سیاسی

FATF مخالف شرع و قانون اساسی است

دولت لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرده که مصوبه مجلس به شورای نگهبان رفته و تایید نشده، زیرا مخالف شرع و قانون اساسی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیم مجمع متاثر از اظهار نظرهای مراجع بیگانه بویژه تمدید مهلت تعلیق اقدامات تقابلی نیست. مجمع در تصمیم گیری استقلال کامل دارد و چون تشخیص مصلحت با رای مثبت دو سوم آرا اعضای مجمع انجام می گیرد، از استحکام لازم برخوردار خواهد بود.

به گزارش الف، بارها ابعاد مختلف «شفافیت» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. براساس قانون اساسی تمام محتویات مجلس شورای اسلامی نیز پخش و رسانه‌ای می‌شود، همچنین پیش‌تر کدخدایی و محسن اسماعیلی نیز در مورد علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان نکاتی را مطرح کرده بودند.

بسیاری از سیاسیون و کارشناسان معتقد هستند باید محتوای جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رسانه‌ای شود، چراکه این تصمیمات به منظور مصلحت کشور و مردم است و مردم باید بدانند که مخالفان و موافقین چه استدلال‌هایی داشته تا از این طریق هم شفاف سازی صورت گیرد و همچنین ارایه گزارش کامل از برگزاری این نشست ها منجر به این خواهد شد که همه بدانند فرد مخالف و موافق چه کسی بوده است و چرا چنین نظری داده است.

سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در پاسخ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا محتوای مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام رسانه ای نمی‌شود و اگر این اقدام عملیاتی شود قطعا موجب شفاف سازی و اعتماد مردم خواهد شد بخصوص در مورد پیوستن ایران به FATF، گفت: درباره اف ای تی اف و لوایح چهارگانه آن اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفته و توسط رسانه‌های جمعی در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. به نظر بنده هیچ ابهامی نسبت به سرمنشا آن لوایح و انگیزه‌هایی که برای به تصویب رساندن آنها وجود دارد، باقی نمانده است؛ بنابراین مشکل در شفاف سازی نیست.

وی ادامه داد: دولت لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرده که مصوبه مجلس به شورای نگهبان رفته و تایید نشده، زیرا مخالف شرع و قانون اساسی است. مجلس شورای اسلامی هم بر مصوبه خود اصرار ورزیده و در این جا باید تشخیص داده شود که آیا با توجه به جمیع شرایطی که جمهوری اسلامی در آن قرارگرفته است، از جمله تحریم‌های بکجانبه و ظالمانه آمریکا، چه تحریم‌های اولیه و چه ثانویه، پیوستن ما به آن معاهدات تامین کننده مصلحت نظام ما است یا بر عکس.

*علنی کردن مذاکرات مجمع به ضرر استقلال اعضا در تشخیص‌شان است

میرسلیم خاطرنشان کرد: این تشحیص نباید تحت فشارهای سیاسی و اجتماعی و جنجال آفرینی انجام گیرد؛ معتقد هستم که علنی کردن مذاکرات مجمع به ضرر استقلال اعضا در تشخیص‌شان است، زیرا در صورت علنی شدن مذاکرات، اعضا ناگزیر می‌شوند، معیارهایی را در تصمیم خود مداخله دهند که لزوماً موید مصلحت نیست.

* تصمیم مجمع متاثر از اظهار نظرهای مراجع بیگانه نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد بیانیه FATF مبنی بر اینکه تا چهار ماه دیگر اقدامات تقابلی ضد ایران تعلیق شده است،آیا این موضوع تاثیری در نظرات اعضای مجمع خواهد داشت؟ یا همانند بیانیه‌های قبلی تاثیری در مجمع نخواهد داشت، اظهار کرد: تصمیم مجمع متاثر از اظهار نظرهای مراجع بیگانه بویژه تمدید مهلت تعلیق اقدامات تقابلی نیست. مجمع در تصمیم گیری استقلال کامل دارد و چون تشخیص مصلحت با رای مثبت دو سوم آرا اعضای مجمع انجام می گیرد، از استحکام لازم برخوردار خواهد بود.

* اعمال فشار از سوی موافقان و مخالفان نباید در مجمع تاثیرگذار باشد

میرسلیم در پاسخ به سوالی در مورد اینکه پیامک‌های در مخالفت با پیوستن ایران به FATF برای بسیاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود، تاکید کرد: این پیامک‌ها تاثیر مثبت بر اعضاءمجمع ندارد، زیرا مجمع به خاطر خوش آینده این و آن تصمیم نمی‌گیرد. در تشخیص مصلحت اعضا باید بین خود و خدا به نتیجه قابل دفاع رسیده باشند و لذا اعمال فشار از سوی موافقان و مخالفان نباید تاثیرگذار باشد.

https://shoma-weekly.ir/3nrtM8