بین الملل

گفتگوهای هسته‌ای نبردی دیپلماتیک است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفتگوهای هسته‌ای را به یک نبرد تمام عیار دیپلماتیک تشبیه کرد و گفت: در این نبرد برای امتیاز گرفتن از کشورهایی که هنوز ابرقدرت محسوب می‌شوند نیاز به زمان است و طرف غربی برای امتیاز ندادن دست به دامن پروپاگاندا شده است.

مصطفی خوش چشم با بیان اینکه آمریکا و سه کشور اروپایی طرف مقابل ایران در گفتگوهای هسته‌ای به راحتی امتیاز نمی‌دهند یادآور شد: ایرادی که به برجام می‌گرفتیم این بود که توان راستی آزمایی دارد و کلمات دارای ابهام است.

وی گفتگوهای هسته‌ای را به یک نبرد تمام عیار دیپلماتیک تشبیه کرد و گفت: در این نبرد برای امتیاز گرفتن از کشورهایی که هنوز ابرقدرت محسوب می‌شوند نیاز به زمان است. در طول چهار ماه گذشته بر سر موارد مشخصی که از تعداد کمی بودند گفتگوهای زیادی انجام دادیم زیرا هر چند تعداد این موارد اندک هستند اما بیش از ۵۰ درصد از منافع برجامی کشور را بر عهده می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه طرف‌های غربی برای امتیاز ندادن به ایران شروع به پروپاگاندا کردند، اظهار کرد: آن‌ها به دروغ مدعی شدند که تنها عامل باقی مانده در مذاکرات مسئله سپاه پاسداران است اما هفته پیش اعلام کردند مسئله سپاه وجود ندارد اما باز هم تاکید کردند که ایران باید از خواسته‌های خود دست بردارد.

وی با اشاره به تحریم صدها شرکت، نهاد و افرادی که بازیگران اصلی اقتصاد کشور هستند بیان کرد: آمریکا پافشاری دارد که بخش اصلی از این لیست را از تحریم‌ها خارج نمی‌کند که اگر ایران این موضوع را بپذیرد عملا هیچ کدام از تحریم‌ها برداشته نشده است و واردات و صادراتی انجام نخواهد شد.

خوش چشم با اشاره به زیاد بودن لیست تضمین‌هایی که ایران باید دریافت کند ابراز کرد: بعضی از این تضمین‌ها گرفته شده و برخی دیگر هنوز گرفته نشده است. برای اثر بخش بودن توافق و دیدن نتایج رفع تحریم‌ها، باید آن بخش‌هایی که ضروری است را بگیریم.

وی با اشاره به ادعاهای آمریکا برای ترور جان بولتون تصریح کرد: بولتون برای ایران ارزشی ندارد و خود آمریکایی‌ها این موضوع را مسخره می‌کنند زیرا جان وی ارزشی ندارد. آنها از این ادعاها قصد دارند بهره سیاسی ببرند و فشار بیاورند تا اگر ایران شرایط آمریکا را نپذیرد، انواع توطئه‌ها از جمله همین موضوع ترور را مطرح کنند در حالی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

https://shoma-weekly.ir/4BTmFV