بین الملل

یک چهارم اسرائیلی‌ها فقیر هستند

یک روزنامه صهیونیستی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود به درصد بالای فقر در اسرائیل اذعان کرده و نوشته است که فقر در جامعه اسرائیل دو برابر متوسط فقر در میان اعضای سازمان توسعه و همکاری‌ اقتصادی است.
یک روزنامه صهیونیستی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود به درصد بالای فقر در اسرائیل اذعان کرده و نوشته است که فقر در جامعه اسرائیل دو برابر متوسط فقر در میان اعضای سازمان توسعه و همکاری‌ اقتصادی است.
رژیم‌صهیونیستی سال‌هاست که با استفاده از دستگاه تبلیغاتی و سانسور رسانه‌ای خود از درز اخبار مربوط به مشکلات اقتصادی و واقعیاتی که  در زندگی روزمره اسرائیلی‌ها می‌گذرد، جلوگیری می‌کند. با این وجود، در چند ماه گذشته وضعیت اقتصادی این رژیم متاثر از بحران مالی اروپا هرچه بیشتر به سمت رکود حرکت کرده و این امر موجب شده تا اعتراضات اجتماعی نمود بیرونی‌تری به خود بگیرد. برای نمونه می‌توان به بیش از 10 مورد اقدام به خودسوزی در تابستان امسال اشاره کرد که در نقاط مختلف اسرائیل و در اعتراض به مشکلات اقتصادی، رخ داد. علاوه بر این، تظاهرات‌های گسترده اسرائیلی‌ها که خواستار تغییر وضعیت بد معیشتی خود هستند، شاهد دیگری از مشکلاتی است که این رژیم را در بر گرفته است.
  «موشه سلمان» اولین اسرائیلی بود که تابستان امسال در اعتراض به مشکلات اقتصادی دست به خودسوزی زد. او پیش از به آتش کشیدن خود سران رژیم‌صهیونیستی را دزد خطاب کرده بود.
 همین اعتراضات موجب شده تا رسانه‌های صهیونیست هم مجبور شوند هر از گاهی به این مسائل پرداخته و گزارش‌هایی جسته و گریخته از وضعیت بد اقتصادی اسرائیلی‌ها منتشر کنند. پس از آنکه مدتی قبل روزنامه «هاآرتص»  مطلبی تکان‌دهنده در مورد پدیده خودفروشی مادران اسرائیلی به دلیل نداری و مشکلات مالی، منتشر کرد، این بار هم روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، گزارشی از فقر شدیدی که هرچه بیشتر در جامعه اسرائیلی در حال گسترش است، منتشر کرده است.
«لیندا گرادشتین» نویسنده این گزارش، نوشته خود را با پرداختن به وضعیت یک خانواده متوسط اسرائیلی آغاز می‌کند: خانواده‌ای با چهار فرزند در بیت‌المقدس زندگی می‌کنند. مادر خانواده یک منشی است و پدر خانواده هم به افسردگی دچار است و زمانی که حال مناسبی داشته باشد، خانه‌های مردم را نظافت می‌کند. کل درآمد ماهانه آن‌ها 2هزار دلار است که این یعنی 2برابر حداقل دستمزد در اسرائیل. بعد از اینکه این خانواده کرایه خانه، قبوض ماهانه و هزینه مدرسه فرزندان را بپردازند، تنها 250 دلار دیگر خواهند داشت که باید با آن غذا بخرند و تمام دیگر هزینه‌های زندگی را تامین کنند. تازه آن‌ها از قبل هم بدهی‌ها زیادی دارند که باید پرداخت کنند.
«ازرات آوت» موسسه‌ای است که به خانواده‌های فقیر اسرائیلی کمک می‌کند. «چایا دورا لیبویتز» مدیر پروژه این موسسه می‌‌گوید: «این وضعیت واقعا تقصیر افراد نیست. بخش بزرگی از جامعه هستند که کار می‌کنند، اما پول کافی برای غذا ندارند. این‌ها افرادی هستند که حداقل دستمزدها را دریافت می‌کنند یا فقط کار نیمه‌وقتی دارند و یا با معلولیت‌هایی روبرو هستند».
لیبویتز اشاره می‌کند که موسسه‌ای که او در آن کار می‌کند، هر هفته به ده‌ها خانواده اسرائیلی بسته‌های کمک غذایی اهدا می‌کند، با این وجود «این کمک‌‌ها به هیچ‌وجه کافی نیست و بسیاری از خانواده‌ها مجبورند برای سیر کردن شکم خود از چند موسسه مختلف کمک بگیرند».
آمارهای رسمی اسرائیل نشان می دهد که حدود یک چهارم اسرائیلی‌ها که 837هزار نفر از آن‌ها کودک هستند، در فقر زندگی می‌کنند. نیمی از این خانواده‌های فقیر هیچ منبع درآمدی ندارند. موسسه «جی‌دی‌سی بروکدیل» اعلام کرده است که اسرائیل در میان اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از لحاظ میزان فقر در رتبه دوم قرار دارد. همچنین میزان فقر در اسرائیل تقریبا 2 برابر متوسط اعضای این سازمان است.
در اسرائیل بیشتر از پدیده گرسنگی، موضوع ناامنی غذایی شایع است. این امر به خصوص در میان «اولترا ارتودوکس‌ها» که تنها 45درصد از مردان‌ها شغل دارند و همچنین در میان اعراب ساکن اسرائیل که فقط 28درصد زنان در میان آن‌ها شاغل هستند، بیشتر شایع است. «کن هخت» مشاور موسسه توزیع غذایی «مازون» در مصاحبه با «جروزالم‌پست» می‌گوید: «امنیت غذایی حوزه‌ای است که بر اساس آن مشخص می‌شود غذای سالمی که بتوان هر روز آن را تهیه کرد تا چه حد در دسترس افراد است. در اسرائیل نیمی از تمام موارد (که از عدم امنیت غذایی رنج می‌برند) نسبت به دریافت غذای کافی نگران هستند و نیمی دیگر هم وعده‌های غذایی کافی برای رشد دریافت نمی‌کنند».
هخت اشاره می‌کند که در آمریکا بیشتر کمک‌های غذایی را دولت تامین می‌کند، اما در اسرائیل اغلب کمک‌ها را سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و خیریه اهدا می‌کنند. موسسه «مازون» که موسسه‌ای آمریکایی است، سالانه 4 میلیون دلار به گرسنگان در آمریکا و اسرائیل کمک می‌کند. این موسسه اعلام کرده است که نیازها در زمینه دریافت غذای رایگان همچنان رو به رشد است.

https://shoma-weekly.ir/y6tNrY