بین الملل

1+5 در مذاکره با ایران صداقت ندارد

طرف آمریکایی از یک طرف از اعتماد سازی و گفتگو میان دو طرف سخن می‌گوید و از طرف دیگر به وجود همه گزینه ها روی میز اشاره می کند که این نشان دهنده عدم وجود صداقت در طرف آمریکایی است و این مسئله سبب برگشت مذکرات به سیکل قبلی خواهد شد.
مهدی کاشی ایران و 1+5 بار دیگر رو در روی هم. اما مذاکرات این دوره و بررسی پرونده هسته ای  این بار با دورههای قبلی متفاوت شمرده می شود. انتخابات خرداد 92 و تغییرات دولت و بعد از آن سفر رئیس جمهور و هیئت دیپلماتیک به نیویورک و تحرکات دیپلماسی دیپلماتیک کمی فضای مذاکرات را نسبت به دوره قبل تغییر داد. حتی روسای جمهور ایران و آمریکا هم بر سر توافق برای مسئله هستهای با هم مذاکره تلفنی کردند. اما کمی که از مذاکرات فاصله گرفتیم، لبخندهای دیپلماتیک جای خود را به مواضع اصلی دو طرف داد. طرف آمریکایی در حالی به پیشنهادهای 1+5 در مذاکرات آلماتی و عدم پاسخگویی ایران اشاره می کند که ظریف وزیر امورخارجه کشورمان این پیشنهادها را به تاریخ پیوسته به حساب می آورد و خواستار فصلی جدیدی از مذاکرات است.

 به نظر می رسد درون گروه 1+5 هم برای ارائه پیشنهاد و مذاکره با ایران شکافی به وجود آمده است. به همین بهانه و در آستانه سفر هیئت مذاکره کننده ایران به ژنو برای انجام مذاکرات به سراغ «مهدی محتشمی» کارشناس مسائل آمریکا رفتیم و نظرات وی را در خصوص مذاکرات جویا شدیم.

مهدی محتشمی در گفتگو با «شما» در خصوص خواستههای دو طرف مذاکره و تغییر لحن آنها بعد از تحولات دیپلماتیک اظهار داشت: مذاکراتی که در نیویورک به وقوع پیوست، یک گام رو به جلو برای حل مسئله هستهای بود و در آنجا فضایی به وجود آمد که دو طرف تغییر لحن دادند، اما بعد از پایان این تحرکات و گذشت چند روز شاهد بیان خواستههای اصلی دو طرف بودیم که این جز طبیعت مذاکرات دیپلماتیک است.

وی با اشاره به نظرات مختلف در خصوص پرونده هسته ای ایران گفت: همانطور که در ایران نظریات مختلفی در خصوص تعامل با آمریکا بر سر پرونده هسته ای وجود دارد، در آمریکا هم دو گروه دو نظر مختلف درباره پرونده هسته ای ایران دارند، که یک گروه حتی حاضر نیستند حق غنی سازی زیر 5 درصد ایران را هم بپذیرند و عدهای دیگر این حق را برای ایران قبول دارند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به لابیهای آیپک و صهیونیستها در آمریکا برای تشدید فشار علیه ایران افزود: لابیهای صهیونیستی از تعامل با دولت ایران راضی نیستند به همین دلیل بعد از آن تحرکات دیپلماتیک به  دولت آمریکا فشار می آورند و نمونه آن را هم بعد از تغییر لحن اوباما بعد از سفر نتانیاهو به آمریکا دیدید.

محتشمی صداقت در مذاکره را بسیار مهم و اساسی قلمداد کرد و اظهار کرد: طرف آمریکایی از یک طرف از اعتماد سازی و گفتگو میان دو طرف سخن میگوید و از طرف دیگر به وجود همه گزینه ها روی میز اشاره می کند که این نشان دهنده عدم وجود صداقت در طرف آمریکایی است و این مسئله سبب برگشت مذکرات به سیکل قبلی خواهد شد.

وی با اشاره به خواست ایران در بازی برد-برد در مذاکرات گفت: ایران همانطور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اعلام کردهاند، به دنبال ارائه بازی برد-برد در مذاکرات هستند و وضعیت اقتصادی غرب هم نشان می دهد که آنها هم از تحریم ایران متضرر شدهاند. اروپا به عنوان شریک تجاری ایران به دنبال فعالیتهای بازرگانی با ایران است و شرکتهای نفتی آمریکا هم به دنبال رابطه با ایران هستند تا وضعیت اقتصادی خود را تغییر دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص شکاف در گروه 1+5 هم خاطرنشان کرد: گروه 1+5 از ابتدا هم گروه یک دستی نبود و در حال حاضر هم دو نوع اختلاف در آنها وجود دارد که اختلاف اول در دورههای قبلی مذاکره هم وجود داشت. این اختلاف اختلاف روسیه و چین با دیگر کشورها است که البته نشان دادهاند به دنبال منافع خودشان هستند و تنها با تکرویهای آمریکا مخالفت می کنند و صدور قطعنامههای شورای امنیت علیه ایران این مسئله را اثبات می کند که آنها بر سر منافعشان ایران را به کشورهای غربی ترجیح نمی دهند.

محتشمی در پایان شکاف دیگر در گروه 1+5 را هم اختلاف میان کشورهای اروپایی دانست و تصریح کرد: کشورهای اروپایی در این مدت تابع منافع امریکا بودهاند، ولی یک دست نیستند و در این میان کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه با دیگر کشورها متفاوت تر عمل می کنند. انگلیسیها که در این سالها روابط خود را با ایران به حداقل کاهش دادهاند و فرانسویها هم نشان دادهاند که با ایران بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر دارند که مسئله سوریه یکی از مهم ترین اختلافات ایران و فرانسه است. این تحلیل نشان دهنده اختلاف در میان کشورهای اروپایی در مذاکره با ایران است که باید منتظر مذاکرات بمانیم و ببینیم این اختلاف چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/kPVdYk