سیاسی

کنترل تورم مربوط به کالاهای مصرفی روزمره نیست

اینکه تورم تک رقمی شده است، صرفا شعار است؛ مردم کوچه و بازار وضعیت دیگری را لمس می‌کنند. البته می‌توان صرفا با در نظر قراردادن چند قلم کالای خاص، تورم را به گونه‌ای محاسبه کرد که تک رقمی‌تر از چیزی که اعلام شده، نشان داده شود، ولی این واقعیت جامعه نیست؛ چیزی که در جامعه مشاهده می‌کنیم این است که قیمت کالاها روز به روز افزایش می‌یابند.
موضوع مالیات، از جمله مسائلی است که همواره محل جدل و بحثهای فراوانی بوده است و بسیاری از کارشناسان، یکی از نقاط ضعف مهم اقتصاد کشور را نظام مالیاتی کشور میدانند. از طرفی، مالیات ارتباط تنگاتنگی با اصناف دارد و انجام هرگونه تغییر و تحول در نظام مالیاتی، تأثیر مستقیمی بر اصناف کشور بر جای میگذارد. با توجه به در پیشبودن روز مالیات، خبرنگار هفتهنامه «شما» به سراغ احمد کریمی؛ عضو هیئت نظارت حزب مؤتلفه اسلامی رفته است و دغدغههای اصناف در خصوص مالیات را مورد بررسی قرار داده است. همچنین نگاهی هم به وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد کشور شده و ادعای دولت در خصوص تک رقمیشدن نرخ تورم مورد بررسی قرار گرفته است. ماحصل این گفتگو را در ادامه میخوانید.

با توجه به اینکه ظاهرا اصناف همچنان نارضایتیهایی را در ارتباط با موضوع مالیات دارند، بفرمایید که این نارضایتیها به چه موضوعاتی بر میگردد؟

چند سال است که رکود تمام بخشهای اقتصاد را دربر گرفته است و اصناف با آن مواجه بودهاند. در چنین وضعیتی معنا ندارد که سال به سال درصد مشخصی به مالیات اصناف افزوده شود؛ این یکی از مسائلی بود که مورد اعتراض اصناف قرار گرفت. در خصوص مالیات اصناف، در دو ناحیه اشکال وجود داشت؛ یکی اینکه دولت در زمان بودجهبندی سالانه کشور، افزایش مالیات اصناف را لحاظ میکرد و مشکل بعدی، به زمان اجرا مربوط میشد. متأسفانه فردی به نام آقای عسکری سالها رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بود که در اخذ مالیات هیچ گونه دقت و توجهی اعمال نمیکرد و تنها مسئله مهم برای ایشان، گرفتن مالیات بود.

در حال حاضر، اوضاع چگونه است؟ آیا اصناف از مدیریت جدید رضایت دارند؟

اکنون فرد دیگری به نام آقای تقوی نژاد جایگزین آقای عسکری شده که الحمدلله با اصناف تعامل دارد و مطابق صحبتهای مقدماتی که به ایشان انجام شد، اصناف امسال با افزایش مالیات مواجه نشدند. البته نکتهای که وجود دارد این است که ایشان گفتند که مبنای اخذ مالیات، سالهای قبل قرار بگیرد، ولی با توجه به اینکه ممیزها در چندسال گذشته ظلم مضاعفی را به اصناف روا داشتهاند، رقمی که برای امسال در نظر گرفته شده به راحتی قابل اجرا نیست و این موضوعی است که مردم نگران آن هستند. ما معتقدیم که در شرایط رکود اقتصادی، اضافهکردن درصدی خاص به مالیات، به قیمت نارضایتی مردم برای دولت نمیارزد؛ لذا دقت بیشتری را میطلبد که بهحمدلله معاونت جدید تا حدودی این ملاحظات را دارد که جای تشکر دارد.

دولت اعلام کرده است که برای نخستین بار، نرخ تورم تک رقمی شده است. از طرفی، ما با رکود بی سابقه مواجهایم و شاهد هستیم که نارضایتی مردم از گرانشدن اجناس، اجاره منزل و... روز به روز افزایش مییابد. به نظر شما، این تکرقمیشدن نرخ تورم در شرایطی که توضیح داده شد، میتواند مفید به حال اقتصاد ایران باشد؟

ببینید؛ دولت معتقد است که رکود را علاج کرده است، ولی ما معتقدیم که نتوانسته این کار را انجام دهد. در شعار؛ بله رکود علاج شده است؛ ولی در عمل رکود فوقالعادهای بر کشور حاکم است. این چیزی است که تمام مردم کوچه و بازار بدون استثنا شاهد آن هستند و نمیتوان نظرات خلاف واقع به مردم تحمیل کرد. بنابراین، مسئله رکود یقینا وجود دارد. در خصوص تورم هم باید گفت که اساسا مهار تورم در شرایط رکود، چیز معنیداری نیست. اینکه تورم تک رقمی شده است، صرفا شعار است؛ مردم کوچه و بازار وضعیت دیگری را لمس میکنند. البته میتوان صرفا با در نظر قراردادن چند قلم کالای خاص، تورم را به گونهای محاسبه کرد که تک رقمیتر از چیزی که اعلام شده، نشان داده شود، ولی این واقعیت جامعه نیست؛ چیزی که در جامعه مشاهده میکنیم این است که قیمت کالاها روز به روز افزایش مییابند. به عنوان مثال اگر لبنیات را در نظر بگیریم، میبینیم که از یکسال گذشته شده حداقل 40 درصد قیمت پنیر افزایش یافته است؛ معلوم نیست این چگونه تکرقمیشدنی است. در خصوص میوه هم وضع به همین ترتیب است و قیمت اکثر میوهها افزایش پیدا کرده است. اگر صرفا در مقام حرف بخواهیم نرخ تورم را پایین نشان بدهیم، میتوان برخی از کالاهایی که قیمت آنها چند برابر شده است را از سبد خارج کرد و نرخ تورم را در ظاهر روز به روز کاهش داد. بنابراین ما اعتقادی به تکرقمیشدن نرخ تورم نداریم؛ زیرا بسیاری از کالاهایی که مردم به شکل روزمره با آنها سر و کار دارند، گران شدهاند.

https://shoma-weekly.ir/cpJuox