بین الملل

کمپ دیوید؛ شعار انتخاباتی در مصر یا تغییر تعامل با اسرائیل

موضع گیری درباره معاهده کمپ دیوید و سرنوشت سازش با رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین محورهای سخنرانی نامزدهای انتخابات مصر به شمار می رود.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سقوط رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک 23 و 24 آوریل (سوم و چهارم خرداد) برگزار خواهد شد و تبلیغات انتخاباتی نامزدها از 30 آوریل آغاز شده است و تا 21 می 2 روز پیش از آغاز انتخابات ادامه خواهد داشت. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، تبلیغات و سخنرانی نامزدها روز به روز افزایش می یابد.
موضع گیری درباره معاهده کمپ دیوید و سرنوشت سازش با رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین محورهای سخنرانی نامزدهای انتخابات مصر به شمار می رود. در این گزارش مواضع مهمترین نامزدها در قبال رژیم صهیونیستی تشریح می شود.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری مهر قرارداد کمپ دیوید در سال 1979 میان "انور سادات" و "مناخیم بگین" رهبران وقت مصر و رژیم صهیونیستی به امضا رسید که بر اساس آن 2 طرف با یکدیگر صلح کردند و قاهره در قبال دادن امتیازهای سیاسی از جمله به رسمیت شناختن اسرائیل بخش های اشغالی از خاک خود در صحرای سینا را پس گرفت.
"محمد سلیم العوا" در تبلیغات انتخاباتی خود می گوید: ما به توافقنامه های خود با اسرائیل پایبند خواهیم بود مشروط بر آنکه طرف مقابل نیز به آن پایبند باشد اما اگر این موضوع از سوی اسرائیلی ها نقض شود ما نیز رفتار مشابهی خواهیم داشت.
وی در عین حال تاکید کرد که توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی دارای شروط ظالمانه ای است که ما آن را نخواهیم پذیرفت.
"محمد المرسی" نامزد اخوان المسلمین مصر نیز در این میان از قافله عقب نمانده است و همچون دیگر نامزدها به طور ضمنی موافقت خود را با ادامه پایبندی به کمپ دیوید اعلام کرده است.
وی صراحتا اعلام کرده است در صورتی که رئیس جمهور شود آغوش مصر را به روی تمامی جهانیان حتی اسرائیل خواهد گشود اما رابطه با رژیم صهیونیستی باید بر اساس احترام متقابل و نه تهدید باشد چرا که امکان ندارد 5 میلیون اسرائیلی 95 میلیون مصری را تهدید کنند.
"عبدالمنعم ابوالفتوح" که از مهمترین نامزدها محسوب می شود و بنا بر اعلام تحلیلگران بیشترین شانس پیروزی در انتخابات را خواهد داشت در این رابطه خطاب به مقامات صهیونیست گفته است: شما باید این موضوع را درک کنید که در مصر انقلاب رخ داده است و رژیم فاسد مبارک از بین رفته است و دیگر قابل بازگشت نیست و معاهده صلح در صورتی که کاملا و در تمام زمینه ها به آن پایبند نباشید دیگر اعتباری نخواهد داشت.
وی همچنین در جایی دیگر رژیم صهیونیستی را یک دولت نژاد پرست توصیف کرده است که دارای 200 کلاهک هسته ای است و بنابراین تهدیدی برای مصر به شمار می رود.
ابوالفتوح در ادامه گفته است: من از روز نخست اجرای معاهده کمپ دیوید با آن مخالف بودم چرا که این توافقنامه برای امنیت ملی مصر یک تهدید به شمار می رود و بازنگری در آن یک ضرورت است.
این نامزد معتقد است که معاهده کمپ دیوید مانعی بر سر راه حاکمیت کامل مصر بر صحرای سینا است چرا که به اسرائیلی ها اجازه می دهد بدون ویزا وارد این منطقه شوند در حالی که نیروهای ارتش مصر نمی توانند به برخی از مناطق شبه جزیره سینا ورود پیدا کنند. عبدالمنعم ابوالفتوح از جمله نامزدهایی است که از سوی سلفی ها و برخی لیبرال ها حمایت می شود. اما عمرو موسی دیگر نامزد انتخابات مصر که گزینه مورد دلخواه کشورهای غربی و عربی به شمار می رود رویکردی کاملا متفاوت در این زمینه در پیش گرفته است.
وی در ابتدای سقوط رژیم حسنی مبارک و جو انقلابی مصر در اوایل سال 2011 بر این باور بود که تجدید نظر در برخی مفاد توافقنامه صلح با اسرائیل اجتناب ناپذیر است چرا که توافقنامه ای که در سال 1979 به امضا رسید قدیمی است و نمی تواند در شرایط کنونی اجرا شود.
موسی معتقد بود: باید در برخی بندهای معاهده کمپ دیوید به ویژه در بخش مربوط به امنیت صحرای سینا تجدید نظر شود چرا که این معاهده در شرایط فعلی به ناتوانی دولت مصر در اعمال حاکمیت قانون در صحرای سینا و مرزها منجر شده است و این در حالی است که مصر باید به عنوان یک کشور دارای حاکمیت قادر به تامین امنیت کامل مرزهای خود باشد.
اما با گذشت یک سال از انقلاب 25 ژانویه و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری مصر موضع عمرو موسی در قبال اسرائیل و کمپ دیوید تا حدودی کمرنگ شد.وی اخیرا تنها بحث پایبندی به توافقنامه کمپ دیوید و احترام متقابل را مطرح می کند و حرفی از ضرورت بازنگری در آن را به میان نمی آورد. اظهار نظر نامزدهای انتخابات مصر درباره رابطه با رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات به نوعی شعار محسوب می شود و نمی توان درباره صحت و سقم آن به طور قطعی سخن گفت و باید در انتظار گذشت زمان بود.
 اما از منظر دیگر با نگاهی به تحولات اخیر مصر پس از سقوط رژیم حسنی مبارک همچون اشغال سفارت تل آویو درقاهره، انفجار پیاپی در خط لوله صادرات گاز مصر به رژیم صهیونیستی و حاکمیت اسلامگرایان بر پارلمان مصر می توان دریافت که توافقنامه صلح کمپ دیوید در معرض خطر جدی قرار دارد.


https://shoma-weekly.ir/ZrMBGG