گفتگوی ویژه

آمار دولت با واقعیت عرضه و تقاضا هم خوانی ندارد

خوب است که دولت آن یک میلیون شغلی که ایجاد شده است را به تفکیک بگوید. به هر حال شورای اشتغال در همه استان ها وجود دارد. از این 30 استان آمارها را بگیرند و به تفکیک برای ما بفرستند تا ما ببینیم این اشتغال در کجاها ایجاد شده است چون ما در جامعه نمی بینیم و آمار با عرضه و تقاضا هم خوانی ندارد
«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» یکی از معانی اش این است که طی سال هایی که از توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی گذشته اتفاقی رخ نداده است. در این مدت هم مردم و هم مسئولین دچار کوتاهی های زیادی شدند. با دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره راهی که دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی طی کرده گفتگو کرده ایم.

یکی از بخش های اصلی اقتصاد مقاومتی تولید داخلی است. که در حال حضر در حال احتضار است. نظر شما هم همین است؟

در بحث تولید داخل، دولت همه چیز را به برجام و شرایط پسا برجام گره زد و خیلی انتظار ایجاد شد. این انتظار باعث شد که بعضی خریدی نداشته باشند و مردم در انتظار این گشایشی که پیش می آید، بودند و یک سری از معادلات و مسائل دیگر تحت الشعاع آن قرار گرفت و به تبع آن تولید هم دچار یک رخوت و کاهش شد. بسیاری از کارگاه های تولیدی یا تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند و در طول این سال های اخیر بسیاری از کارگران دست خوش تعدیل شدند و همین مشکلات زیادی ایجاد کرد. از طرف دیگر در بحث هدفمندی چه در این دولت و چه در دولت گذشته حمایت های لازم نسبت به تولید صورت نگرفت و خود همین باعث شد بخشی از هزینه های انرژی بالا برود اما از آن طرف دیگر حمایت ها برای تقویت بنیه و زیربنای تولید آن ها و به روز کردن آنها و اصلاح سیستم استفاده از انرژی چندان مورد حمایت قرار نگرفت و به آنها کمک نشد که بتواند در این زمینه هم اصلاحات لازم را انجام دهند.

در موضوع مهار گرانی که در توضیح شعار سال به آن اشاره شده بود به نظر می آید ما دچار آمارهای متناقضی از طرف دولت هستیم، کدام یک را باور کنیم؟

این اخبار ضد و نقیض هم بهانه ای دست دشمنان ما می دهد و هم مردم را دچار سرگردانی می کند و آنها را از برنامه ریزی دقیق برای آینده خود
دل سرد می کند چون نمی دانند باید بر اساس کدام یک از آمارها برنامه ریزی کنند و چشم انداز های کاری خود را ترسیم کنند.

بنابراین گرانی مهار نشده است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند؟

در مورد گرانی نه در مسکن، نه در مسائل دیگر ما مهاری نمی بینیم الا اینکه این ها دچار رکود و تصمیم گیری های مختلف و مسائل دیگر هم شده اند.

مشکل رکود قرار بود بعد از اینکه برجام تصویب و اجرا می شود حل شود که هنوز هم حل نشده است و وعده ها عملی نشدند.

رکود حل نشد. انتظار می رفت که اولین گام این باشد که برای حمایت از تولید ملی در باز کنیم یعنی اگر سرمایه گذار خارجی می آید اولا اولویت به سرمایه گذار داخلی خودمان بدهیم، سرمایه گذار ایرانی که در خارج کشور است و دیگران بتوانند پولشان را از خارج کشوربه داخل کشور سرمایه گذاری کنند علاوه بر آنکه سرمایه گذار خارجی به نفع تولید ملی سرمایه گذاری کند نه اینکه ما کالا و محصولی که در داخل کشور تولید می شود را برویم از خارج کشور خرید کنیم و همین هم مشکلات ایجاد می کند و به جای حمایت از صادارات، واردات را افزایش دادیم.

در بحث اقتصاد مقاومتی بهترین جایی که می تواند معرف نگرش دولت و رفتارش نسبت به اقتصاد مقاومتی باشد و می تواند به آن نمره دهد، بحث سه لایحهای است که دولت آورده است. چه نمره ای
می
دهید؟

یعنی لایحه دائمی شدن احکام، لایحه برنامه پنج ساله ششم و لایحه بودجه سال 95 که مخصوصاً در برنامه ششم که یک برنامهای است که می خواهد ریل گذاری پنج ساله داشته باشد و می تواند مبنایی برای بقیه حرکت های آینده قرار گیرد و ما جایگاهی از اقتصاد مقاومتی برای آن
نمی بینیم. علاوه بر آن به گفته ی آگاهان که عکس آن را هم در آن می بینیم. بعضی از نگرش دولت به عکس آن در حقیقت می انجامد. مثال عرض می کنم. وقتی دولت 20 درصد برای صندوق توسعه ملی می گوید واریز کنم، آن هم در آخرین ماه های سال این را پیشنهاد می دهد یعنی این که نگاهش به اقتصاد نفتی است و بسیار وابسته به اقتصاد نفت است. در بحث شرکت
های دانش بنیان علی رغم اینکه تبلیغات خوبی صورت می گیرد ولی از آن چه که در قانون مجلس در چند سال قبل آمده است که در دولت گذشته و این دولت چون ساز و کارش دیر تعیین شد و نتوانست همگام و همراه با قانون پیش بیاید، ما می بینیم که در شرکت های دانش بنیان همان سرمایه گذاری به آن صورت بودجهای را دولت نگذاشت. هزار میلیون دلاری که بود و الان رقم دقیق آن خاطرم نیست که قرار بود که در طول 3 سال متمادی این کار انجام شود، در مورد آن هم یک مبلغ کمی و کسری از آن را دولت در بودجه خودش پیش بینی کرده است در حالی که می دانیم آقا هم می فرماید راه نجات از اقتصاد وابسته زیر نظر اقتصاد مقاومتی که راه تحققش از همین طریق است، اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی علم است. در حالی که ما می بینیم که نسبت به این هم بودجه شایانی برای آن گذاشته نشده است.

