بین الملل

یورو در باتلاق

اقتصاد حوزه پولی یورو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ میلادی درجا زده و آهنگ رشد اقتصادی این منطقه در این زمان نسبت‌به سه ماهه پیش از آن تغییری نداشته و در رقم ۰.۳ درصد باقی مانده است.
آمارها نشان میدهد سیاستهای پولی حمایتی بانک مرکزی اروپا برای شتاببخشیدن به آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو هنوز نتایج مورد انتظار را نداده است. اقتصاد حوزه پولی یورو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ میلادی درجا زده و آهنگ رشد اقتصادی این منطقه در این زمان نسبتبه سه ماهه پیش از آن تغییری نداشته و در رقم ۰.۳ درصد باقی مانده است.

در این بین اقتصاد یونان افتی معادل ۰.۶ درصد نسبتبه سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ میلادی داشته و در کل سال گذشته میلادی افت رشد اقتصادی این کشور به رقم ۰.۷ درصد رسیده است. پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز همین روند تداوم یابد. یونان از سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی آغاز بحران اقتصادی در دنیا تاکنون نتوانسته اقتصادش را از رکود خارج کند.

بیکاری در اروپا

یونان بالاترین میزان بیکاری در حوزه پولی یورو را به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری در این کشور به رقم ۲۵ درصد جمعیت فعال آن رسیده و پس از این کشور اسپانیا با ۲۱.۶ درصد در ردیف دوم قرار گرفته است. اما در آلمان تنها ۴.۵ درصد جمعیت فعال این کشور دچار معضل بیکاری است که بهترین آمار منطقه محسوب میشود.

بیکاری در واقع یکی از شاخصهای تعیین سلامت اقتصاد است و کاهش نرخ بیکاری در ماه دسامبر از ژوئن 2015 تاکنون کمترین میزان را داشته است. اگر سرعت احیای اقتصادی اروپا در 18 ماه آینده کاهش یابد، این قاره وارد بحران جهانی دوبارهای میشود که نرخ بیکاری آن این بار دو برابر است.صندوق بینالمللی پول در خوشبینانهترین حالت نرخ بیکاری تا سال 2020 را
9 درصد پیش
بینی میکند. در این میان نرخ بیکاری جوانان در مناطق جنوبی به شدت نگرانکننده است؛ به طوری که در یونان و اسپانیا نرخ بیکاری جوانان حدود 50 درصد جمعیت این مناطق است. این در حالی است که نرخ متوسط بیکاری در منطقه یورو 22 درصد است. آمارها نشان میدهد سیاستهای پولی حمایتی بانک مرکزی اروپا برای شتاببخشیدن به آهنگ رشد اقتصادی حوزه پولی یورو هنوز نتایج مورد انتظار را نداده است. اقتصاد حوزه پولی یورو در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ میلادی درجا زده و آهنگ رشد اقتصادی این منطقه در این زمان نسبتبه سه ماهه پیش از آن تغییری نداشته و در رقم ۰.۳ درصد باقی مانده است.

زنان؛ قربانی اصلی اقتصاد اتحادیه اروپا

خطر فقر یک چهارم جمعیت اروپا را تهدید میکند. فاصله بین فقیر و غنی زیاد است. این امر تنها در جریان بحران اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است.

زنان در اروپا یکی از آسیبپذیرترین گروهها در برابر فقر هستند. علاوه بر زنان، خطر فقر کودکان زیادی را نیز تهدید میکند. در این برنامه پای سخن کودکانی از بلغارستان مینشینیم و در مییابیم آنها برای تبدیلشدن به شهروندانی پربازده و فعال به چه چیزی نیاز دارند؟ این کار چطور باید صورت بگیرد؟ هنگامی که بیرون از منزل هستید و به اطرافتان نگاه میکنید شاید در نیابید که خطر فقر یکی از چهار نفری را که میبینید، تهدید میکند: آمار این افراد ۱۲۲ میلیون نفر است که یک چهارم جمعیت اروپای توسعهیافته را شامل میشود. با این حال این فقر همچون فقر شدید و مطلقی که در سایر مناطق جهان وجود دارد نیست؛ بلکه فقری نسبی است!

تقریبا یک میلیارد نفر روزانه درآمدی کمتر از یک دلار و ۹۰ سنت در روز دارند. ممکن است دسترسی به غذا و آب آشامیدنی، مسکن و دارو نداشته باشند و در تکاپو برای زندهماندن باشند. آنها در فقر مطلق به سر میبرند. برخی نیز کمتر از آنچه که برای حفظ حداقل سطح زندگی مورد نیاز است، به دست میآورند. این به معنای فقر نسبی است. افرادی که در فقر نسبی به سر میبرند برای تأمین هزینه بهداشت و آموزش مشکل دارند و با مشکلاتی همچون بیکاری و سرپناه بیکیفیت دست و پنجه نرم میکنند.

https://shoma-weekly.ir/djN82r