سیاسی

کنترل نامحسوس یک استاندارد بین المللی است

رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق مردم مشکلی در زمینه حجاب ندارند، تصریح کرد: پلیس امنیت باید نسبت به شیوه اجرای این موضوع دقت نظر داشته باشد و از نیروی انتظامی می‌خواهیم این موضوع را برای مردم روشن کند.
فاطمه رهبر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری« خانه ملت» گفت: هر سال در آغاز فصل گرما که ظواهر و پوشش مردم تغییراتی میکند، عدهای از این شرایط سوء استفاده میکنند و موضوع برخورد با بیحجابی بیشتر سر زبانها میافتد و مورد بحث و گفتگوی محافل مختلف است؛ طبیعتا گشت ارشاد هم نسبت به این موضوع حساستر، دقیقتر و جدیتر ورود میکند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی درباره گشت ارشاد نامحسوس توضیح داد: توضیحات مسئولان نیروی انتظامی نشان میدهد ۷ هزار نیروی مورد استفاده در این طرح، آموزش دیده هستند و در این زمینه با حکم قضائی رفتار میکنند؛ ضمن آنکه قرار نیست برخوردی با شهروندان داشته باشند و صرفا اطلاعاتی را به پلیس امنیت ارائه میدهند. اما این موضوع که دقت کار چقدر است و حاشیههایی که در این موضوع اتفاق میافتد، چقدر میتواند آثار و تبعات منفی داشته باشد جای بررسی و گفتگو دارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه پلیس تهران باید در این باره نسبت به این موضوع توضیحات بیشتری بدهد و جلسات مختلفی را در رسانهها برگزار کند، تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق مردم زندگی عادی و مناسب خودشان را دارند و مشکلی در این حیطه ندارند؛ لذا میماند یک جامعه هدف که این جامعه معمولا در فصل گرما سوء استفادههایی میکنند و ناهنجاریهایی انجام میدهند و بعضا هم باعث آزار و اذیت شهروندان میشوند که طبیعتا پلیس هم کنترل این امنیت را برعهده دارد.

وی با اشاره به چهار محوری که قرار است گشت ارشاد نامحسوس با آنها برخورد داشته باشد، گفت: قرار است در چهار موضوع کشف حجاب، آلوگی صوتی، رانندگی پرخطر و مزاحمت برای نوامیس رصدهایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با گرم شدن هوا قطعا کنترل خاص و ویژهای طلبیده میشود که باید نیروی انتظامی به صورت محسوس و نامحسوس، آن را در سطح شهر مدیریت و برنامه ریزی کند.

رئیس فراکسیون زنان با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در حوزه شهروندی، گفت: در اکثر قریب به اتفاق کشورها قواعد و مقرراتی برای شهروندان وجود دارد و درست است که چیزی شبیه گشت ارشاد ما قطعا ندارند ولی رعایت مقررات شهروندی چه در اماکن عمومی چه در نهادهای دولتی و غیردولتی دارای ضوابطی است که آن ضوابط باید رعایت شود؛ متاسفانه در شهر تهران، این شرایط رعایت نشده وگاه تبدیل به نافرمانیهای مدنی میشود یعنی یک تفکر سیاسی پشت این قضایا قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: طبیعتا اگر قرار باشد این گشتها دائما در سطح شهر نمایان باشند، یک نوع ناامنی القا میکنند و تصور این موضوع پیش میآید که ظاهرا قرار است اتفاقی بیفتد؛ لذا بسیاری کشورها برای رعایت قوانین شهروندی دوربینهایی را به کار بردهاند و به همین دلیل، اصلا در خیابانها و کوی و برزن هیچ پلیس نظامی و امنیتی دیده نمیشود و اقدامات امنیتی و کنترل با دوربینها و جرایمی که از طریق آن ثبت میشود، صورت میگیرد.

رهبر بیان کرد: کلیه تخلفات از طریق این دوربینها ثبت و ضبط و کمتر از ۲۴ ساعت به فرد خاطی اعلام میشود و مورد جریمه قرار میگیرد؛ حتی جریمههای سنگینی در این رابطه و در راستای امنیت شهرشان وضع میکنند.

وی تأکید کرد: بنابراین کنترل نامحسوس، یک استاندارد بین المللی است و در بسیاری کشورها این کار صورت میگیرد لذا نباید اصل این موضوع، بزرگنمایی یا سیاه نمایی شود بلکه مهم این است که این شیوه به چه صورت اتفاق میافتد و درصد موفقیت این روش چقدر است.

این نماینده مجلس نهم، درباره ملموس یا ناملموس بودن این شیوههای برخورد، بیان کرد: در ملموس و ناملموس بودن این موضوع بحثی وجود ندارد چراکه موضوع امنیت اخلاقی و کنترل امنیت اجتماعی جزءوظایف پلیس است؛ کمااینکه در برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، بلژیک، فرانسه و یونان هم کنترل نامحسوس اتفاق میافتد.

وی در مقایسه این موضوع که در کشورهای دیگر از طریق دوربینها کنترل میکنند و در ایران توسط نیروی انسانی، افزود: اتفاقا حضور نیروی انسانی در این موضوع بهتر است؛ استفاده از دوربینها ممکن است برای برخی از شرایط خاص مثل پلیس راهنمایی و رانندگی جواب بدهد ولی حضور نیروی انسانی باعث میشود شرایط خاص و آنی را در نظر بگیرند و حتی متوجه باشند اگر خانمی در لحظهای و به دلیل شرایطی حجاب خود را از دست داده، این کار عمدا نبوده است.

رهبر تصریح کرد: در این حالت از مدل خشک و ماشینی خارج شده و تأکید بر بحث آموزش ۷ هزار نیرو میتواند به این قضیه کمک کند؛ ضمن آنکه توضیحات نیروی انتظامی و گفتگو با مردم و دیگر مسئولان کمک خواهد کرد تا دقت نظر در این نیروهای آموزش دیده بیش از پیش شود و نگرانیهای به وجود آمده، کاهش یابد.

وی با توضیح برخی شرایط خاص در کشور گفت: مثلا گاهی خانمی دستش درگیر اسباب و وسایلی است یا بچه کوچکی دارد یا در حال رانندگی است و ممکن است حجابش از دست برود؛ این فرد نباید در‌‌ همان لحظه و آن مورد برخورد قرار گیرد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سؤال که به چه روشی میتوان شرایط آن لحظه را در گزارشها تشخیص داد، توضیح داد: پلیس امنیت اجتماعی باید نسبت به کنترل این موضوع و شیوه اجرای آن دقت نظرهایی داشته باشد و درخواست ما از نیروی انتظامی آن است که این موضوع را برای مردم روشن کنند که اگر فردی، آنی حجابش افتاد، نباید مورد برخورد و جریمه و پرونده سازی قرار گیرد و این موضوع که بار اولش است یا نه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: محسوس و نامحسوس بودن نباید محل حساسیت باشد زیرا در شیوه نامحسوس، خود کنترلی بیشتر است و در شیوه محسوس، شرایط جامعه ناامن جلوه داده میشود.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود در انتخاب میان روش محسوس و نامحسوس برای گشت ارشاد، افزود: آن گشت ارشاد محسوس جواب نداد و بعضا دافعه ایجاد کرد و انتقادهایی هم به آن وارد بود لذا نیروی انتظامی به این فکر افتاد شیوه دقیقتر، موثرتر و کارآمدتری ایجاد کند.

https://shoma-weekly.ir/0SH8dD