بین الملل

کودتا علیه مالکی در آستانه اربعین در نطفه خفه شد

بنابر سنت همه ساله جمعیت زیادی از عراقی ها و مهمانان خارجی به سوی کربلا در حرکتند و احتمال حملات و انفجارها بالا رفته است. بنابر اخبار منابع خبری مختلف بیش از 35 هزار نیروی ارتش و پلیس در کربلا مستقر شده اند تا از انفجارهای و خرابکاری های احتمالی مخالفان و تروریست ها جلوگیری کنند با این وجود انفجارها از روز گذشته آغاز شده اند. تروریست ها روز گذشته در مناطقی همچون جمله،‌بعقوبه،‌ بابل،‌کرکوک و صلاح الدین اقدام به انفجار بمب کرده اند.
فاطمه صناعی- این روزها آب خوشی از گلوی عراق پایین نمی رود؛ از یک طرف باید تاوان همسایگی و همسویی با ایران در موضوع سوریه را با انفجارهای زنجیره ای و خونین دهد، از طرف دیگر با ترکیه ای رو به روست که پرچم اختلافاتش را از کردستان عراق برافراشته است و با تحریک و تجهیز کردهای مخالف دولت مرکزی هیزم آتش آشوب ها را بیشتر می کند. اما داستان به همین جا بسنده نمی شود، طی هفته گذشته عراق با خبر سکته جلال طالبانی به عنوان سیاستمدار میانجی گر میان احزاب مختلف عراق روبه رو می شود و در شرایطی که همه معادلات علیه نوری مالکی پیش می رود، شوک بزرگی به کشور وارد می کند.
حدود یک هفته بعد از سکته رییس جمهور عراق و در حالی که منابع عراقی از بهبود جلال طالبانی خبر می دهند، تلاش ها برای تعیین جانشین او تشدید شده است. هنوز معلوم نیست که طالبانی در صورت بازگشت به عراق، وضعیتی خواهد داشت که دوباره ریاست جمهوری را در دست بگیرد یانه؟ با این حال تلاش ها برای ترسیم سناریوها در صورتی بازنگشتن طالبانی تشدید شده است. در این میان سفیر آمریکا هم تحرکات خودش را در بغداد تشدید کرده ولی برخی منابع به طور غیر رسمی خبر می دهند که برخلاف انتظارها، آمریکایی ها چندان تمایلی به این ندارند که مسعود بارزانی، جانشین طالبانی بیمار شود.
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: اخباری که اخیرا مبنی بر موافقت من با انتصاب «ایاد علاوی» رهبر فهرست العراقیه، به عنوان رئیس جمهور موقت عراق منتشر شده است، صحت ندارد. یک منبع آگاه سیاسی عراق اعلام کرد که مقامات مسئول آمریکایی به شدت به «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان هشدار داده‌اند و مخالفت خود با تلاش‌های او برای جانشینی «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور عراق را اعلام کرده‌اند.
انتخابات زودهنگام
از سوی دیگر زمانی که به تحولات سوریه و دخالت های دولت ترکیه در امور داخلی عراق نگاه می کنیم،‌ می بینیم که می توان دوره پیش از بحران را برای عراق متصور بود بخصوص که اربعین حسینی نیز نزدیک است و مخالفان قادرند طرح های تروریستی خود را پیاده کنند. همان کاری که الان نیز در حال انجام است و همین دیروز بر اثر سلسله انفجارها حدود 60 نفر کشته و مجروح شده اند. با این وجود فشارها به نوری مالکی به شدت افزایش پیدا کرده است که این مسئله در غیاب جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهور و میانجیگر تاثیرگذار گروه ها و اقوام مختلف در عراق بیش از گذشته خود راتنشان می دهد.
به گزارش بی بی سی نوری مالکی با تاکید بر دخالت های ترکیه در عراق و بیان این مسئله که آنکارا به دنبال تجزیه عراق است درخواست انتخابات زودهنگام کرده تا از این طریق بتواند توازن را در کشور برقرار کند. مالکی برگزاری انتخابات را بهترین راه برای حل بحران کنونی کشور دانسته و درگیری ها و داخل کردن راهکارهای طایفه ای که بوی تجزیه می دهد را به شدت رد کرده است. نخست وزیر عراق در طی مصاحبه ای با سومریه نیوز گفت که سیاست کنونی ترکیه نه تنها باعث شد که منطقه کردستان عراق به دست اشرار بیفتد بلکه این مسئله سبب می شود که تمامیت عراق از طریق کردستان در اختیار آنکارا قرار بگیرد و چنین دخالت هایی حتی پای دیگر کشورهای بیگانه را در عراق باز خواهد کرد. وی حتی گفت که وی در خصوص برنامه ها و تصمیمات ترکیه برای تجزیه در عراق مدرک دارد. بر اساس توافقنامه هایی که بین آنکارا و منطقه کردستان صورت گرفته با برخی از ترکمن های کشور ارتباط گرفته شده که در این خصوص که کرکوک به منطقه کردستان الحاق شود اعتراض نکنند. نوری مالکی همچنین تاکید کرد که تلاش های ترکیه برای تجزیه عراق بی نتیجه است.
کودتایی که در نطفه خفه شد
این صحبت های مالکی اشاره به تحرکات زیرپوستی برای کودتا علیه خودش بود که طی چند روز اخیر علنی شد. آنجا که همزمان با تشدید ناارامی ها در استان الانبار عراق، یک روزنامه عراقی فاش کرد که طرح کودتا علیه نوری المالکی نخست وزیر عراق ناکام مانده است، کودتایی که قرار بوده با همکاری برخی بازماندگان حزب بعث و سازمان اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه اجرا شود.
این در حالی است که همزمان با تحمیل فشار علیه دولت مالکی در برخی از مناطق سنی نشین مقدمات تظاهرات علیه دولت مرکزی نیز فراهم شده است. روز یکشنبه گروهی از مخالفان با حضور در خیابان ها و برپایی تظاهرات هشدار دادند که اگر سعدون دلیمی،‌ در تظاهرات حضور پیدا کند مورد حمله و ضرب و شتم قرار خواهد گرفت. دلیمی سرپرست سنی مذهب وزارت دفاع عراق است که قرار است برای آرام کردن معترضان به الانبار برود و در میان آنها سخنرانی کند.
از طرفی هم روزهای اخیر به سمت اربعین سپری می شود و بنابر سنت همه ساله جمعیت زیادی از عراقی ها و مهمانان خارجی به سوی کربلا در حرکتند و احتمال حملات و انفجارها بالا رفته است. بنابر اخبار منابع خبری مختلف بیش از 35 هزار نیروی ارتش و پلیس در کربلا مستقر شده اند تا از انفجارهای و خرابکاری های احتمالی مخالفان و تروریست ها جلوگیری کنند با این وجود انفجارها از روز گذشته آغاز شده اند. تروریست ها روز گذشته در مناطقی همچون جمله،‌بعقوبه،‌ بابل،‌کرکوک و صلاح الدین اقدام به انفجار بمب کرده اند.

https://shoma-weekly.ir/ct5Us9