بین الملل

کبریتی بر یک انبار باروت

نیروهای امنیتی رژیم آل سعود، هفته گذشته در پی سخنرانی آتشین آیت الله شیخ نمر النمر در نماز جمعه "العوامیه" عربستان، وی را ترور کرده و با مجروح کردن و احتمالاً به شهادت رساندن او، پیکر نیمه جانش را به مکان نامعلومی ‌منتقل کردند
نیروهای امنیتی رژیم آل سعود، هفته گذشته در پی سخنرانی آتشین آیت الله شیخ نمر النمر در نماز جمعه "العوامیه" عربستان، وی را ترور کرده و با مجروح کردن و احتمالاً به شهادت رساندن او، پیکر نیمه جانش را به مکان نامعلومی ‌منتقل کردند؛ اقدامی  که به شعله ور شدن آتش قیام مردم انقلابی "الشرقیه" و شهادت و جراحت بسیاری از آنان انجامید و به بحرین نیز کشیده شد.
در همین راستا فعالان عربستانی گفتند که به دنبال اعلام خبر بازداشت شیخ نمر مناطق شرقی عربستان شاهد تظاهرات‌های مردمی  به ویژه در منطقه القطیف بود که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می ‌دهند و بیش از یک سال است، شاهد اعتراض‌های مردمی  گسترده برای گسترش آزادی‌ها و لغو تبعیض‌نژادی و مذهبی است.
یکی از فعالان العوامیه تاکید کرد که در اعتراض‌های مردمی  العوامیه هزاران نفر مشارکت داشتند و او به چشم خود دیده که در اثر درگیری نیروهای امنیتی و نظامی  رژیم سعودی دست کم 20 نفر بازداشت شدند. گفته می شود النمر در یکی از سخنرانی‌های خود در  یکی از مساجد شهر العوامیه گفت: من یقین دارم که بازداشت یا کشته شدن من، باعث ایجاد نهضتی خواهد شد. این در حالی است که  یکی از معارضان عربستانی با اشاره به کشتار مردم در شرق این کشور با سلاح جنگی توسط رژیم حاکم اعلام کرد که رژیم آل‌سعود بهای جنایات خود را پرداخت خواهد کرد. فواد ابراهیم از معارضان دولت آل سعود در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: من براین باورم که این حرکت مردمی  با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و معترضان به مسالمت آمیز بودن این اعتراضات پایبند هستند.
فواد ابراهیم با اشاره به اقدام دولت ریاض در هدف قرار دادن معترضان با سلاح جنگی در اعتراضات روزهای گذشته، اظهار داشت که رژیم آل‌سعود هزینه جنایتی که انجام داده است را پرداخت خواهد کرد.
این معارض عربستانی تاکید کرد که همه ما آماده دفاع از کرامت خود خواهیم بود و نمی ‌پذیریم که در مقابل این جنایات سکوت کنیم.
همچنین خبر می ‌رسد که در ریاض، پایتخت سعودی نیز تظاهرات‌ اعتراض‌آمی زی برگزار و طی آن تظاهرات‌کنندگان خشمگین شعارهایی علیه سران رژیم سعودی سردادند که با واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شد.
اما شیخ نمر کیست:
شیخ "نمر باقر النمر" ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر "العوامیه" در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌ ای اهل علم و دین، به دنیا آمد که از آن علمایی چون "آیت الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.
 تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی برای آشنایی نزدیک تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود. شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نویسی کرد و در حضور اساتید و روحانیون عالی قدر به تحصیل پرداخت.
شیخ نمر پس از پایان دوره تحصیل سال ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم (عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.
 وی پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی "الإمام القائم(عج)" را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ بنای "مرکز اسلامی" در سال 1422 هـ قـ .  2011 میلادی بود.
رژیم عربستان سعودی در حالی شیخ نمر باقر النمر را در هفته جاری بازداشت کرد که پیش از این نیز دو بار و طی سال ‌های 2006 و 2008 شیخ را بازداشت کرده بود.
شیخ نمر همواره در خطابه‌ هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌ های تبعیض ‌آمیز طایفه ‌ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.
وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمه ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه ها و آزارها و اذیت ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.
 شیخ نمر توهین به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی عربستان که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو این کشور به شمار می ‌آیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند، رد و تاکید می کند که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.
 شیخ نمر همچنین از مطبوعات و رسانه های عربستانی نیز به دلیل وابستگی و تبعیت آنها از رژیم سعودی و تبدیل شدن آنها به بوق تبلیغاتی آل سعود به شدت انتقاد می کند. شیخ نمر النمر در یکی از خطبه هایش به خاطر مواضع و دیدگاه های تندش در قبال رژیم سعودی گفت که " می دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش می آیید! این منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شکنجه" و "کشتار"؛ ما از قتل و کشتار نمی هراسیم. ما از هیچ چیز نمی ترسیم." وی همواره در خطبه های نمازجمعه و خطابه هایش نه تنها از آل سعود انتقاد می کند بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیم های عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه است.
 اکنون سؤال همه ناظران بین المللی و تحلیلگران منطقه ای این است که آیا خون ریخته شده آیت الله نمر النمر، می تواند جرقه ای بر بشکه باروت خشم ملت عربستان از استبداد و ستمگری روزافزون رژیم خونخوار سعودی و پایانی بر تاریخ سیاه حاکمیت وهابیت بر خاستگاه اسلام باشد؟


https://shoma-weekly.ir/FuVoea