بین الملل

کلیک کلیک، رأی رأی!

در حالی که وب سایت ستاد نامزدها هنوز به عنوان یک مرکزی برای اطلاعات و سازماندهی انتخاباتی عمل می‌کند؛ اما نقش آنها در مقایسه با چهارسال پیش کم‌رنگ‌تر و کمتر تعاملی است. کمپین‌های انتخاباتی نامزدها در رسانه‌های اجتماعی فعال شده‌اند، هر چند هنوز در این رسانه‌های اجتماعی پیام‌ها به صورت کنترل‌شده قرار داده می‌شود و راه‌های کمتری برای مشارکت اکثر رای‌دهندگان وجود دارد، اما به مراتب از وب سایت‌های انتخاباتی فعال‌تر هستند.
هادی البرزی- شانزده سال پس از مطالعه ابتدایی «مرکز تحقیقات پیو» از نقش ارتباطات دیجیتال در انتخابات ریاست جمهوری، رسانههای اجتماعی به پایه اصلی ارتباطات نامزدها با عموم مردم تبدیل شده است و به عبارت دیگر نقش و ماهیت استفاده از وب سایت به عنوان کمپینهای انتخاباتی عوض شده است.

در حالی که وب سایت ستاد نامزدها هنوز به عنوان یک مرکزی برای اطلاعات و سازماندهی انتخاباتی عمل میکند؛ اما نقش آنها در مقایسه با چهارسال پیش کمرنگتر و کمتر تعاملی است. کمپینهای انتخاباتی نامزدها در رسانههای اجتماعی فعال شدهاند، هر چند هنوز در این رسانههای اجتماعی پیامها به صورت کنترلشده قرار داده میشود و راههای کمتری برای مشارکت اکثر رایدهندگان وجود دارد، اما به مراتب از وب سایتهای انتخاباتی فعالتر هستند.

یک پژوهش دانشگاهی

در دو مطالعه جداگانهای که اولی برای بررسی وب سایتهای رسمی ستادهای انتخاباتی هیلاری کلینتون، برنی سندرز و دونالد ترامپ در تاریخ اول می(12 اردیبهشت 95) تا 15 ژوئن(26 خرداد 95) 2016 و تحقیق دیگر در مطالب درج شده در صفحات کاربری نامزدها در فیسبوک و توئیتر از
11 ماه می(22 اردیبهشت95) تا 31 ماه می(11 خرداد 95)2016 انجام شد، نتایج زیر به دست آمده است:

انتشار اخبار مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون تقریبا به طور کامل از رسانههای خبری کنار رفته است؛ در حالی که اخبار انتخاباتی ترامپ به شدت در بین اخبار رسانهها پیشی گرفته است. وب سایت انتخاباتی کلینتون دو بخش اصلی برای به روز رسانی اخبار مبارزات انتخاباتی دارد که در هر دوی این بخشها اخبار از طرف صاحبان و عوامل وب سایت تولید شدهاند اما در وب سایت ترامپ بیشتر اخبار کار شده از سوی رسانههای دیگر ارسال شدهاند. این الگو همچنین در رسانههای اجتماعی هم صادق است. 78درصد از اخبار موجود در پستهای صفحه ترامپ در فیسبوک از سوی خوانندگان ارسال شده است، در حالی که 80 درصد پستهای صفحه هیلاری کلینتون از سوی دنبالکنندگان( فالورهای)است. در توئیتر نیز در این خصوص تمایل مشابهی وجود دارد، در حالی که سندرز در این خصوص مابین این دو طیف حرکت کرده است.

