سیاسی

گام اصلی غرب در مذاکرات باید حذف همه تحریمها باشد

باید هوشمندانه در مذاکرات با طرفهای غربی رفتار کنیم و بدانیم طرف های غربی و آمریکا با اعمال تحریم های متعدد دشمن ملت ایران هستند و این نگاه را داشته باشیم که در مذاکرات آنها تنها یک رقیب نیستند بلکه دشمنی هستند که ما سعی می کنیم با دیپلماسی فعال در پای میز مذاکره صدمات آنها را به ملت کاهش دهیم.

حمیدرضا ترقی، رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت وگو با «سراج24» با اشاره به مذاکرات روزهای گذشته ایران با گروه 1+5 گفت: با بررسی این مذاکرات و مذاکرات گذشته به این نتیجه می رسیم که هیچ توازنی میان گام های برداشته شده از سوی غربیها و گام های جمهوری اسلامی مشاهده نمی کنیم.

وی عنوان کرد: گام های ایران در این زمینه بیشتر بوده است و طرف های غربی برای برداشتن گام های بزرگ ضعیف عمل کرده اند و از ایران عقب افتاده اند؛ با این وضعیت فکر نمی کنم به یک توافق مطلوب به راحتی دست پیدا کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از نوع موضع گیری آمریکا و طرف های غربی این گونه استنباط می شود که آنها تلاش می کنند کمترین امتیازات را در این مذاکرات به ایران بدهند و اینکه برخی دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی را آزاد و یا بعضی از تحریمهای جزئی را بخواهند رفع کنند، در مقابل گام های ایران خیلی جزئی و کم اهمیت است.

رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: وضعیت کمی نامعلوم است و نیازمند ادامه مذاکرات و اقدامات بعدی مخصوصا از سوی گروه 1+5 هستیم.

این فعال سیاسی با اشاره به این نکته که نباید فریب لبخند برخی اعضای گروه 1+5 را خورد، گفت: مواضع آمریکا با اتحادیه اروپا متفاوت است؛ وضعیت آمریکا و انگلیس با سایر کشورها متفاوت است و باید تیم دیپلمالسی ما کاری انجام دهد که اعضای بیشتری از 1+5 با موضع جمهوری اسلامی همگام شوند.

رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: آنچه که رهبر معظم انقلاب در مورد فریب نخوردن از لبخندهای دشمن تأکید کردند، حاکی از این است که ما نباید احساس کنیم علی رغم مذاکراتی که غربی ها با ما دارند در باطنشان کینه و دشمنی نسبت به ملت ایران ندارند و یا مذاکراتشان نشان از کاهش دشمنی دارد.

ترقی گفت: باید هوشمندانه در مذاکرات با طرفهای غربی رفتار کنیم و بدانیم طرف های غربی و آمریکا با اعمال تحریم های متعدد دشمن ملت ایران هستند و این نگاه را داشته باشیم که در مذاکرات آنها تنها یک رقیب نیستند بلکه دشمنی هستند که ما سعی می کنیم با دیپلماسی فعال در پای میز مذاکره صدمات آنها را به ملت کاهش دهیم.

https://shoma-weekly.ir/BiZOl6