال فشار بر اروپا معتقدید؟

اروپاییها دنبالهرو آمریکا بودند و آمریکا یک مقدار قلدری کرده است و بسیاری از جاها مشخص است اروپاییها حاضر نبودند چندان در ماجرا باشند و این در موضعگیریها و اظهاراتشان مشهود است. مثلا الان با اینکه برجام هنوز به سرانجام نرسیده است اروپاییها بیشتر برای همکاری و سرمایهگذاری به ایران میآیند.

با چنین وضعی؛ واکنش کشور ما در مقابل حملهای که به فرانسه شد، چگونه باید باشد؟

اصل کار را که دولت هم محکوم کرد درست است و اعتقاد به کشتن مردم فرانسه نداریم. همانطور که اشاره کردم این اثر وضعی عمل خود فرانسه است. حمایتی که فرانسویها به داعش کردند. اصلا نفت داعش در عراق توسط همینها در دریا به فروش میرسید و سرمایه لازم برای جنایتهایشان را به وجود آوردند. منتهی ممکن است دولت فرانسه جنایت و با داعش همکاری کرده و به آنها پول داده باشد، ولی مردمش که گناهی ندارند. ما باید محکوم کنیم کما اینکه کردهایم، چون معتقد به این کشتارها نیستیم. در زمان جنگ که این همه ما را بمباران میکردند، امام راضی نبود به آنها موشک بزنیم. میفرمودند اگر هم ضرورت دارد مقابله به مثل کنید، باید اعلام کنید تا مردم از آن منطقه بروند.

علت این تمایز ملت دولت چیست؟

چون مثلا آمریکا مردم خوبی دارد، ولی دولتشان توسط شش هفت میلیون صهیونیست و کارتلهای نفتی اداره میشود و آنها و صهیونیستها تمام جنگها از جمله جنگ نیابتی را به وجود آوردهاند. ضمن مخالفت با این جنایتکاران، مخالف این هستیم که بمب بگذارند و مردم عادی کشته شوند. باشناختی که دنیا روی جمهوری اسلامی به صداقت و درستیاش دارد و علیه متجاوزین و بمبگذارها کمک میکند، میداند ما حاضر نیستیم مردم دنیا را اذیت کنیم ما جنگی را آغاز نکردیم. اگر هشت سال جنگیدیم در آن هشت سال دفاع کردیم. ما راضی نیستیم مردم کشورها آسیب ببینند.

الان که داعش در اروپا حضور یافته، موجب نگرانی سایر کشورهای اروپایی شده است. کشورهایی مثل فرانسه ادعا میکردند کشورشان امنیت خاصی دارد و داعش نمیتواند به آن دسترسی یابد. آیا برای بقیه کشورها جای نگرانی هست؟

البته که هست. همه جا میتوانند کمربند انفجاری به خودشان ببندند. همانطور که اروپاییها این لقمه را برای دیگران گرفته و جنگ نیابتی را راه انداخته و نیروهای داعش و النصره را به وجود آوردهاند، الان خودشان در امان نیستند و گریبان خودشان را گرفته است.

اینطور که معلوم است، شما معتقدید بجز تحریک آمریکا، خود داعش هم انگیزه حمله به فرانسه را داشته است. علت اینکه بازگشت به حامیانشان
کرده اند چیست؟

فرانسه با آمریکا در تاسیس داعش همکاری کرد و اصلا یکی از عوامل ایجاد داعش و گروههای انحرافی و جنگ غیر حضوری و نیابتی همینها بودندو حالا آنچه رخ داد اثر وضعی عمل خودشان است و به خودشان برمیگردد. وقتی از منطقه بیرونشان میکنند به کشورهایی که از آنها حمایت کردهاند برمیگردند و انتظار دارند مثل اول از آنها پشتیبانی کنند.

با این تفاسیر آیا به نظر شما ادعای فرانسه مبنی بر لشکرکشی علیه داعش عملی خواهد شد؟

نخیر، همین که دست از حمایت داعش بردارند، به آنها امکانات ندهند و کمکشان نکنند داعش از بین رفتنی است، چون داعش زاییده خودشان است.

https://shoma-weekly.ir/T7QJmH