گفتگوی ویژه

آمریکای ترامپ با آمریکای اوباما فرقی ندارد

آمریکا همیشه آمریکای جنایتکار است. در دوران اوباما شاید بهترین تعبیر همان تعبیر مقام معظم رهبری است که از آن به‌عنوان دستکش مخملی بر روی دست چدنی یاد شد.در دوران اوباما ما شاهد بودیم که تحریم‌های ظالمانه همه‌جانبه بر کشور تحمیل شد. در همین دوران ما شاهد حمایت همه‌جانبه آمریکا از فتنه گران سال 88 بودیم. داعش با حمایت و هدایت آمریکای دوران اوباما ایجاد شد که هم‌اینک به جان کشورهای اسلامی افتاد و جان و مال و ناموس مسلمین از جنایات وحشیانه آن‌ها در امان نیست. حکام آل سعود با حمایت دولت اوباما به یمن حمله کردند و خون مردم بی‌گناه را بر زمین ریختند. فتنه تکفیری‌ها را اوباما با کمک آل سعود و چند کشور دیگر در جهان اسلام راه‌اندازی کرد؛ اما ترامپ دیگر بر روی دست چدنی‌اش، دستکش مخملی نیست، هر چه هست عیان و ظاهر است و همه می‌بینند.

ترامپ همه قواعد بازی در آمریکا را به هم زده است تا پیش‌ازاین دولتمردان آمریکا همواره سعی داشتند تا جنایات خود را در نقابی از فریب پنهان کنند و قدرت رسانه‌های آمریکایی و غول رسانه‌ای‌شان، این انگاره را تقویت می‌کردند، اما با آمدن ترامپ، این حربه از دست سران آمریکا خارج شد و او علناً آمریکائی را در برابر چشمان مردم جهان قرار می‌دهد که همیشه همین‌گونه بوده اما پرده ایی برای فریب افکار عمومی جهانیان روی آن گذاشته بودند. به عبارتی آمریکا همیشه همینی بوده که ترامپ آن را نشان می‌دهد، یک قدرت دیکتاتور و جنایتکار. با آمدن ترامپ دستکش مخملی افتاده و آن پنجه چدنی نمایان شده است، با این اوصاف متأسفانه برخی در داخل کشور گمان می‌کنند ما باید از اوباما ممنون باشیم که با ما بر سر میز مذاکره نشست و توافق هسته ایی را به سرانجام رساند وگرنه مشخص نبود با ترامپ کار به کجا می‌انجامید. برای آنکه پاسخی داده باشیم به این گروه و همچنین تبیین اقدامات ضد ایرانی اوباما با دکتر محمد کرمی راد به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

* برای اولین سؤال بفرمائید که تحلیل شما از آمریکای دوران ترامپ چیست؟

- اول این را عرض کنم مشخص نیست کسی که امروز سکان هدایت آمریکا را به عهده گرفته یک تاجر است، یک شو من است و یا یک سیاستمدار. شما اگر به سخنان و رفتار او در ایام تبلیغات انتخاباتی نگاه کنید و مناظراتش را با سایر رقبا چه درون‌حزبی و چه با هیلاری کلینتون بررسی کنید به مغلمه ایی از سخنان و سکنات عجیب‌وغریب برمی‌خورید که از یک سیاستمدار در این سطح بعید است و اگر در هر کشور دیگری یک نامزد انتخاباتی این‌گونه رفتار می‌کرد، به خاطر فضاحتی که به بار آمده بود، فاتحه آن کشور و حکومت خوانده بود اما آمریکائی‌ها پرروتر از این حرف‌ها بودند. او تمام فسادهای داخلی و جنایات خارجی دولتمردان پیشین آمریکا را در این مناظرات در معرض دید عموم قرارداد. او در این ایام از ضعف‌ها، کاستی‌ها و بی‌عدالتی‌های هیئت محاکمه آمریکا و همچنین دخالت‌های سردمداران آمریکا در امور سایر کشورها به‌ویژه خاورمیانه سخن گفت. به عبارتی همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تأکید داشتند بسیاری از نکاتی را که ما درباره جنایات و مفاسد آمریکا می‌گفتیم، ترامپ همه آن‌ها را در انتخابات تائید کرد و به جهان اعلام کرد که ما این جنایات را مرتکب شده‌ایم؛ اما پس‌ازاین مقدمه باید بگویم که در آمریکا افراد نیستند که استراتژی را مشخص می‌کنند، هر کس و از هر حزبی که بر سرکار بیاید باید ادامه‌دهنده همان راهبرد واحد باشد، ولی ممکن است در شیوه اجرا و تاکتیک متفاوت عمل کنند. از قدیم ضرب‌المثلی داشتیم که می‌گفتند با پنبه سر طرف را بریدند، در مورد آمریکا هم این مسئله صدق می‌کند. در این کشور دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند اما جمهوری‌خواهان شمشیر را از رو می‌بندند؛ اما در مورد ترامپ مقداری مسئله فرق می‌کند چراکه او به‌هیچ‌عنوان قابل پیش‌بینی است و هرلحظه ممکن است اقدامی بکند که کسی فکرش را نمی‌کند. تازه از راه نرسیده برای متحدین همیشگی آمریکا یعنی اروپا مشکلاتی را ایجاد کرده، دنبال دیوارکشی در مرز مکزیک است، مشکلاتی برای ورود اتباع برخی کشورها ایجاد کرد و به‌طورکلی این آدم تا حالا بر اساس قواعد دیپلماتیک عمل‌نکرده است و باید دید پشت پرده اقدامات او چیست که درگذر زمان مشخص خواهد شد.

