سیاسی

کارگران و معلمان اولین نقش‌آفرینان شعار سال اقتصاد و فرهنگ

رهبر معظم انقلاب اسلامی عملاً گام دوم را در تحقق شعار سال 93 برداشته و پس از تبیین ابعاد این شعار نقش آفرینان دو عرصه اقتصاد و فرهنگ را مورد تفقّد و هدایت قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عملاً گام دوم را در تحقق شعار سال 93 برداشته و پس از تبیین ابعاد این شعار نقش آفرینان دو عرصه اقتصاد و فرهنگ را مورد تفقّد و هدایت قرار دادند.

1- کارگران

الف – نگاه جدید به کارگر و کارفرما

مقام معظم رهبری در نخستین گام برای رفع موانع و چالشهای اقتصادی کشور به ویژه در حوزه تولید به لزوم تغییر نگاه به کارگر و کارفرما تأکید نمودند و افزودند:

«نگاه مخاصمهآمیز و مبتنی بر تزاحم و تضاد کارگر و کارفرما، نگاهی مشترک میان مارکسیسم و تفکرات غربی است.»10/2/93

بیش از دو دهه است که از تصویب قانون کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام میگذرد، قانونی که در بررسی بازخورد آن کاملاً میتوان دید که منجر به بیکاری بسیاری از مردم و تعطیل شدن هواداران کارگاه کوچک و بزرگ و سوق داده شدن کارگران بسوی قراردادهای موقت شده است که امنیت شغلی آنها را به هم ریخته و موجب مشکلات عدیده برای کارفرمایان شده که رغبتی به افزودن کارگر نداشته و بعضاً حریف کم کاری و بدکاری کارگران محدود نمیشوند.

این قانون که بر اساس احکام ثانویه و بدون انطباق با اسلام تدوین شده باید در مدت محدودی به اجرا در میآمد نه برای درازمدت چون احکام ثانویه برای مدت زمان موقت است نه دائم. ولی فضا و جو جامعه به گونهای بوده که چند بار برای تغییر قانون عزم شد ولی به نتیجه نرسید.

در این قانون نگاه به کارفرما نگاه مخاصمهآمیز است و به تضاد بین کارگر و کارفرما دامن میزند. و در نتیجه آنچه مورد نظر رهبری در کیفیت تولید است محقق نخواهد شد و رونقی که باید تولید را فرا گیرد، عملی نخواهد شد.

بنابر این اگر قرار است رونق اقتصادی رخ دهد و گرههای اقتصاد مقاومتی باز شود و تولید حمایت شود باید ابتدا نگاه به دو عنصر کارگر و کارفرما در قوانین و مقررات و جامعه عوض شود.

در این تغییر نگاه باید:

1- کارگر را موّلد و عنصر مؤثر در کیفیت و اتقان تولید دانست

2- به کارگر احترام گذاشت و کرامت انسانی او را حفظ نمود

3- طبقه اجتماعی کارگر را باید ارتقاء بخشید و به عنوان پایین دست ننگریست

4- کارفرما را کارآفرین و ضامن حیات و زندگی کارگر دانست

5- به کارآفرینان احترام گذاشت و آنها را منشأ تولید و خودکفایی دانست

ب – کارآمدسازی کارگران

رهبر معظم انقلاب دومین عنصر مؤثر در نقشآفرینی کارگران در اقتصاد را «کارآمدی ناشی از تکیه بر دانش و هوش و پشتکار و ابتکار و عزم راسخ» دانستند. معظم له تکیه به این پنج عنصر را عامل دستیابی ملت ایران به جایگاه والا و شایسته اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جهان و تبدیل شدن به مرجع پیشرفتهای علمی دانستند.

ج – 10 برابر کردن توقع از خود

مقام معظم رهبری سومین عنصر در افزایش نقشآفرینی کارگران در اقتصاد و پیشرفت کشور را که مبتنی بر خودباوری و فرهنگ ما میتوانیم است؛ «بالا بردن توقع از خود به ده برابر سطح فعلی» دانسته و این توقع را بر اساس خودباوری و اعتماد به نفس و اعتماد به کمکهای الهی میسر و ممکن دانستند.