در وب سایتهای انتخاباتی این دو نامزد، محتوای شهروند خبرنگاران به حداقل رسیده است یا از دسترس خارج شده است. در رسانههای اجتماعی در خصوص نامزدها، مطالب تولید شده در مورد ترامپ از لحاظ تعداد تولید پست از سوی مردم از هیلاری جلوتر است. بر خلاف چرخه قبلی انتخابات، هیچ یک از سایتهای انتخاباتی نامزدها گزینهای برای ایجاد صفحه جمعآوری کمک مالی و بخشی برای ارسال کامنت در ذیل اخبار بارگذاری شده ندارند. تنها سایت سندرز ظرفیت دریافت پیام از سوی هواداران، ارائه اسکریپتهای سفارشی را ارئه داده بود. دیگر نامزدها درخواست کمک مالی و ایمیل و امکان ثبت نام داوطلب را منع کردهاند. علاوه بر این، به ندرت ستادهای این سه نامزد مطالب ارسال شده از سوی کاربران در شبکههای اجتماعی را بارگذاری کردند (تقریبا هیچ پست در فیس بوک به اشتراک گذاشته نشد و دو دهم توئیتها دوباره در توئیتر ارسال شد). تنها ستاد انتخاباتی ترامپ تمایل دارد پستهای مردم را در بین پستهای خود دوباره به اشتراک بگذارد. 78 درصد از پستهای مردم از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ دوباره ارسال شده است. در حالی که هیچ یک از پستهای مردم از سوی ستاد هیلاری کلینتون باز تولید نشد و فقط 2 درصد از پستهای باز تولید شده از سوی ستاد سندرز به مردم تعلق داشت. ترامپ در شبکههای اجتماعی بر روی مردم متمرکز شده است و نحوه مبارزه او در رسانههای اجتماعی با انتخابات سال 2012 متفاوت است که تنها 3 درصد از پستهای توئیت شده اوباما از سوی مردم بوده است و در این انتخابات هیچ کدام از پستهای رامنی از سوی مردم نبوده است.

وقتی هواداران مهم نیستند!

هیچکدام از سه وب سایت مورد نظر بخش مجزایی برای پرداختن به گروههای هوادار رایدهنده یا بخشی از سایت برای گروههای خاص که یکی از ویژگیهای دورههای انتخاباتی پیشین در سال 2008 و 2012 بود را ندارند. درسال 2012 ستاد انتخاباتی اوباما به 18 گروه انتخاباتی فرصت پیوستن به وب سایت در قالب صفحات جداگانه را داده بود، در حالی که بازدیدکنندگان از وب سایت رامنی میتوانستند به 9 صفحه از گروههای هوادار وی وارد شوند. در سال 2008، هر دو نامزد حدود 20 صفحه برای هواداران ایجاد کرده بودند که این ظرفیت در انتخابات 2016 وجود نداشت. در سال 2016، این ویژگی اختصاص صفحه به هواداران دیگر وجود ندارد. در وب سایتهای کاندیداها صفحهای به نام مواضع نامزدها وجود دارد که مواضع کاندیداها را در مورد مسائل خاص توضیح میدهد اما در این صفحات این اجازه به کاربر داده نشده است که در مورد این مواضع نظرش را با نامزد مطرح کند یا نظرش را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد.فیس بوک و توئیتر در آستانه عصر جدیدی از لحاظ قابلیتهای سمعی و بصری هستند. در سال 2008 و 2012 نامزدها و ستادهای انتخاباتی ارسال فیلم از طریق یوتیوب را تجربه میکردند و ضریب نفوذ استفاده از یوتیوب نیز در بین مردم رو به افزایش بود. در حالیکه در رقابتهای 2016 کلینتون روزانه پنج فیلم به فیسبوک و توئیتر ارسال میکند و در یک چهارم توئیتها و پستهای ارسالی خود در فیس بوک و توئیتر از فیلم استفاده میکند. ترامپ که به طور میانگین روزانه یک فیلم به رسانههای اجتماعی ارسال میکند کمتر به طور منظم در بین پستها و توئیتهای خود از فیلم استفاده میکند (تنها در 2 درصد این پیامها از فیلم استفاده میکند).برخی از یافتههای این دو مطالعه مرکز تحقیقات پیو از چگونگی استفاده ستادهای انتخاباتی از منابع مستقیم ارسال اخبار به مردم حکایت میکند. تحلیل پستهای ارسال شده این دو تحقیق و مطالب ارائه شده در وب سایتهای نامزدها در طول دورهای انجام شده است که ترامپ از بقیه نامزدهای جمهوری خواه پیشی گرفته بود و کلینتون هنوز در تلاش برای غلبه بر دیگر نامزد دموکرات سندرز بوده است. در این دو تحقیق چگونگی ارائه اطلاعات و اخبار آنلاین از سایتهای خبری و سایتهای ویژه ستادهای انتخاباتی نامزدهای آمریکا این نکته را نشان میدهد که ارائه اطلاعات و اخبار در فضای انتخاباتی در رسانههای اجتماعی بر رسانههایی چون وب سایتها پیشی گرفته است.

https://shoma-weekly.ir/JYm1Af