سیاسی

کشور به سوی سرطان فرهنگی می رود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تعامل مثبت دولت با احزاب و حفظ آرامش سیاسی در کشور، درباره عملکرد ضعیف دولت در حوزه فرهنگ گفت: به نظر می‌رسد کشور به سمت مبتلا شدن به یک سرطان فرهنگی پیش می‌رود.
حمیدرضا ترقی، رییس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از عملکرد یک‌ساله دولت در ابتدا با اشاره به عملکرد دولت در سیاست خارجی گفت: عملکرد دولت در این حوزه در پیگیری مذاکرات هسته‌ای، اعلام موضع نظام جمهوری اسلامی در قبال مسائل بین‌المللی و موضع‌گیری در مسائل مهم منطقه‌ای مانند مسائل عراق، سوریه، فلسطین و گروه‌های تکفیری متبلور است.

تمرکز دولت بر مذاکرات هسته‌ای و عدم توجه کافی به سایر مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی

وی افزود: در مجموع دولت یک تغییر گفتمانی را در سیاست خارجی نسبت به قبل داشته است که سبب شده تنش‌های بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی کاهش پیدا کند هرچند در تغییر سیاست‌های غرب نسبت به نظام جمهوری اسلامی تاثیری نداشته است و همچنان خصومت غرب و کشورهای اروپایی علیه نظام جمهوری اسلامی استمرار داشته است و تنزلی از موضع خصمانه خودشان نداشته‌اند.

ترقی اظهار کرد: در مسائل سوریه و مقابله با تروریست‌های تکفیری به نظر می‌رسد موضع دولت چندان قوی نبوده است و ضعیف عمل کرده است. در مسائل عراق هنوز آنطور که شایسته است دولت در جهت مقابله با جریان خطرناک داعش موضع شفاف و محکمی را اتخاذ نکرده است.

رییس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: البته ارائه طرح «جهان عاری از خشونت و افراط‌گری» از سوی رئیس‌جمهور به سازمان ملل به عنوان یک شعار نکته خوب و اقدام مثبتی تلقی می‌شود اما در حوزه اجرا و دیپلماسی عمومی هم باید این شعار خودش را نشان می‌داد که به نظر نمی‌رسد در این زمینه گام جدی برداشته شده باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: در استفاده از ظرفیت جنبش عدم تعهد علی‌رغم جلسات نمادینی که برگزار شد توفیق چندانی نداشتیم و عملا خاصیتی از این اقدامات جز بیانیه دادن نمی‌توان مشاهده کرد.

وی عنوان کرد: لذا در مجموع، دولت در سیاست خارجی چون متمرکز بر مذاکرات هسته‌ای با 1+5 بوده، نسبت به سایر مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای توجه کامل و جامعی نشده است ولی برآیند سیاست خارجی کشور در یکسال گذشته را می‌توان نقطه مثبت دولت ارزیابی کرد.

پابرجایی گرانی، بیکاری و رکود در یکسال اخیر

ترقی در ارزیابی عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: آنچه که در این حوزه قابل بحث است پیگیری کارهای عمرانی، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، رونق تولید، مبارزه با فساد، رفع گرانی و مقابله با حوادث غیرمترقبه و توزیع سبد کالاست که در اکثر این موارد دولت یازدهم توفیقی نداشته است.

وی ابراز کرد: پروژه‌های عمرانی همچنان متوقف است. نرخ اشتغال بالا نرفته است و بیکاری کاهش نیافته است. تولید هنوز راه نیفتاده است. گرانی همچنان باقی است و مردم سختی و فشار آن را تحمل می‌کنند. در حوادث غیرمترقبه‌ای که در کشور رخ داد مانند برف شمال کشور و طوفان و سیل در نقاط مختلف کشور، دولت نتوانست برخورد کارآمدی با این مشکلات داشته باشد و در توزیع سبد کالا دولت نه تنها موفق نبود بلکه کرامت انسانی مردم هم به دلیل نحوه توزیع سبد کالا زیر سؤال رفت.

عدم تلاش مناسب دولت در جهت اصلاح نظام اداری و مبارزه با فساد

ترقی در ادامه افزود: از طرفی در بحث اصلاح نظام اداری، دولت در مقابله با ناراضی‌تراشی در دستگاه‌های اجرایی موفق نبوده است و نقش ادارات در ناراضی ساختن مردم و ایجاد شکاف و فاصله میان مردم و نظام نقش قابل توجهی است.

عضو حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: دولت در بحث مبارزه با فساد نیزگام‌های موثری برنداشته است و توفیق آن چنانی کسب نکرده است. همچنین دولت در یک‌سال اخیر نقدپذیری ضعیفی داشته و تحمل و سعه صدر دولت در مقابل منتقدان کم بوده است.

تعامل مثبت دولت با احزاب و حفظ آرامش سیاسی در کشور

ترقی درباره نقاط مثبت دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: گام‌هایی که دولت در تعامل با احزاب برداشته مثبت بوده و دولت در حفظ آرامش سیاسی در کشور توفیق خوبی داشته است.

وی درباره چگونگی تعامل قوا در یکسال اخیر اظهار کرد: می‌توان گفت به ظاهر روابط میان قوا در یک‌سال گذشته خوب و کم‌تنش بوده است اما در باطن اینگونه نیست و ایستادگی دولت در برابر مجلس و درنظر نگرفتن حساسیت‌های مجلس باعث ایجاد اصطکاک و تذکرات زیاد نمایندگان به دولت و تقاضای استیضاح مکرر نمایندگان شده است و اگر هیئت رئیسه مجلس ممانعت نمی‌کرد تابه حال اصطکاک میان نمایندگان و دولت افزایش چشمگیری پیدا کرده بود.

پیشروی کشور به سمت ابتلا به سرطان فرهنگی

ترقی در ارزیابی خود از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ اظهار کرد: به نظر می‌رسد کشور به سمت مبتلا شدن به یک سرطان فرهنگی پیش می‌رود و متأسفانه پزشکان فرهنگی کشور و دولت در این زمینه عملکرد مثبتی نداشته باشند و دولت کمکی به حل مشکلات فرهنگی کشور نمی‌کند.

وی اضافه کرد: از طرفی تلاش‌هایی که از سوی جریان‌های ارزشی در جهت اصلاح ناهنجاری‌های فرهنگی در کشور و حرکت به سمت ارزش‌های دینی صورت می‌گیرد گاها با مقابله یا مخالفت و یا نقد مواجه می‌شود و همراهی آن‌چنانی از سوی دولت با جریان‌های مؤمن دیده نمی‌شود که این مسئله مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

ترقی یادآور شد: بنابراین به عقیده من عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ عملکرد مثبتی نبوده است و مسائلی که پیش آمده نگرانی‌ها و حساسیت‌های زیادی را در قشر متدین جامعه ایجاد کرده است

https://shoma-weekly.ir/PKiXyK