بین الملل

کشتار فجیع مسلمانان میانمار در ماه عسل روابط با غرب

کشتار مسلمانان میانمار در چارچوب یک پروسه آشکار نسل کشی، درست در زمانی به اوج خود رسیده که دولت نظامی این کشور و رهبران غربی پس از سال ها کشمکش دست دوستی یکدیگر را به گرمی فشرده اند.

کشتار مسلمانان میانمار در چارچوب یک پروسه آشکار نسل کشی، درست در زمانی به اوج خود رسیده که دولت نظامی این کشور و رهبران غربی پس از سال ها کشمکش دست دوستی یکدیگر را به گرمی فشرده اند.
  حملات گروه های افراطی بودایی به اقلیت مسلمان ساکن نواحی غرب میانمار که 'روهینگیا' نامیده می شوند در حالی ادامه دارد که انتظار می رفت با توجه به عمق و دامنه بحران جاری، دولت این کشور و مجامع بین المللی به طور جدی وارد عمل شده و مانع از تشدید درگیری ها و کشتار وسیع انسانی در میانمار شوند.
با گذشت نزدیک به دو هفته از آغاز کشتارها در رخاین، 'تین سین' حاکم نظامی و رییس جمهور میانمار، در مناطق بحران زده حالت 'فوق العاده' اعلام کرد و واحد های نظامی و امنیتی، کنترل رخاین را در دست گرفتند.
تمهیدات این چنینی توسط دولت نایپییداو نه تنها منجر به فروکاستن از دامنه کشتار و به عبارتی نسل کشی مسلمانان نشده که حتی با توجه به برخی شواهد موجود و اعلان برخی رسانه های غربی، بر شدت حملات و مصائب روهینگیاها افزوده است.
تین سین در پاسخ به درخواست سازمان ملل برای پایان دادن به اوضاع موجود در رخاین اعلام کرده که تنها دو گزینه را برای پایان بحران کنونی امکانپذیر می داند. نخست اخراج تمامی روهینگیاها از کشور و دوم اسکان موقت و کنترل شده مسلمانان رخاین در اردوگاه های زیر نظارت سازمان ملل.
با توجه به شواهد موجود هیچ گونه تلاش موثری برای پایان دادن به نسل کشی مسلمانان در بین نخبگان سیاسی میانمار به چشم نمی خورد و این در حالی است که مدعیان حقوق بشری نیز در داخل و خارج میانمار بی تفاوت به فاجعه انسانی که در این کشور می گذرد سکوت اختیار کرده اند.
'آنگ سان سوچی' رهبر تحول خواه میانمار به عنوان شاخص ترین چهره بین المللی این کشور در حالی 'وظیفه خطیر' پیشبرد پروسه اصلاحات سیاسی و دموکراتیزه کردن کشور را به پیش می برد که گویا تمامی مولفه ها و حقوق انسانی در میانمار محقق گشته و کشور تنها نیازمند دست یابی به آزادی و اصلاحات سیاسی است.
در بحبوحه جنایات ضد بشری در میانمار و کشتار و آوارگی ده ها هزار تن از ساکنان این کشور، سوچی به عنوان رهبر مخالفان دولت به سان چهره ای بین المللی و صلح طلب تور اروپایی خود در کشورهای سوییس، انگلیس، فرانسه و نروژ به پایان رساند و جایزه صلح نوبل را در استکهلم دریافت کرد.
وی در پاسخ به خبرنگارانی که خواستار اعلان موضع او در خصوص تحولات اخیر در غرب میانمار شده بودند تصریح داشت که :' نمی تواند مطمئن باشد که روهینگیاها میانماری هستند یا خیر!'؟
از سوی دیگر کشورهای غربی و به خصوص آمریکا که نسبت به نقض هر موردی از حقوق بشر در جهان – البته بر حسب معیارهای مبتنی بر منافع و نقطه نظرات سیاسی- گریبان چاک داده و خود را به عنوان مدعیان اصلی برقراری و رعایت حقوق انسانی معرفی می کنند، در برابر نسل کشی مسلمانان میانمار سکوت کرده اند.
در جریان نسل کشی که از سوی برخی تحلیل گران به 'هولوکاست جنوب شرق آسیا' موسوم شده است، آخرین مرحله از تحریم های اعمالی اتحادیه اروپا و آمریکا عیله میانمار در حوزه نفت و گاز به حالت تعلیق درآمد.
در هفته گذشته 'هیلاری کلینتون' وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس همکاری های اتحادیه 'آ. سه. آن' با آمریکا به جنوب شرق آسیا سفر کرده بود در ویتنام با رییس جمهور میانمار دیدار کرد و در جریان این ملاقات از عزم ایالات متحده برای توسعه فعالیت شرکتهای آمریکایی در این کشور خبر داد. در مقابل، تین سین نیز اعلام کرده بود که میانمار برهه ای بحرانی و تاریخی را پشت سر می گذارد و برای گذر از حکومت نظامیان به دموکراسی نیازمند حمایت کشورهای دیگر است.
همچنین سفر صاحبان صنایع و مدیران ارشد شرکت های بزرگ آمریکایی به میانمار با هدف بررسی و ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی در این کشور نشان داد که رهبران نظامی میانمار در شرایط کنونی می توانند در ازای تن دادن به مطامع و نقطه نظرات غربی ها روی دوستی و حسن نیت واشنگتن و متحدانش حساب باز کنند.
البته مشخص است که دغدغه ها، نقطه نظرات و معیارهای غربی برای رعایت حقوق بشر تنها منحصر به اصلاحات سیاسی و آزادی اندیشه و بیان در میانمار بوده و جنایات سازمان یافته و نسل کشی مسلمانان در عمل از شمول قواعد به اصطلاح انسان دوستانه و صلح جویانه غربی مستثنی تلقی می گردد.


https://shoma-weekly.ir/EUfSHt