* پس این تحلیل که آمریکای دوران اوباما بهتر از آمریکای دوران ترامپ بود، اشتباه است؟

- بله این‌یک اشتباه استراتژیک است، آمریکا همیشه آمریکای جنایتکار است. در دوران اوباما شاید بهترین تعبیر همان تعبیر مقام معظم رهبری است که از آن به‌عنوان دستکش مخملی بر روی دست چدنی یاد شد.در دوران اوباما ما شاهد بودیم که تحریم‌های ظالمانه همه‌جانبه بر کشور تحمیل شد. در همین دوران ما شاهد حمایت همه‌جانبه آمریکا از فتنه گران سال 88 بودیم. داعش با حمایت و هدایت آمریکای دوران اوباما ایجاد شد که هم‌اینک به جان کشورهای اسلامی افتاد و جان و مال و ناموس مسلمین از جنایات وحشیانه آن‌ها در امان نیست. حکام آل سعود با حمایت دولت اوباما به یمن حمله کردند و خون مردم بی‌گناه را بر زمین ریختند. فتنه تکفیری‌ها را اوباما با کمک آل سعود و چند کشور دیگر در جهان اسلام راه‌اندازی کرد؛ اما ترامپ دیگر بر روی دست چدنی‌اش، دستکش مخملی نیست، هر چه هست عیان و ظاهر است و همه می‌بینند. بهر حال خاستگاه او حزب جمهوری‌خواه هست که همواره بر طبل جنگ می‌کوبند تا بتوانند تسلیحات خود را عمدتاً به کشورهای حوزه خلیج‌فارس بفروشند و منافع کارخانجات اسلحه‌سازی خود را تأمین کنند.

* همان‌طور که فرمودید دولت اوباما بود که همه‌جانبه از فتنه 88 حمایت کرد و هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل کرد؟

- این‌یک واقعیت است. اوباما و خانم هیلاری کلینتون به‌طور علنی و صریح از فتنه گران حمایت کردند، خانم کلینتون خود به صحنه آمد و حتی برخی سران کشورهای عرب را نیز برای حمایت از فتنه گران با خود همراه کرد، اسناد کمک مالی عربستان به فتنه گران امروز در دسترس همگان است. بهر حال این‌ها گمان می‌کردند به خیال خام خود می‌توانند یا این اقدامات زمینه براندازی ایران اسلامی مقتدر را فراهم کنند، اما از این نکته غافل بودند که مردم همیشه درصحنه با تبعیت از ولایت‌فقیه تمام توطئه‌ها و اقدامات آن‌ها را خنثی خواهند کرد. شما در 22 بهمن امسال خیل عظیمی از مردم را در سراسر کشور دیدید مانند سال‌های گذشته، همان‌طور که حضور مردم دولت‌های پیشین آمریکا را ناامید کرد، ترامپ نیز همین اول کار پاسخ دندان‌شکنی از مردم دریافت کرد و متوجه شد که این مردم از تهدیدات پوشالی او نمی‌ترسند و برای دفاع از اسلام و نظام همواره آماده‌اند. این حضور پرشور مردم در کنار نیروهای قدرتمند نظامی کشور و توان بالای دفاعی دست هر جنایتکاری را که به سمت این مرزوبوم دراز شود، قطع خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/Q9Waty