بین الملل

گروهک‌هایی برای گسترش جنگ و خونریزی

درحالی‌که در آغاز بحران و جنگ در سوریه، مخالفان بشار اسد در داخل و خارج از این کشور با تبلیغات گسترده رسانه‌ای سعی داشتند، آن را در ادامه بهار عربی، انقلاب مردم سوریه برضد نظام حاکم معرفی کنند

محمد علایی- درحالیکه در آغاز بحران و جنگ در سوریه، مخالفان بشار اسد در داخل و خارج از این کشور با تبلیغات گسترده رسانهای سعی داشتند، آن را در ادامه بهار عربی، انقلاب مردم سوریه برضد نظام حاکم معرفی کنند؛ پس از مدتی رفته رفته مردم سوریه و دنیا با اسامی و نامهایی آشنا شدند که اقدامات هولناک آنها در کشتار مردم تا پیش از این در هیچ کجای سوریه به چشم نخورده بود

گروهکهای تروریستی، از النصره تا داعش و الحرار الشام...

اما این گروهها از کجا آمدهاند و چگونه هدایت و رهبری میشوند؟

ارتش آزاد

این گروه تروریستی از عناصر مسلح و شبه نظامیانی تشکیل شده که برخی از آنها از نیروهای سابق ارتش سوریه و برخی نیز از کشورهای دیگر به سوریه اعزام شدهاند.

ترکیه و برخی کشورهای غربی و عربی حاشیه خلیج فارس به صورت ویژه از این گروه نظامی حمایت مالی، تسلیحاتی و لجستیکی میکنند، و نیروهای خارجی آن قبل از اعزام به سوریه در خاک ترکیه آموزش میبینند. ریاض الاسعد و حسین هرموش از بنیانگذاران و عوامل اصلی این گروه تروریستی بودند.

داعش

گروه مسلح داعش که خود را دولت اسلامی در عراق و شام میداند، تلاش میکند با ایجاد و اجرای تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، در سوریه و عراق خلافت اسلامی خود ساخته را ایجاد کند. داعش در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۶ در پی نشست شماری از گروهای مسلح شکل گرفت، در ابتدا ابوعمر البغدادی ریاست این گروه تروریستی را برعهده داشت که پس از هلاکت وی این مسئولیت به ابوبکر البغدادی رسید.

عناصر داعش در برخی از استانهای عراق و به ویژه اخیرا در استان الانبار حضور دارند. در سوریه نیز مناطقی از استانهای رقه، حلب، حومه لاذقیه، دیرالزور، حمص و ادلب را تحت کنترل کامل خود درآوردهاند.

عناصر گروه داعش مانند جبهه النصره از بیرحمترین تروریستهای حاضر در سوریه هستند. فیلمها و تصاویر منتشر شده از جنایتهای این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروههای مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمیکنند.

اما در واقع، کشورهای عربی و در راس آنها عربستان و قطر بارها و به صورت آشکار کمکهای چشمگیر خود را در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره به داعش برای گسترش جنگ و خونریزی در سوریه برای سرنگونی دولت دمشق داشتهاند.

جبهه النصره

گروه موسوم به جبهه النصره لاهل الشام از گروههای وابسته به القاعده در سوریه است که عقاید آن بر پایه تفکرات سلفی افراطی استوار شده است. این گروه تروریستی در اواخر سال ۲۰۱۱ و با آغاز جنگ و بحران در سوریه تشکیل شد و با حمایت و پشتیبانی جریانهای سلفی و کشورهای خارجی به سرعت به یکی از قدرتمندترین جریانها در جنگ با مردم و ارتش سوریه تبدیل شد.

این گروه تروریستی در نخستین بیانیه خود در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۲، سوریها را به جهاد و حمل سلاح برضد نظام سوریه فرا خواند.

این گروه تروریستی که داعیه حفظ اسلام و پیاده کردن قوانین آن را دارد، مانند دیگر شاخههای القاعده هیچگاه با وجود این ادعا در خصوص رژیم صهیونیستی، اشغال سرزمین فلسطین و رنج مردم این سرزمین موضع گیری نکرده و حتی یک گلوله برای آزادی این سرزمین شلیک نکرده است.

عناصر النصره اکثرا از خارج از مرزهای این کشور به سوریه آمدهاند که اکثر آنها دارای تابعیت عرب، افغان، ازبک، چچنی و اخیرا به صورت گستردهای اروپایی به خصوص از آلمان و انگلیس هستند. البته افراد برای عضویت در النصره، باید از سوی یکی از افراد مورد اعتماد تأیید شوند.

عناصر این گروه تروریستی به دلیل داشتن تجارب بسیار در جنگهایی مانند عراق و لیبی، نسبت به دیگر گروههای تروریستی سازماندهی بیشتری دارند. آنها به واسطه آموزشهای مختلفی که دیدهاند دارای تسلیحات پیشرفتهتری هستند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده؛ النصره به واسطه حجم بالای کمکهای بین المللی که به آن میشود دارای امکانات مادی بیشتری از دیگر گروههای تروریستی حاضر در سوریه میباشد.

عناصر جبهه النصره به طور مستقیم از دفتر طیفور در استانبول و اتاق عملیات بینالمللی که در مرز ترکیه و سوریه تشکیل شده است، دستور میگیرند. به نوشته
هفته
نامه فرانسوی اوکانارد آنشینیه، این دفتر اتاق شامل افسران فرانسوی، آمریکایی، قطری و ترک است.

پس از انتشار تصاویر و فیلمهای جنایتهای جبهه النصره در سوریه در کشتار بیرحمانه مردم و نیروهای غیرنظامی سوریه، آمریکا علی رغم حمایتهای همه جانبه از مخالفان مسلح و ادامه جنگ در این کشور، مجبور شد النصره را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار دهد. این اقدام اعتراض بسیاری از مخالفان اسد را از جمله ارتش آزاد، جرج صبرا رئیس شورای ملی و معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالف را به همراه داشت.

حتی با وجود اضافه شدن نام این گروه در فهرست سازمانهای تروریستی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، این اقدام تأثیری در ادامه حمایتها از این گروه تروریستی نگذاشت.

تشکیل جبهه النصره در سوریه

دراواسط سال ۲۰۱۳ میلادی ابوبکر البغدادی سرکرده دولت اسلامی در عراق در پیامی صوتی ادغام جبهه النصره و داعش را اعلام کرد تا بدین ترتیب گروه دولت اسلامی در عراق و شام شکل بگیرد.

اما پس از مدتی ایمن الظواهری سرکرده اصلی القاعده، ادغام این دو گروه را لغو و هر کدام را مسئول رسیدگی به مناطقی کرد که در آن حضور دارند. اقدامی که موجب آغاز اختلاف جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و درگیریهای مسلحانه دو طرف شد.

حالا و پس از گذشت حدود سه سال از بحران سوریه، با حمایتهای مدعیان مخالفت با جنگ و تروریسم در دنیا از گروههای تروریستی، جنگ داخلی این کشور به عنوان طولانیترین جنگ داخلی در دنیا ثبت شده که چیزی جز آوارگی و نابودی برای مردم سوری نداشته است.

https://shoma-weekly.ir/0EjilC