سیاسی

کودتا اقتدار ترکیه مقابل جنگ‌های خارجی را تضعیف کرد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: کودتای ترکیه موجب تضعیف اقتدار این کشور نسبت به جنگ های خارجی به ویژه عراق و سوریه می‌شود.
حمیدرضا ترقی، در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی صبح توس با بیان اینکه برای کودتای ترکیه دو طرح و احتمال وجود دارد، اظهار کرد: اردوغان اعلام کرده است که کودتای ترکیه با حمایت آمریکا صورت گرفته و علت این حمایت را گرایش ترکیه به روس دانست.

وی خاطر نشان کرد: همچنین این احتمال وجود دارد که اردوغان برای تثبیت قدرت خود این کودتا را به راه انداخته باشد تا با تصفیه ارتش، مواضع برای تغییر قانون اساسی و موضع گیری نسبت به مسائل منطقه را اتخاذ کند.

ترقی با اشاره به اینکه کودتا را می توان از طریق دوستی و دشمنی سایر کشورها مورد تحلیل و بررسی قرار داد، ابراز کرد: مصر از کودتای ترکیه حمایت و در مقابل عربستان، ناتو و اتحادیه اروپا این کودتا را محکوم کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین آمریکا به صورت دو پهلو با این مسئله برخورد داشته و اذعان کرده است که آینده دموکراسی ترکیه هر چه که باشد را خواهد پذیرفت.

ترقی با بیان اینکه این کودتا به تضعیف اقتدار ترکیه راجع به جنگ های خارجی به خصوص عراق و سوریه منجر می شود، تصریح کرد: با به راه افتادن این کودتا، دولت ترکیه راجع به موضوع سوریه تلطیف شده و ارتش نیز دچار دوگانگی می شود.

وی اضافه کرد: موقعیت اردوغان در منطقه، با این اقدام تحت تاثیر قرار می گیرد همچنین رابطه ترکیه با روس ها و حل مشکلات با روس ها تسریع می یابد؛ با این وجود این امر بسیار مهم است که اردوغان از این حادثه برای تثبیت موقعیت خود چه بهره ای ببرد.

عضو حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه ارتش با توجه به عملکرد پیشین خود و مقابله با جمهوریت ترکیه چهره خوبی در بین مردم ندارد، عنوان کرد: همچنین ارتش ترکیه هیچ وابستگی به آمریکا ندارد از این رو مردم با توجه به شرایط با حضور در تجمعات به نفع دولت اردوغان عمل می کنند.

وی بیان کرد: شرایط ترکیه از این پس بسیار شکننده خواهد بود و در چند ماه آینده آسیب پذیری بالایی خواهد داشت تا زمانی که دولت بتواند خود را به ارکان نظام مسلط کند.

ترقی کودتا را تا کنون شکست خورده دانست و افزود: رهبر این کودتا خود را تسلیم کرده همچنین بیش از ۳۰۰ نفر در جریان این تجمع دستگیر شده اند که این امر نشانگر شکست این کودتا است.

https://shoma-weekly.ir/XmK1zz