گفتگوی ویژه

آمریکا و اروپا با مواضع متفاوت هدف مشترکی را دنبال می کنند

آمریکا و اروپا در تمام مسائل بعد از جنگ جهانی دوم در مقابل قدرت های مستقلی که در منطقه به وجود آمدند ، مواضع مشترک داشتند اما بعدها در مسیری که روسای جمهور کشورهایشان انتخاب کردند راه های متفاوتی را رفتند اما مواضعشان هم چنان یکی است و هدفی مشترک را دنبال می کنند .
ممکن است در مواردی راه اروپا و آمریکا از هم جدا شود اما در واقع هدفشان یکی است و آن هم ضربه زدن به نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است. مسلما کشوری که به صورت مستقل انقلاب کرده و علی رغم تمام فشارهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، نظامی و جنگ 8 ساله این انقلاب را چهل سال تمام سرزنده نگه داشته است و حکومت قدرتمندی را به وجود آورده که امروز به قدرت منطقه تبدیل شده است ، باید مورد هدف دشمنان دیرینه اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ همواره سعی بر آن بود که آنها سیاست متفاوتی را نسبت به سیاست های اروپا نشان دهند . سیاست ترامپ این بود که سعی کرد واشنگتن را از تمامی معاهدات دو یا چند جانبه خارج کند. لذا در همان روزهای ابتدایی زمامداری کاخ سفید ترامپ برخی از معاهدات و توافق نامه های چندجانبه بین المللی به خصوص در زمینه اقتصادی را کنار گذاشت که می توان به خروج از پیمان ترانس پاسیفیک اشاره کرد اما از طرف دیگر اروپا تعریف خود را از قدرت در عرصه بین الملل به سمت نرم افزاری و هنجاری کشاند و برجام را به عنوان توافق نامه ایران با 6 کشور جهان به همراه قطعنامه 2231 شورای امنیت به عنوان هنجار مهم جهانی به شمار می آورد و اتحادیه اروپا خود را ملزم به رعایت آن می داند. همکاری های اخیر پاریس و تهران که بعد از برجام بسیار پرنگ تر شد و به موازات آن رفت و آمدهای های مقامات بلندپایه در سطح وزرای بین دو کشور و عقد قرارداهای تجاری مانند خرید از ایرباس، رنو، توتال، پژو سیتروئن و غیره نشان ازآن دارد که پاریس در فضای پسا برجام به دنبال نزدیکی با تهران است تا مناسبات سیاسی و به ویژه اقتصادی خود را گسترش دهد.در این خصوص گفتگوی خبرنگار شما با دکتر حسن غفوری فرد را در ادامه می خوانید .

همسویی آمریکا و اروپا در جریان معاملات تجاری اروپا با ایران و اصرار ترامپ بر گرفتن پول از ایران توسط اروپایی ها چیست ؟

به نظر می رسد ترامپ جایگاه ریاست جمهوری آمریکا را با بازار کار اشتباه گرفته است و سعی دارد از قراردادهای مختلف در گوشه و کنار دنیا درآمد مالی داشته باشد و با کمی دقت می توان دریافت که بیشترین تصمیمات او تحت تاثیر تفکرات مالی و اقتصادی است .

علت اینکه برمواضع اروپایی ها تمرکز کرده چیست ؟

این موضوع بسیار مشخص است که ترامپ دید سیاسی ، فرهنگی و تاریخی نسبت به مسائل جهان ندارد و علت اینکه قصد دارد اروپایی ها را با آمریکا همسو سازد ،ضربه زدن به کشورهایی است که می تواند از آن کشورها نفع مالی ببرد؛ البته این فکر اشتباهی است که خیال کنیم اروپا و آمریکا با هم تفاوت دارند و مسیرشان از هم جداست ؛ چراکه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که تصمیماتشان را با هم هماهنگ می کنند و جمله الکفر مله الواحده امروز تحقق پیدا کرده و کشورهای غربی هیچ گاه نمی توانند یک حکومت ایدئولوژیک اسلامی را تحمل بکنند .

هرکدام از این کشورها چه آمریکا و اروپا با چه هدفی راهشان را دنبال می کنند ؟

ممکن است در مواردی راه اروپا و آمریکا از هم جدا شود اما در واقع هدفشان یکی است و آن هم ضربه زدن به نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه است .مسلما کشوری که به صورت مستقل انقلاب کرده و علی رغم تمام فشارهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، نظامی و جنگ 8 ساله این انقلاب را چهل سال تمام سرزنده نگه داشته است و حکومت قدرتمندی را به وجود آورده که امروز به قدرت منطقه تبدیل شده است ، باید مورد هدف دشمنان دیرینه اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد .

چرا در مسیر برجام اروپایی ها سعی داشتند راهشان را از آمریکا جدا کنند ؟

اروپا توافق برجام را بهترین راه برای نفوذ به ایران دانست و می خواهد از این طریق نظام اسلامی را تضعیف کند اما آمریکایی ها با اینکه در ظاهر خود را مخالف برجام نشان می دهند اما در باطن انچه که از صحبت هایشان برمی آید چندان مخالفتی ندارند و به دنبال حفظ برجام هستند وخیال می کند اگر در ظاهر برجام را نقض کنند می تواند به اندیشه های استکباری خود جامعه عمل بپوشاند.

فکر می کنید آمریکا برای پیشبرد اهداف نیازی به اروپا ندارد یا از سر استیصال اروپا را هماهنگ با خود نشان می دهد ؟

بنده فکر می کنم اینها سیاست های ظاهری هستند که این دو در پیش گرفتند و در تمام مسائل بعد از جنگ جهانی دوم در مقابل قدرت های مستقلی که در منطقه به وجود آمدند ، مواضع مشترک داشتند اما بعدها در مسیری که روسای جمهور کشورهایشان انتخاب کردند راه های متفاوتی را رفتند اما مواضعشان هم چنان یکی است و هدفی مشترک را دنبال می کنند .

در این مسیر بهترین رویکرد جمهوری اسلامی ایران چه چیزی می تواند باشد ؟

دستگاه دیپلماسی ایران باید بتواند در این شرایط که اروپایی ها و آمریکا به دنبال تضعیف نظام اسلامی هستند ، راه مستقل خود را ادامه بدهد و با قدرت های مستقل دنیا ارتباط برقرار کند و با استفاده از توان داخلی و ظرفیت های موجود مطابق فرمایش مقام معظم رهبری از دولت های انقلابی حمایت کند و به مسیر خود که یک مسیر ایرانی و اسلامی است ادامه دهد .

https://shoma-weekly.ir/dkmdBr