سیاسی

5+1 می خواهند تحقیر نشوند/ پیشرفت مذاکرات مرهون مقاومت رهبری است

صحبت ها و موضع گیری های رهبری موجب شده است که غربی ها از خیلی از مطالبات غلط و خواسته های زیاده خواهانه ی خودشان صرف نظر کنند و دربرابر ایران تسلیم شوند

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری نکات بسیار مهمی مطرح کردند. شاید مهم ترین محور این سخنان، هشدار ایشان در مورد مذاکرات و اعلام نگرانی از خدعه های طرف مقابل بود. در گفتگو با دکتر حمید رضا ترقی رییس امور بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی تفاوت این نگرانی با دلواپسی های مطرح شده سال های قبل پرداخته ایم.

***

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان فرمودند که من نگران هستم بخاطر طرف مقابل که داریم با او معامله میکنیم و او اهل حیله گری ، خدعه و خنجر از پشت زدن است. این نگرانی بارها و بارها از سوی رهبر مطرح شده اما شاید با این لفظ "نگرانم" در موردش صحبت نشده است. فرق این نگرانی با آن دلواپسی که بعضی ها داشتند چیست؟

دلواپسی درواقع نسبت به به خطا های احتمالی خود مذاکره کنندگان است اما نگرانی درواقع ناشی از توطئه ی دشمن علیه مذاکره کنندگان به حساب می آید به این مفهوم که یک وقت ما نگرانیم که خود مذاکره کنندگان دچار خطا و اشتباه شوند یک وقت نه نگران هستیم که دشمن از پشت به آنها خنجر بزند و آن ها غافل از توطئه ی دشمن باشند و یا با استفاده از بعضی حیله ها و ظریف کاری ها و یا ادبیات بخواهد تیم مذاکره کننده ما را دور بزند و یا به شکلی کلاه سر آنها بگذارد. این دغدغه دغدغه ای است که مقام معظم رهبری ابراز کردند و نشان می دهد که روند تقویت تیم مذاکره کننده با نیروهای فنی و کارشناسان متعدد حقوقی و فنی در واقع ناشی از همین نگرانی بوده و طبیعی است که باید تیم مذاکره کننده هم نسبت به این موضوعاتی که مقام معظم رهبری احساس نگرانی کردند دقت های بیشتری داشته باشند که غربی ها از پشت به آنها خنجر نزنند .

تفاوتی که ما همیشه در صحبت های رهبر انقلاب با بقیه ی مسئولینمان می بینیم الفاظی است که در مورد دشمنانمان بکار می برند،خیلی صریح صحبت میکنند، الفاظی که واقعا حق دشمن است. ما در مسئولیمان کاربرد این الفاظ را نمی بینیم.

این ناشی از همان روحیه ی انقلابی مقام معظم رهبری است که فرمودند من انقلابی هستم این روحیه ی انقلابی در واقع معیار ها و ضایطه های دیپلماسی بین المللی را برنمی تابد بلکه براساس آرمان گرایی و واقع گرایی و مبتنی بر ایده اولو‍‍ژی موضع می گیرد لذا این لفظ تحقیر کننده ی مقام معظم رهبری نسبت به نخست وزیر کودک کش صهیونیست که نقش بسیار زیادی در قتل و غارت و کشتار مردم فلسطین و ظلم درحق ملت فلسطین دارد ،این کمترین تحقیری است که نسبت به یک فرد در عرصه ی بین المللی و مناسبات بین المللی می شود بکار برد.

مقام معظم رهبری هیچ وقت نسبت به ادامه ی مذاکرات تشکیک ایجاد نکردند، و همیشه گفته اند که من با ادامه ی مذاکرات موافقم ، اما همیشه شرط و شروطی داشتند. الان صحبتی که درمورد ادامه ی مذاکرات کردند این است که هروقت به زمانی که برای مذاکرات تعیین شده است نزدیک می شویم لحن طرف مقابل به خصوص آمریکا تندتر ، سخت تر و خشن تر می شود . فکر می کنید که ادامه ی مذاکرات با توجه به رهنمود های ایشان چطور باید انجام شود؟

خوب آنچه که درواقع استنباط می شود این است که ما خیلی به لحن غربی ها نباید توجه داشته باشیم ، چون این لحن نشان دهنده ی درد آن ها از شکستی است که در مذاکرات دارند متحمل می شوند و طبیعتا اگر ایران به دستاورد های مورد نظرش در این توافق برسد خب برای غربی ها که نمی خواستند هیچ کدام از این دستاورد ها را برای ملت ما قائل شوند و تایید کنند یک شکست به حساب می آید لذا طبیعی است که آنهادر هر مرحله ای چه در دولت قبلی در بیانیه ی تهران ، چه در همین آذر ماه در پایتخت عمان و چه الان که درحال جمع بندی مسائل فنی مذاکرات هستند احساس میکنم که این بهانه ایی که برای کوبیدن ایران و برای اقدام علیه ایران و برای تهدید ایران دردست داشته اند ، این بهانه دارد از دستشان گرفته می شود براساس عقلانیت و تدبیر جمهوری اسلامی و خب مجبور هستند که با این نوع خشونت ها و با این نوع ادبیات خشن افکار عمومی جهان را به شکلی هدایت بکنند که خیلی موجب تحقیر آنها نشود.

