سیاسی

کشورهای اسلامی در تعاملات اقتصادی و سیاسی ما اولویت اول هستند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: استراتژی جمهوری اسلامی ارتباط و تعامل با کشورهای اسلامی است، مگر اینکه خود آن‌ها در اثر متاثر شدن از سیاست‌های اسرائیل و آمریکا این تعامل را کم و یا به خصومت تبدیل کنند.
حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا-‌منطقه خراسان، در خصوص میانجیگری عمان بین ایران و آمریکا، اظهار کرد: بحث میانجیگری در شرایطی است که ایران به دنبال حل دعوای خاص خود باشد، اما وقتی که آمریکا یک‌طرفه برجام را لغو کرده، طبق نظر مقام معظم رهبری مذاکره‌ای با آمریکا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم نخواهیم داشت.

وی افزود: خود مقامات عمان اگر از قول خود چیزی را عنوان کنند، همانند حرف‌هایی است که آقای اردوغان در ترکیه به آمریکا می‌زنند. به طور مثال آقای اردوغان به آمریکا گفتند که تحریم تاکنون بی‌فایده بوده و هیچ تاثیری نداشته، ما نیز حاضر نیستیم که حرف شما را در ارتباط با تحریم ایران گوش دهیم و نصیحت کردند که شما نیز دست از این کار بردارید. این نوع موضع‌گیری‌ها ممکن است مطرح شده باشد اما اینکه از طرف ایران ماموریتی برای میانجیگری به آن‌ها داده شده، بعید است.

ترقی گفت: همان‌طور که سردار سلیمانی نیز قبلا اعلام کردند، ایران ابزارهای مختلفی برای فشار بر کسانی دارد که بنای‌شان این است که جای نفت ایران را در تحریم نفتی آمریکا بگیرند، بنابراین فشاری که از طریق یمن یعنی دوستان استراتژیک ما در منطقه به عربستان وارد می‌شود، می‌تواند یکی از این مواردی باشد که ما اجازه نخواهیم داد که کشور دیگری جای نفت ایران را در بازارهای بین‌المللی بگیرد و تحریم نفتی آمریکا به نتیجه برسد.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی با بیان اینکه اصولا استراتژی جمهوری اسلامی در رابطه با همسایگان به ویژه کشورهای اسلامی تعامل مثبت و هم‌افزایی است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با سفرای خارجی تاکید کردند که ما باید تلاش کنیم تا غیر از آمریکا و اسرائیل با سایر کشورها ارتباط داشته باشیم. در روابط خارجی نیز ایشان بیان کردند که کشورهای اسلامی در تعاملات اقتصادی و سیاسی، اولویت اول هستند و کشورهای دیگری که نقاط اشتراک بیشتری با ما دارند باید در اولویت بعدی قرار گیرند.

وی ادامه داد: استراتژی جمهوری اسلامی ارتباط و تعامل با کشورهای اسلامی است مگر اینکه خود آن‌ها در اثر متاثر شدن از سیاست‌های اسرائیل و آمریکا این تعامل را کم و یا به خصومت تبدیل کنند، بنابراین آنچه رئیس جمهور در خصوص ارتباط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح کردند، به همان استراتژی کلان نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود.

ترقی ادامه داد: اما آنچه امروز عربستان به آن می‌پردازد، خیانت به آرمان‌های ملت فلسطین، جهان اسلام و همچنین کمک به سیاست‌های سلطه‌گری آمریکا در منطقه بوده که عمدتا برای حفظ قدرت خود در حکومت دست به چنین کارهایی می‌زند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی گفت: توصیه ما همواره این بوده که کشورهای اسلامی منطقه به جای تکیه بر قدرت پوشالی آمریکا که حتی نتوانسته در پدافند ضدموشکی به عربستانی‌ها، آن‌ها را در برابر موشک‌های یمن حفظ کند، به مردم خود و کشورهای منطقه تکیه کنند و اجازه ندهند که دشمنان اسلام برای مسلمانان تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به اینکه از مناقشه بین اسرائیل و فلسطین بیش از 80 سال می‌گذرد، تصریح کرد: ریشه آن به استعمار انگلیس مربوط می‌شود که زمینه پدید آمدن این غده سرطانی در جهان اسلام را فراهم کرده است. نیت اصلی انگلیس نیز این بوده که با توجه به گسترش اسلام در منطقه و پیشروی آن تا مرز دریای مدیترانه، برای اینکه جلوی نفوذ اسلام به اروپا را بگیرد، اسرائیل را به عنوان سدی در برابر جهان اسلام قرار داد تا هم عاملی برای اختلاف بین جهان اسلام شود و هم اینکه انرژی مسلمانان در رابطه با مقابله با اسرائیل را هدر دهد.

ترقی اضافه کرد: بنابراین مناقشه اصلی ناشی از این است که سرزمین مردم فلسطین توسط اسرائیل غصب و اشغال شده، مردم را از خانه‌هایشان آواره کردند، بیش از 5 میلیون فلسطینی امروز در کشورهای مختلف دنیا آواره هستند، خانه‌های آن‌ها به زور توسط حکومت جعلی اسرائیل تصاحب شده و امروز نیز اسرائیل به یک کشور دارای عدم‌پایبندی به قوانین و قراردادهای بین‌المللی و دارای کلاهک‌های فراوان هسته‌ای که امنیت منطقه و جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد، تبدیل شده است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی بیان کرد: اسرائیل با حمایت از جریان ارتجاعی و افراطی داعش و تروریست‌ها در سوریه نشان داد که هدفش تجزیه کشورهای اسلامی، تضعیف کشورهای حوزه مقاومت، از بین آرمان فلسطین، محو آن از جغرافیای سیاسی جهان و بردن پایتخت صهیونیستی به قبله اول مسلمین یعنی قدس است، در واقع آن‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند به اهداف خود در رابطه با اسرائیل برسند اما ما شاهد روند نزولی موقعیت و شرایط اسرائیل هستیم که اضمحلال آن تا وعده 25 ساله مقام معظم رهبری، قطعی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این معامله قرن که به رسمیت شناختن صهیونیست‌ها و حکومت جعلی و نامشروع اسرائیل در سرزمین فلسطین و به پایتختی قدس توسط برخی کشورهای عربی خائن به آرمان فلسطین و جهان اسلام است، قطعا تحقق پیدا نخواهد کرد و با مخالفت شدید ملت‌های اسلامی منطقه، جبهه مقاومت اسلامی، خود فلسطینیان و حامیان آن‌ها روبه‌رو خواهد شد، در نتیجه تلاش آمریکا نیز به عنوان آخرین تیر ترکش به نتیجه نخواهد رسید و شکست خواهد خورد.

https://shoma-weekly.ir/z9LAyQ