گفتگوی ویژه

آقای رئیس جمهور؛ پروپاگاندا با مفاد سوگندنامه مغایر است

رئیس جمهور روز گذشته در مراسم افتتاح رسمی شبکه های تماشا و سلامت در سخنانی به دو موضوع خاص و البته مرتبط با هم اشاره کرد؛ اول "اجازه دهید مردم "تلویزیون کابلی" تأسیس کنند" و دوم "صداوسیما باید مردم را از بازار روز سیاست بیرون بکشد". موضوعاتی که هر دو خلاف قانون اساسی و مغایر با اندیشه های امام راحل و منویات مقام معظم رهبری است.
سمیه عظیمی - رئیس جمهور روز گذشته در مراسم افتتاح رسمی شبکه های تماشا و سلامت در سخنانی به دو موضوع خاص و البته مرتبط با هم اشاره کرد؛ اول "اجازه دهید مردم "تلویزیون کابلی" تأسیس کنند" و دوم "صداوسیما باید مردم را از بازار روز سیاست بیرون بکشد". موضوعاتی که هر دو خلاف قانون اساسی و مغایر با اندیشه های امام راحل و منویات مقام معظم رهبری است.
مساله ای که در تضاد روشن با ادعاهای مکرر رئیس جمهور مبنی بر اجرای امور بر اساس قانون اساسی و ارادت قلبی خدمت مقام معظم رهبری است.
در همین زمینه با حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و چهره فعال رسانه ای گفتگو کردیم.

• رئیس جمهور در مراسم افتتاح شبکه های تماشا و سلامت سخنانی در رابطه با تلویزیون کابلی مطرح کرد؛ درحالی که این موضوع در تضاد با نص صریح قانون اساسی است.
در خصوص بحث های مرتبط با حوزه اطلاع رسانی کلان به ویژه حوزه مرتبط با صدا و سیما و اینکه بخش های اطلاع رسانی کشور در چه فضایی فعالیت می کنند، تلویزیون یا رادیوهای خصوصی در قانون دیده نشده است.
پایان دهه 70 بود که برای اولین بار موضوع شبکه های خصوصی مطرح شد و توسط نمایندگان به مجلس رفت اما نتوانست رای نمایندگان را به دست آورد.
به نظر می رسد اگر قرار است اتفاقی بیفتد این اتفاق باید بر اساس ملاحظات جامعه، نیازهای روز و همچنین بر مدار قانون پیش برود؛ لذا طرح بحث رادیو و تلویزیون های خصوصی یا محلی یا اختصاصی و ویژه یا بحث های خاصی مثل تلویزیون کابلی که می تواند تلویزیون هایی برای حوزه های خاص باشد نیازمند قانون است.
بنابراین اگر رئیس جمهور هم در این خصوص طرح موضوع کرده است باید از طریق مدار حوزه قانون گزاری یعنی مجلس  شورای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
در عین حال به نظر می رسد که شاید آنچه که در کلام آقای رئیس جمهور بیشتر دقت شود این است که خیلی از اتفاقات خوب هست که ممکن است در جامعه اتفاق بیفتد و تاثیر مثبت هم داشته باشد ولی این اتفاقات خوب باید بر اساس مقتضیات روز و فضای مورد نیاز مخاطب و جامعه و مدیریت کلان حاکمیت طراحی و تدوین شود.
من فکر می کنم بعضی مسائلی که این روزها از زبان آقای رئیس جمهور مطرح می شود بحث هایی است که بیشتر به پروپاگاندا و تبلیغات شبیه است و این موضوع از سوگند رئیس جمهور که قرار است پاسدار قانون اساسی باشد خارج است.
 