یک اشاره ایی هم به نامه ی سناتور های آمریکا داشتند و گفته اند که طبق مقررات بین المللی دولت ها به تعهدات خودشان پایبندند و با تغییرات دولت کشورها نقض تعهد نمی کنند ، به نظر شما این یک هشدار برای آمریکاست ؟

البته همانطور که اشاره کردند براساس قوانین بین المللی هر دولتی هر تعهدی که بین المللی بدهد این تعهد برای دولت های بعدی آن هم لازم الاجراست و اقدام سناتور های آمریکایی تقریبا موجب بی اعتباری آمریکا و تعهداتش درعرصه ی بین المللی شد. این نوع برخورد که کاملا ناشیانه و اشتباه استراتژیک به حساب می آید ضربه ی سنگینی به همه ی قراردادهای آمریکا در عرصه ی بین المللی زد و اینگونه برخورد کردن موجب می شود که هیچ دولتی در رابطه با قراردادش با آمریکا احساس اعتماد نکند و اطمینان نداشته باشد که این قرارداد دوام داشته باشد و قرارداد ها تنها یه یک دوره ی محدود ریاست جمهوری محدود شود لذا این اشتباه آن ها یک اشتباه کاملا روشن است که درواقع مقام معظم رهبری این را نشانه ی فروپاشی اخلاق سیاسی در آمریکا دانستند که علامتی از فروپاشی نظام سیاسی آمریکا می تواند باشد.

من یک سوال صریح بپرسم از خدمت شما، اینکه عده ای از اهالی سیاست که معتقدند باید در مذاکرات سر خم کنیم بر این باور هستند که صحبت هایی که رهبر انقلاب در مورد مذاکرات انجام می دهند به روند مذاکرات ما ضربه می زند در حالی که می دانیم واقعا اینطور نیست. صحبت های ایشان تا به حال چه کمکی به مذاکرات ما کرده است؟

ببینید این صحبت ها و موضع گیری های رهبری موجب شده است که غربی ها از خیلی از مطالبات غلط و خواسته های زیاده خواهانه ی خودشان صرف نظر کنند و دربرابر ایران تسلیم شوند و اینکه آن ها حتی یک سانتریفیوژ را برای ما نمی خواستند، نمی خواستند داشته باشیم و امروز ما 9000 سانتریفیوژ داریم اینکه آن ها نمی خواستند ما غنی سازی را انجام دهیم اما هم غنی سازی 3.5% را هم غنی سازی 20% را توانستیم انجام دهیم و فناوری آن را اکنون در اختیار داریم. اینکه نمی خواستند ما فردو را راه اندازی کنیم اما امروز سایت فردو هم در حوزه ی عمل وارد فعالیت می شود. اینکه آب سنگین اراک را آن ها نمی خواستند ما اصلا به هیچ وجه ادامه دهیم اما حالا دارند راضی می شوند به اینکه ما با یک تغییر فیزیکی یا کیفیتی درواقع برای کاهش تولید پولوتونیوم آن ، آن را داشته باشیم.

این ها همه درواقع مرهون مقاومت مقام معظم رهبری و هدایت ایشان در طی این سال ها در روند مذاکرات بوده است و اگر این هدایت نبود ممکن بود که ما از همان ابتدا در واقع دست از فناوری هسته ایی برداریم و نتوانیم به این جایگاه و موقعیت برسیم که حتی سوخت مورد نیاز خودمان را خودمان تولید کنیم . بنابراین نه تنها مانع توافقات نبوده بلکه توانسته توافقات را به نفع مصالح ملی و منافع ملی کشور و حتی هسته ای ملت ایران هدایت کند .

صحبت هایی که ایشان در مورد نحوه ی مذاکره ی ایران با 1+5 انجام می دهند چه کمکی به مبارزات بیداری اسلامی خواهد کرد؟

نفس این کار درواقع تجلی پایداری نظام جمهوری اسلامی در مقابل زیاده خواهی های غرب و تسلیم نشدن در برابر کدخدای جهانی و قدرت های سلطه گر جهانی است و این ویژگی ضد استکباری نظام جمهوری اسلامی و ایستادگی و مقاومتش در روحیه ی مقاومت ملت ها تاثیر قابل توجهی می گذارد و به آنها می فهماند که می توان زیر سلطه ی غرب و آمریکا نبود و پیشرفت کرد ، میتوان بدون اتکاء به غرب راه پیشرفت را طی کرد و نباید هیچ واهمه ای از این قدرت های پوشالی داشته باشیم.

https://shoma-weekly.ir/U32hrp