سیاسی

گفتگوی اخلاق‌مدارانه گام نخست رقابت سالم است

رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه اسلامی در مورد آداب گفت و گو اظهارداشت:گفتگو شرایطی دارد که یک پایه آن اخلاق، ادب و قانون است.
کاظم انبارلویی با اظهار سخنانی در باب رقابت و گفت و گوی اخلاقی گفت: حتی زمانی که رقابت میکنیم در حقیقت نوعی تن به گفتگو می دهیم، در غیر این صورت به سمت قهر می رویم و در قهر گفتگو در کار نیست.

وی ادامه داد: اساس گفتگو ادب، قانون و اخلاق است. ادب اقتضا می کند که ما به یکدیگر اهانت نکنیم و دیده احترام به هم داشته باشیم. بسیاری از گفتگوها که به بیراهه می رود برای این است که در زمان گفتگو ادب را رعایت نمی کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین بیان داشت: قانون وضع شده که ساز وکار گفتگوها در سیر منطقی قرار بگیرد. گفتگو دو ضلع دارد. ممکن است خیلی ها مایل نباشند این گفتگو سازنده باشد و بخواهند در این گفتگو اخلال کنند. بنابراین آنچه که ما به عنوان مداخله بیگانگان در امور داخلی ایران در رقابت ها یاد می کنیم ، اخلال در گفتگو به وجود می آورد.

انبار لویی تأکید کرد: طبیعی است آمریکا دشمن ملت ما است و وقتی می بیند گفتگویی صورت گرفته دنبال شکاف می گردد که در آن بنشیند و در آن شکاف ممکن است از من یا دیگری دفاع کند.

 اینجا بحث ادب، قانون و اخلاق نیست و بحث هوشمندی سیاسی است که بیگانگان را وارد نکنیم. در رقابت سال 88 این موضوع خیلی برجسته بود که به آن حوادث تلخ منجر شد.

وی در ادامه در مورد گفتگوی عقلانی خاطرنشان ساخت: اگر طرفین تحت مکانیزم عقلانی به جمعبندی نرسیدند باید داوری و نهاد فیصله بخشی که آن را به رسمیت بشناسند در گفتگو داوری کند.

 در رقابت سیاسی قاعدتاً غیر از ساز و کارهای قانونی نهاد شورای نگهبان و اجرا و نظارت و در سطح عالی نهاد ولایت فقیه را داریم که باید تن به داوری آنها بدهیم.وی همچنین در موردفضای انتخاباتی گفت: البته اینجا داوری اصلی بر عهده مردم است. به خصوص وقتی که کار به رأی گیری می کشد مردم هستند که مشخص می کنند کدام یک از طرفین رقابت حق دارند، اما اگر کسی این داوری را نپذیرفت قاعدتاً نهادهای فیصله بخش که در تمام نظامهای سیاسی جایگاه ویژه ای دارند نظر نهایی را اعلام می کنند.

سردبیر روزنامه رسالت در مورد حل و فصل اختلافات در چهارچوب قانون تأکید کرد: در همه دنیا نهادهای فیصله بخشی وجود دارند که دعوا را حل و فصل می کنند. ممکن است قاضی یا نهاد اشتباه هم داشته باشد اما این موجب این نمی شود که ما اصل همه چیز را انکار کنیم. وقتی موضوعی را قبول نکردیم از دایره گفت و گو و قانون و ادب خارج شده و وارد دایره قهر می شویم.

رئیس مرکز سیاسی موتلفه اسلامی بیان داشت: در آموزه های دینی داریم که حضرت علی (ع) زمانی که حاکم بودند در دادگاهی حضور می یابند و دادگاه علیه حضرت حکم می دهد و ایشان تمکین می کند. ما باید بپذیریم که نهادهای فیصله بخش همیشه حرف آخر را در نظم اخلاقی می زند.

وی در پایان تأکید کرد: ما می گوییم چشم ها را بازکنیم، برادری جای خودش، اجازه ندهیم بیگانگان میان ما اخلال ایجاد کنند.وقتی گفت و گو به بن بست می رسد قهر شروع می شود.

وقتی قهر هم شروع شد اتفاق های دیگری رخ میدهد اما گفتگو که شروع شود قالب اخلاقی،ادبی و قانونی خود را دارد.

https://shoma-weekly.ir/YmvTKV