• نکته قابل تامل دیگری که در سخنان آقای احمدی نژاد وجود داشت این بود که صدا و سیما باید مردم را از سیاست بیرون بکشد، بحثی که به روشنی در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری در باره ضروت آگاهی سیاسی مردم و جامعه مطرح شده است.
یکی از کارهای خیلی مهمی که حضرت امام (ره) در حوزه سیاست عمومی مطرح کند بحث ورود آحاد مختلف جامعه به حوزه سیاست و پرورش انسان هایی است که در مکتب امام (ره) به انسان های مسئول مشهورند.
نکته حائز اهمیت این است که حضرت امام در مشی سیاسی خود تلاش می کردند که به مردم اعتقاد  داشته باشند و علاوه بر این برای مردم جایگاه واقعی قائل بودند؛ بنابراین اگر کسی مشی امام راحل و همچنین مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی قرار بدهد خواستار خروج مردم از مدار تاثیرگذاری سیاسی یا داشتن نگاه تیز سیاسی و فهم درست مسائل جامعه نیست بلکه برعکس علاقمند است که مردم به عنوان دیده بان و چشم بیدار جامعه، دولتمردان، رفتار آنها و آنچه که حاکمیت در نظر دارد را مورد کنکاش قرار دهند و در همین راستا به حاکمیت برای پیشبرد اهداف خود کمک کنند.
اگر کسی امروز ادعای بیرون کردن مردم از فضای سیاسی را داشته باشد در حقیقت به دنبال سپردن چرخه قدرت به دست یک گروه خاص است و سیاست را تبدیل به حوزه خصوصی- عمومی کنند و در حوزه خصوصی به طرف اقشار خاص گرایش پیدا کنند.
نگاه حضرت امام به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی به موضوع حضور مردم در سیاست و ورود آنها به عرصه های سیاسی برای صلاح خیر عمومی بخصوص بحث حاکمیت بوده است. اما آن چیزی که در این فضا مهم است این که آیا مردم در سیاست نقش آفرینی نکنند یا در سیاسی کاری؟
فکر نمی کنم مجموعه فعالیت هایی که تاکنون در صدا و سیما و منابع رسمی و غیر رسمی نظام و دیدگاه های مسئولین نظام شکل گرفته این باشد که مردم با سیاسی کاری آشنا می شوند. سیاسی کاری مخصوص احزاب و گروه های سیاسی یا کسانی است که بعضا اخلاقیات را خیلی جدی نمی گیرند و به دنبال کسب قدرت به هر وسیله ممکن هستند.
شاید طرح موضوع سیاسی کاری آدرس غلط دادن به این باشد که برخی بخواهند فضای مردمی مسئولیت خواهی و مسئولیت پرسی مدیران را مورد ملاحظه قرار بدهند؛ این موضوع قطعا با تضاد جدی در اندیشه امام راحل و منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری همراه است.
 
• از طرفی درجامعه موضوع تلویزیون کابلی مطرح شود و از طرف دیگر موضوع خروج مردم از عرصه سیاست؛ این نوع فضاسازی را در چه راستایی ارزیابی می کنید؟
هرکسی به دنبال این موضوع حرکت می کند یا آن را طراحی کرده است یک اقدام حساب شده باهدف است؛ چراکه تلویزیون کابلی قاعدتا توسط اشخاص خاص برپا می شود مثل بازرگانان، چهره های هنری یا سیاسی، یعنی کسانی که توان انجام و البته برنامه ریزی برای انجام آن را دارند.
من تصور می کنم کسانی که به دنبال بیرون کشیدن مردم از حوزه سیاست هستند می خواهند مردم را وارد کانال های ویژه اندیشه های خودشان کنند. چراکه مردم قطعا از حوزه سیاست بیرون نخواهند نرفت؛ طراحان این موضوع بر این باورند که با تاسیس کانال های خاص پیام مثل تلویزیون کابلی یا شبکه های ویژه، هرکسی صدای خاصی در جامعه دارد ارائه کند.
نکته بعدی که مردم را از حوزه سیاست عمومی خارج و به حوزه سیاست خاص هدایت کنند که در حقیقت آشنایی مردم با گرایش خاص یا گروه و تشکل خاص را به دنبال دارد.
این دو موضوع وقتی کنار هم مطرح می شود نشانه یک برنامه ریزی مدون و مشخصی است که فضای ذهنی مردم را از مسئولیت خواهی و از دغذغه داشتن خارج کند و به کانال های خاصی هدایت نماید، کانال هایی که ممکن است با برنامه ریزی برخی سیاستمداران همراه باشد.

https://shoma-weekly.ir/Q6Gg1R