مجموعه عناصر فوق موجب حمایت از تولید داخلی که از ارکان اقتصاد مقاومتی است خواهد شد و نقش کارگران در تحقق شعار امسال را مشخص خواهد کرد.

معلمان؛ که تکریم آنان باید در جامعه همگانی و نهادینه شود، چند وظیفه مهم به عهده دارند:

الف ) پرورش انسانهای تراز انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ به عنوان دومین شاخصه شعار سال به ابتداییترین مرکز انسانسازی در جامعه یعنی آموزش و پرورش و نقش معلمان در این امر خطیر توجه ویژه نمودند و اظهار داشتند: تحقق اهداف و آرمانهای بلند ملت، احتیاج به انسانهای صبور، عاقل، متدین، مبتکر، مهربان، شجاع، پرهیزکار، مؤدب و پرتلاش دارد که معلم در پرورش چنین انسانهایی نقش درجه اول، عمیق و ماندگار دارد.

کارگر ماهر، خلاّق، متعّهد، مسئولیتپذیر، موّلد، مبتکر و توانمند توسط معلم و مدرسه ساخته میشود.

کارآفرین فکور، خوشفکر، موفق، پرتلاش و خستگی ناپذیر در محیط فرهنگی آموزش و پرورش ساخته و تربیت میشود.

ب ) هدف از آموزش و پرورش را حفظ کردن

رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف اصلی و جهتگیری نظام آموزش و پرورش در فرهنگ کشور را ساختن جامعه نمونه و پیشرفته از لحاظ مادی، معنوی و اخلاقی، یعنی همان جامعه نمونه اسلامی دانستند که برای ساختن چنین جامعهای به پرورش نسلی تراز انقلاب و اسلام نیازمند است.

اگر قرار باشد آموزش و پرورش در حوزه فرهنگسازی و تربیت نسل آینده بدنبال چنین هدفی باشد به چند عامل نیاز دارد.

1- حفظ عناصر اصلی در شغل معلمی یعنی؛ علمآموزی، یاد دادن تفکّر، آموختن رفتار و اخلاق

2-فرزندان و نسل آینده را امانت دانستن؛ امانتی که برای تربیت صحیح و اسلامی به معلمان سپرده میشوند و نباید در این امانت خیانت کنند.

3-معلمی را به نیروهای انقلابی، متّدین و عاشق سپردن

سرنوشت میلیونها نفر از مردم مستقیم و غیرمستقیم به معلمان کشور سپرده شده که اگر جوان و انقلابی و متّدین و با نشاط و پرانگیزه و عاشق کار تعلیم و تربیت نباشند هدف نظام آموزشی کشور که جامعهسازی اسلامی است، محقق نخواهد شد.

لذا پرورش و تربیت نسل بالنده و متفکر و مصمم در آموزش و پرورش که بتوانند مدیریت امور آموزشی و پرورشی نسل آینده را بدست بگیرد بسیار مهم و حساس است.

4-دور نگه داشتن آموزش و پرورش از جریانات سیاسی

رهبر معظم انقلاب نگاه حزبی و جناحی به آموزش و پرورش را سمی خطرناک و خسارت زا برای آموزش و پرورش دانسته و با اشاره به مقاطعی در گذشته که به این مریضی مبتلا شده بود دستگاه فرهنگی آموزش و پرورش را از آلوده شدن به اغراض سیاسی و جناحی پرهیز دادند.

5-توجه به محتوای آموزشی و فرهنگی:

الف ) برخورداری مطالب کتب درسی از اتقان و استحکام و دور بودن از انحرافات سیاسی و دینی

ب) تربیت معلمان متناسب با کتب در دانشگاه و فرهنگیان

ج) اجرای دقیق سند تحول آموزش و پرورش

د) غفلت نکردن از معاونت پرورشی در تمام سطوح نظام آموزشی

اگر این دو قشر به وظایف خود درست عمل نمایند بخش مهمی از شعار سال 93 تحقق خواهد یافت. ان شاءالله

https://shoma-weekly.ir/nXccE1