بین الملل

یک سالگی انقلاب بحرین و دلایل آمریکا برای حفظ آل خلیفه

بحرین یکی از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه و بویژه منطقه استراتژیک خلیج فارس محسوب می شود. واشنگتن منافع زیادی در بحرین دارد و از همین رو برای حفظ حکومت آل خلیفه تلاش می کند زیرا به نتیجه رسیدن قیام مردم بحرین می تواند ایالات متحده را در خاورمیانه بیش از گذشته منزوی تر و منفورتر کند.

سه شنبه هفته گذشته سالروز آغاز قیام مردم بحرین  علیه دیکتاتوری آل خلیفه بود قیامی که به رغم اهدای شهدای فراوان هنوز به نتیجه نرسیده و یکی از مهمترین دلایل به بار ننشستن آن بدون شک حمایتهای آمریکا از رژیم منامه است.  موج بیداری اسلامی آغاز شده در کشورهای عربی و شمال افریقا در فوریه سال گذشته در ایستگاه سوم خود به بحرین رسید اما با وجود گذشت یک سال از آغاز خروش مردم این کشور هنوز خواسته آنها محقق نشده است. بحرین یکی از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه و بویژه منطقه استراتژیک خلیج فارس محسوب می شود. واشنگتن منافع زیادی در بحرین دارد و از همین رو برای حفظ حکومت آل خلیفه تلاش می کند زیرا به نتیجه رسیدن قیام مردم بحرین می تواند ایالات متحده را در خاورمیانه بیش از گذشته منزوی تر و منفورتر کند.
در این یادداشت تلاش شده تا بخشی از منافع آمریکا در بحرین توضیح داده شود تا دلایل آمریکا برای حمایت از رژیم آل خلیفه بیش از گذشته آشکار شود.
بحرین کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس است که پایگاه پنجم ناوگان دریایی آمریکا در این کشور قرار دارد اما وقتی ما به لیست منافع آمریکا در بحرین نگاه می کنیم این منافع فقط محدود به وجود این پایگاه در خلیج فارس نمی شود. "پیر تریستام" در مقاله ای در سایت تحلیلی "ابات دات کام" که با عنوان "منافع آمریکا در بحرین به چاپ رسیده آورده است : منافع آمریکا در بحرین بسیار وسیع، استراتژیک و گران بها هستند. هر چند سفارت آمریکا در بحرین در سال 1971 گشایش یافت اما روابط آمریکا با این کشور به سال 1958 و زمانی که اولین کشتی آمریکایی در سواحل این جزیره پهلو گرفت بازمی گردد و از آن زمان تا کنون روابط منامه-واشنگتن بطور مرتب افزایش یافته است. منافع آمریکا در بحرین به حدی قابل توجه است که پنتاگون در سال 2011 پیشنهاد دریافت 258 میلیون دلار بودجه ویژه برای ساخت تاسیسات خاص در پایگاه خود از جمله اختصاص 45 میلیون دلار برای توسعه پایگاه هوایی شیخ عیسی را داده بود. بر همین اساس اهمیت بحرین برای آمریکا به دلایل جغرافیایی بازمی گردد : حضور در این کشور امکان دسترسی سریع به آبهای خلیج فارس و خطوط کشتیرانی را فراهم کرده و علاوه بر آن صادارت نفت از عراق، کویت، عربستان سعودی، عمان و ... را نیز می توان با حضور در بحرین کنترل کرد. علاوه بر این موارد بحرین یکی از مهمترین بازارهای کالاهای آمریکایی در خلیج فارس است بطوری که صادرات امریکا به بحرین در سال 2011 به 668 میلیون دلار رسید که این رقم با توجه به جمعیت اندک بحرین رقمی قابل توجه محسوب می شود.
هر چند بحرین ارتشی کوچک متشکل از 13 هزار نظامی دارد اما با این حال سالانه بیش از 20 میلیارد دلار از درآمد خود را صرف خرید تجهیزات نظامی آمریکا می کند. البته حضور در بحرین منافع دیگری نیز برای آمریکا دارد که مهمترین آن زیر نظر گرفتن ایران به عنوان اصلی ترین مخالف سیاست های استکباری است، بر همین اساس حضور در این کشور کوچک برای آمریکا که رویایی تسلط بر منابع عظیم انرژی خاورمیانه را در سر دارد اهمیتی حیاتی داشته و از همین رو است که واشنگتن چشم خود را بر روی جنایات آل خلیفه بسته و حتی برای سرکوب مردم بحرین به آل خلیفه کمک نیز می کند.


https://shoma-weekly.ir/JS9uLM