مبحث بعدی رفع بیکاری است. الان آماری که دولت می دهد ایجاد اشتغال بیش از یک میلیون است ولی این را در نظر نمی گیرد که با عدم تقویت تولید داخل چند نفر بیکار شده اند؟

خوب است که دولت آن یک میلیون شغلی که ایجاد شده است را به تفکیک بگوید. به هر حال شورای اشتغال در همه استان ها وجود دارد. از این 30 استان آمارها را بگیرند و به تفکیک برای ما بفرستند تا ما ببینیم این اشتغال در کجاها ایجاد شده است چون ما در جامعه نمی بینیم و آمار با عرضه و تقاضا هم خوانی ندارد و حدوداً 10- 11 میلیون یا بیشتر بیکار و جویای کار داریم. در این زمینه آمار را به تفکیک بیاورند علاوه بر آنکه بنا بر فرمایش شما آمار کسانی که چه در عرصه تولید و صنعت و چه در عرصه های دیگری که هست چه تعدیل شده اند و چه شغلشان را از دست داده اند، کم نیست و این ها هم تعداد قابل توجهی هستند و حتی کسانیکه در کارخانجات و جاهای دیگر نظارت و بازرسی دارند به جرأت می گویند که وضعیت صنعت ما از نظر اشتغال بسیار رو به افول است.

به بحث اقدام و عمل برسیم. سال های گذشته مقام معظم رهبری هفت ویژگی برای اقتصاد مقاومتی فرمودند اولین آن بحث جهادی بودن اقتصاد مقاومتی است. می توانیم از دولت انتظار داشته باشیم که در زمینه اقتصاد مقاومتی جهادی کار کند؟

آقا فرمودند همه مخاطب هستند. یعنی از همه انتظار می رود، یک یک ما مسئولیت داریم که در تحقق اقتصاد مقاومتی خودمان را تنها مخاطب آقا بدانیم. در سفرهایی که افراد می روند و می خواهند سوغاتی تهیه نمایند، در داخل کشور نسبت به کالا و تولید داخل توجه داشته باشند، همین طور در اقدامات دیگری که دارند. مجلس هم وظیفه دارد که قوانینی الان می گذارد و بسیار مهم هم هستند، نسبت به این توجه کند که الحمدالله توجه خوبی هم دارد تا این جایی که بنده در جریان هستم دغدغه های بسیار خوبی وجود دارد اما در این بحث مهم تر دولت است که واقعاً این را در رأس کار خودش قرار دهد و واقعاً بداند که وقتی آقا فرمودند اقدام و عمل یعنی تا حالا اقتصاد مقاومتی بود ولی بیشتر شعار بود. تعارفی هم نیست. ولی حالا موقع اقدام و عمل است، نسبت به این توجه کند. اگر دولت با جدیت وارد عرصه شود و مجلس هم قطعاً کمکش می کند چون که ما در این چند روز کمیسیون تلفیق دیدیم گاهی اوقات آنقدر به دولت عرصه داده می شد برای اینکه نسبت به هر پیشنهادی نظر دهند که شاید در خود دولت در سازمان مدیریت آنقدر فرصت داده نمی شد که اظهار نظر کند یعنی مجلس تمام قد با دولت می خواهد همدلی نماید ولی در عین حال کار خود را انجام دهد و آن چه که برای جامعه لازم است و آن چه که آقا فرمودند انجام دهد. باید دولت قدرشناس این موقعیت باشد و همه همتش را نسبت به این به کار گیرد و انشاالله به نتیجه برساند.

و نکته دیگری که آقا در اول سال فرمودند، بحث این بود که دولت به جای این که آغوش خودش را برای بعضی فعالان فرهنگی و نهادها و گروهها و تشکل هایی که همسو با نظام نیستند، باز کند، بیاید برای آن هایی که آمده اند واقعاً از سر دلسوزی برای حفظ و گسترش فرهنگ انقلاب و فرهنگ ایران اسلامی و دینی فعالیت می کنند، آغوش باز می کنند.

انتظار می رود که دولت نگاه رأفت و حمایت خود را نسبت به اینها داشته باشد. پذیرش نقد را از اینها داشته باشد و لطفی که به دیگران دارد به این طرف معطوف کند.

https://shoma-weekly.ir/EKJcl9