سیاسی

کوتاه از حوزه انتخابات

نظارت استصوابی از مجلس اول

آیت الله مؤمن در مصاحبهای در پاسخ به انتقادات برخی سیاسیون به نوع نظارت شورای نگهبان بر انتخابات گفت: من دو سه سالی در شورای نگهبان در خدمت حضرت آیتالله صافی گلپایگانی بودم؛ همان سالها هم این حرفها در مورد نوع نظارت شورای نگهبان گفته میشد؛ اما به بیربطی سخنان امروز نبود. وقتی من عضو فقهای شورای نگهبان شدم ایشان فرمود «ما در همان سال اول هم در شورای نگهبان بهصورت استصوابی نظارت میکردیم.» اشاره ایشان به رد برخی عناصر مارکسیست با استناد به قسم نامه نمایندگان بوده است.

تندروها مسئول چینش انتخابات اصلاحطلبان

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان اعلام کرد میزهای انتخاباتی اصلاح طلبان در استانها تشکیل شده است، اسامی چهرههای تندرویی همچون لقمانیان، موسوی اجاق، رمضان زاده و ... بهعنوان مسئولین میزهای استانی قید شده است.

بر امام یا با امام؟

حجتالاسلام امجد که در مقطع فتنه مواضع غیرمنتظره ای داشت و حتی به فتوای امام علیه سلمان رشدی نیز حمله کرد؛ ضمن اعلام نامزدی خود برای انتخابات خبرگان، به تمجید از نوه امام پرداخت!

تکذیب تکذیبیه

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: بنده تکذیبیهای را در روزنامه شرق دیدم مبنی بر اینکه آقای لاریجانی به ائتلاف نپیوسته؛ تکذیبیه را به آقای لاریجانی نشان دادم که ایشان این تکذیبیه را تکذیب کرد.

یار کمکی برای تندروها

روزنامه «آسمان» با مدیرمسئولی عباس بزرگمهر رفع توقیف شد. سردبیری این روزنامه را محمد قوچانی برعهده داشت و به دلیل غیرانسانی خواندن حکم قصاص، توسط مراجع قضایی توقیف شده بود. اولین شماره این روزنامه که ارگان غیررسمی کارگزاران دانسته میشد، با پیام رئیس دولت اصلاحات در بهمن 92 منتشر شد.

تداوم شکاف اصلاحطلبان و دولتیها

عارف، رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاحطلبان گفت: لیست اصلاحطلبان به تایید احزاب نزدیک دولت نخواهد رسید.

مشارکت گسترده مردم در انتخابات

بر پایه تازهترین نظرسنجی که توسط یک رسانه وابسته به مجلس شورای اسلامی انجام شد، 59 درصد شهروندان ایرانی با قاطعیت اعلام کردند که در انتخابات پیش رو شرکت میکنند. با توجه به فرصت باقیمانده و آغازنشدن رقابت جدی انتخابات، این نتایج خبر از مشارکت بالا در انتخابات آتی خواهد داشت.

شرط یک مرحلهای شدن انتخابات مجلس

نمایندگان بر این اساس با اصلاح تبصره ۱ ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کردند، اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان موردنیاز باشد، انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزد یا نامزدهای مذکور با همان تعداد آرای مکتسبه مرحله اول به مجلس راه مییابند.

https://shoma-weekly.ir/coYcd2