سیاسی

6 اصلی که رئیس‌جمهور باید بدان پایبند باشد

این را همه بدانند که آنچه ما برای رئیس جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهایی که وجود دارد. یعنی ما در سلسله دولتهایی که پشت‌سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترین‌های خودمان را بفرستیم.

حمیدرضا ترقی- رهبر معظم انقلاب اسلامی در توصیف ویژگیهای رئیسجمهور آینده فرمودند:

این را همه بدانند که آنچه ما برای رئیس جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهایی که وجود دارد. یعنی ما در سلسله دولتهایی که پشتسر هم میآیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترینهای خودمان را بفرستیم.1/1/92

معظم له 6 اصل را برای رئیس جمهور لازم به پایبندی دانستند:

 پایبند به انقلاب

انقلاب ما اسلامی و مبتنی بر اسلام سیاسی فقاهتی است که حضرت امام(ره)  و بسیاری از علمای اسلامی مروج و مبلغ آن بودهاند، یکی بودن دین و سیاست، زیرساخت آن و محوریت ولایت مطلقه فقیه در ساختار سیاسی آن مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی است، این انقلاب که تحقق آن را امام کاظم(ع) وعده دادهاند شاخهای از انقلاب انبیاء و زمینهساز حکومت جهانی مهدی(عج) آخرین پیشوای شیعیان جهان است، فرآیند این انقلاب پس از انقلاب و تثبیت نظام اسلامی، جامعهسازی و دولتسازی اسلامی است و تشکیل جامعه نمونه اسلامی برای انتقال این تجربه به دیگر کشورهای اسلامی جهان برای فراگیری اسلام در جهان. بنابراین رئیس جمهور باید پایبند به این انقلاب وویژگیهای آن و آرمانهای آن باشد.

 

 پایبند به ارزشها

ارزشهای اسلامی که نگهدارنده انقلاب اسلامی است و تزلزل در آن موجب فروپاشی ارکان انقلاب خواهد شد همان معروفها و اعمال شایسته و صالحی هستند که مرضی خداوند است و به سبب آن انسان و جامعه به سوی کمال رشد مییابد، اسلام، صداقت، درستکاری، انفاق در کار، اخلاق، خلق نیکو، خیرخواهی، احساس مسئولیت، قناعت، حجاب، عفت، حیاء، میانهروی، ارتباط با خدا، امر به معروف و نهی از منکر، احسان، نیکوکاری، نظم، نظافت و تقوی نمونههایی از ارزشهای اسلامی و الهی هستند که رئیسجمهور باید به این ارزشها معتقد و پایبند باشد  و از آنها دفاع نموده و آنها را در جامعه نهادینه و پیاده نماید.

 

  پایبندی به منافع ملی

هدفهای عام و همیشگی ملت ایران که در راه تحقق آنها تلاش و مبارزه و مجاهده نموده و میکند یعنی استقلال و آزادی و حاکمیت اسلام، دفاع از مستضعفین و مسلمانان جهان بهویژه فلسطین، مقابله با استکبار، مردمسالاری و یکپارچگی سرزمین، منافع اقتصادی و ایدئولوژی حکومتی، از اولویتهای منافع ملی در کشورند.

بنابر این رئیس جمهور باید به این منافع ملی پایبند و از آنها دفاع نموده و برای حفظ آنها تلاش نماید.

  پایبندی به نظام اسلامی

نظام اسلامی که بر پایه ولایت فقیه و اراده مردم براساس قانون اساسی مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام سیاسی فقاهتی تشکیل گردیده، دارای قوای سه گانه مستقل زیر نظر ولی فقیه است که ملت ایران بر اساس اعتقاد دیرینهاش به حکومت حق و عدل قرآن و در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود تشکیل داده است. این نظام بر پایه ایمان به خدای یکتا و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او یعنی وحی و قوانین الهی، معاد و عدل و امامت و رهبری مستمر آن و کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا و اجتهاد و مستمرفقهای جامعالشرایط با استفاده از علوم و فنون پیشرفته بشری و نفی هرگونه ستمگری و ستمکشی و سلطهگری و سلطهپذیری، برای تحقق قسط و عدل و استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی شکل گرفته که رئیس جمهور باید بدان پایبند بوده و از آن پاسداری کند.

 

  پایبندی به عقل جمعی

برخورداری از روحیه کار جمعی و عقل جمعی برای فردی که میخواهد اداره یک کشور پهناور را با 20 وزیر و دهها سازمان و صدها مدیرکل و سی و دو استاندار و 400فرماندار و دو میلیون کارمند و 500 شرکت اداره کند از نیازهای اولیه است، زیرا عقل جمعی از اشتباه کمتری برخوردار بوده و جوانبنگری بیشتر در آن وجود دارد.

رئیس جمهور که از عقل جمعی بهرهمند است و به مشورت احترام میگذارد، بدون مشورت و بدون جلب نظر کارشناسان و متخصصان کاری انجام نمیدهد، تصمیماتش پختهتر و خدشهناپذیر است.

عقل جمعی مدیر را از تصمیمات شتاب زده و روزمرگی باز میدارد و اجازه بی ثباتی و تغییرات زودهنگام در تصمیمات را نمیدهد.

عقل جمعی انسان مدیر را از خودرأیی و اتکا بر شخص و دیکتاتوری و خودمحوری باز میدارد.

 

  پایبندی به تدبیر

در اسلام و قرآن نسبت به تدبیر و دوراندیشی و برنامهریزی بسیار سفارش و توصیه شده است و پیامبر اکرم(ص) میفرمایند هیچ عقلی مثل تدبیر نیست. پایبندی به تدبیر در واقع بهترین عقلانیت است زیرا مدیری که آینده کار و اقدام و فعل و حتی حرف و سخنش را محاسبه میکند و بعد انجام میدهد، آن فرد محتاج عذرخواهی و دچار پشیمانی نمیشود.

تدبیر انسان مدیر را از سطحینگری و روزمرگی و تصمیمات ناپخته و سطحی دور میکند.

همانطور که تدبیر در معیشت فرد موجب جلوگیری از فقر و تنگدستی او میشود، همانطور در یک جامعه هم تدبیر و دوراندیشی میتواند جامعه را از فقر و تنگدستی و فشار اقتصادی نجات دهد. بنابر این رئیس جمهور برای اداره مطلوب کشور با تمام پیچیدگیها و چالشهایش باید به تدبیر و دوراندیشی و برنامهریزی و آیندهنگری نیازمند است.مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران عزیز فرمودند: ملت در خصوص افرادی که شورای نگهبان آنها را صالح تشخیص داد، با تحقیق، پرسش از انسانهای مورد اعتماد و توجه به سوابق، شعارها و گفتهها تصمیم خود را خواهد گرفت.7/2/91

بنابر این مردم عزیز باید پایبندی نامزدها به 6 اصل فوق را مورد مطالعه و دقت قرار دهند تا انتخاب درستی انجام داده و امانت مهم پست ریاست جمهوری را به اهلش بسپارند.

https://shoma-weekly.ir/yU2UX9