گفتگوی ویژه

آمریکا دنبال القای رسانه ای پیروزی است

علت اصلی که اوباما بسیار سریع در این باره صحبت کرد، تلاش برای بدست گرفتن فضای رسانه ای بود.
دکتر حسن لاسجردی در برنامه " تیتر امشب " در پاسخ به سؤال مجری در این باره که چرا اوباما خیلی زود و حتی قبل از آنکه قرائت متن پایانی تمام شود اظهار نظر کرد گفت: علت اصلی که اوباما بسیار سریع در این باره صحبت کرد، تلاش برای بدست گرفتن فضای رسانه ای بود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: داشتن امکانات بیشتر در خصوص فضای رسانه ای و نیز تلاش برای شکل دادن افکار عمومی در راستای تحلیل و فضای ذهنی امریکا، علت اصلی موضع گیری اوباما بود.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در پاسخ به این پرسش مجری که چرا اوباما در اظهار نظر خود تأکید کرد که با این توافق دنیا امن تر شده و این درحالی است که در 12 سال گذشته ایران اثبات کرده که انحرافی نداشته است گفت: ساماندهی و مدیریت افکار عمومی در این نوع گفتگو ها خیلی مهم است، امریکایی ها علاقه مند هستند میدان دار افکار عمومی باشند و با این گونه صحبت ها تلاش می کنند جریان گفتگوها را در دست بگیرند و به قول معروف امتیاز اول در اختیار داشته باشند.


لاسجردی در ادامه افزود: البته اینکه امریکایی ها در این باره موفق هستند یا نه با گذشت زمان مشخص خواهد شد که کدام کشور در حقیقت موفق بوده است.

وی گفت: امریکا خودش را بزرگ جمع 1+5 می داند و معتقد است تصمیمی که می گیرد بقیه هم از آن تصمیم دنباله روی خواهند کرد به همین خاطر در ادبیات رفتاری و نوع گفتگوها و اعلام نظرها، این خود بزرگ بینی مشخص است.

لاسجردی در ادامه پاسخ خود مبنی بر اینکه چرا اوباما تأکید می کرد با این توافق دنیا امن تر شده است؟ گفت: نکته مهم و کلیدی برای امریکا؛ امنیت عمومی است که این امنیت عمومی می تواند دغدغه جامعه جهانی باشد و امریکایی ها تلاش می کنند این نکته کلیدی را مطرح  و از آن بهره برداری کنند.

لاسجردی کارشناس امور بین الملل در پاسخ به علت تلاش آمریکا برای القای تحمیلی بودن توافق گفت: نوع ادبیات و لحن گفتار دولتمردان آمریکایی از وضعیت داخلی آنها متأثر می شود، مقامات آمریکایی تا اینجا هم که جلو آمده اند تحت تأثیر دو قطب داخلی خودشان بوده است؛ طیف مخالف رئیس جمهور و دولت آمریکا هم ادبیات متفاوتی داشته اند و در موضوع مذاکرات تند برخورد می کردند.

وی ادامه داد: در اظهارات دولتمردان آمریکایی بایستی به رقابت های داخلی جامعه آمریکا هم توجه کنیم، اوباما وقتی صحبت می کند تلاش دارد پاسخگوی همه گروه های مختلف در کشور باشد. همچنین آمریکا خودش را پیش قراول این مذاکره می داند و با ادبیات خود تلاش می کند این مسئله را جا بیندازد.


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر تلاش کرده هنر دیپلماسی خود را به رخ جهانیان بکشاند و این رکورد جدیدی است.


حسن لاسجردی در ادامه برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر افزود: باید در  اتفاقی که افتاده است واقع بین باشیم.


وی گفت: پرونده هسته ای کشورمان حدود 13 سال باز بود و به علت های مختلف به ما فشار می آوردند اما به هر صورت دولت یازدهم تصمیم گرفت فضای ذهنی شکل گرفته دولت قبل و قبلی ها را بشکند و فضای جدیدی ایجاد کند.


