سیاسی

چگونه به بالا‌ترین درجه روزه برسیم؟

4 موردی که در این مقاله اشاره می کنیم می‌توانند به شما کمک کرده تا روزه خود را به حداکثر ثواب و بهره برسانید.
عللی هستند که می‌توانند به ما کمک کرده تا روزه خود را به حداکثر ثواب و بهره برسانیم. ما در ادامه این مقاله به ۴ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. توکل
یکی از عوامل ارتقاى روزه، توکل است. در فرازى از دعاى روز دهم ماه مبارک مى خوانیم: خدایا، در این روز مرا از جمله توکل کنندگان بر خود قرار بده. و در دعاى جوشن کبیر آمده است:... یا من لا یتوکل الا علیه... و یا من الیه یتوکل المتوکلون و یا سید المتوکلین. على (علیه السلام) در نهج البلاغه مى فرماید: کسى که بر خداوند توکل کند، خداوند او را کفایت مى کند.

۲. توسل
یکى از ابعاد معارف روزه، توسل جستن و برخوردارى از وسیله و ابتغوا الیه الوسیله است. در دعاى روز بیست و هشتم رمضان مى خوانیم... و قرب فیه وسیلتى الیک من بین الوسایل. لذا مى توان گفت: یکى از عوامل ارتقاى درجه روزه دار که از فرهنگ و معارف ماه صیام نشات مى گیرد، توسل است. توسل به اولیاء الله، توسل به وسائط فیض و مجارى امور الهى، نوعى برخوردار شدن از رحمت واسعه الهى به گونه اى غیر مستقیم است.
سمهودى، یکى از نویسندگان عرب مى نویسد: مردى نابینا به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفت: دعا کن تا خدا به چشم نابیناى من شفا و عافیت دهد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: اگر صبر کنى، براى تو بهتر است، مرد نابینا گفت: نخیر، تحمل آن را ندارم، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: وضو بگیر و این دعا را بخوان: اللهم انى اسئلک و اتوجه الیک بنبیک محمد نبى الرحمه، یا محمد انى توجهت بک الى ربى فى حاجتى لیقضى لى حاجتى اللهم شفعه لى فى. پس از خواندن دعاى فوق، مرد نابینا ناگهان احساس کرد، دیدگانش روشن شده و بینایى خود را باز یافته است.

۳. صله رحم
یکى دیگر از ابعاد معارف روزه، توجه به انجام صله رحم است. در ضمن خطبه معروف پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آستانه حلول ماه رمضان آمده است:... وصلوا ارحامکم و من وصل فیه رحمه و صله الله برحمته یوم یلقاه و من قطع رحمه قطع الله عنه رحمته یوم یلقاه.
هنگامى که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال کردند: اى الصدقه افضل؟ آن حضرت در جواب فرمود: افضل الصدقه على ذى الرحم الکاشح.
ارحام به نزدیکان و خویشاوندانى که در قید حیات هستند، خلاصه نمى شود، بلکه اموات نیز از ارحامند و باید به یاد آنان نیز بود و در ذیل آیه: و اذا المؤوده سئلت (التکویر ۸) آمده است: المراد بذالک الرحم.

۴. امر به معروف و نهى از منکر
یکى از برنامه‌ها و ویژگی هاى ماه مبارک رمضان و وظیفه روزه دار در این ماه خیرخواهى براى دیگران است. این ماه، ماه پندپذیرى و پند دهى است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آستانه این ماه، مردم را پند مى داد و به رعایت تقوا و حرمت ماه رمضان سفارش مى نمود. دقت در خطبه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که در آستانه حلول ماه رمضان، ایراد نمود نشان مى دهد که آن حضرت به بسیارى از مسائل اساسى امر کرد، و از ما خواست تا بدان‌ها پاى بند باشیم و از بسیارى صفات و اعمال، نهى و نکوهش به عمل آورد، و از ما خواست تا از آن‌ها دورى گزینیم. خطبه پیامبر (صلی الله علیه و آله) درس چگونه زندگى کردن براى تمام مسلمانان است.

https://shoma-weekly.ir/dldL2j