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: چند اتفاق در دولت آقای روحانی افتاده که این اتفاقات توانسته است فضا را تغییر جهت و شکل دهد.


وی گفت: نکته اول این موضوع این است که اراده دولت، ملت و رهبر معظم انقلاب بر حل این موضوع بوده است و اینکه همه ارکان ملت معتقد بودند که موضوع هسته ای جزو خواسته هایشان است.


این کارشناس مسائل بین الملل افزود: نکته دوم که مهم است این است که دولت یازدهم با چه ادبیاتی وارد پرونده شده است.


لاسجردی گفت: منطق جمهوری اسلامی ایران که در همین دو سال تلاش کرد مقداری از ادبیات قبلی تغییر جهت بدهد و در عین حال با زبان امروزی آن را بازگو کند این بود که دنبال توافق عزتمندانه ای بود.


وی افزود: نکته سوم که بسیار مهم است و باید رسانه ها روی آن تمرکز کنند اتفاقی است که تیم مذاکره کننده ما آن را شکل داده  و آن رکوردهایی است که در این مذاکرات زده شده است.


لاسجردی گفت: وقتی که تاریخ ایران را بررسی می کنیم، مثلاً در همین 100 سال گذشته می بینیم چه اندازه مذاکره بین ما و قدرت های منطقه ای و رقبا شکل گرفته اما آنچه که مهم است این است که کدام یک از استانداردها و رکوردهای فعلی در دولت های قبل بوده است.


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران موفق شده است الگوی سازنده و پیشرو را در بحث مذاکرات مطرح کند و مدلی از گفتگوها را ارائه کرده است که حتی در شرایط سخت و پیچیده مذاکرات امروزی بتواند در آن نتیجه بگیرد.


لاسجردی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای موضوع هسته ای به برخی از نکات منطقی و دارای ریشه و اساس تأکید کرده که اتفاقاً همان ریشه و اساس درست است که امروز ما را به هدف رسانده است.


وی افزود: با توجه به ظرفیتی که کشورمان دارد و دیپلماسی و مدلی از گفتگوها که برای مذاکرات داشتیم امروز سطح کشورمان از قدرت منطقه ای به فراتر از آن تبدیل شده است.


این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه این بحث گفت: بحث تأیید و تصویب در امریکا نیز به این شکل است که دولت طی چند روز جمع بندی نهایی را بررسی خواهد کرد و به کنگره ارسال می کند. کنگره نیز طی 60 روز مهلت دارد نظر خود را در این باره به دولت ارائه کند. با توجه به وجود دو حزب تأثیرگذار در آمریکا، از همین الآن رقابت بین آنها شروع شده است و دو طرف کنند برای تأیید کردن یا نکردن آن یار کشی می کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: در مجموع فضای جهانی، قدرت کشورمان و چالش هایی که آمریکا با آن روبروست از این رو آمریکا از این فرصت نخواهد گذشت و به نظر من از آن حسن استفاده را خواهد کرد.


لاسجردی افزود: معتقدم فضای آن طرف آماده است و امریکایی ها به دنبال این هستند که از این فرصت استفاده کنند و البته جمهوری اسلامی نیز از این فرصت نخواهد گذشت.


وی تصریح کرد: موضوع ملی بودن پرونده هسته ای در دولت های قبل مشخص بوده است و باید مراقب بود تا کسی پرونده را برای خود اصطلاحاً کسب نکند و انحصار آن را ازآن خود نکند.


لاسجردی افزود: موضوع هسته ای، محل تمرکز و عامل وحدت ملت ایران است و باید این عامل وحدت را در شعارهای خود نشان دهیم و در نهایت نقش رهبری همچنان که پیش از این در این فضا مؤثر بوده است، همچنان می تواند مؤثر باشد.

https://shoma-weekly.ir/38BeUC