سیاسی

چه کسی باید با ترک فعل مدعی العموم در عدم برخورد با سلبریتی ها برخورد کند

رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کردند: «حکم اینهایی که می‌آیند در خیابان یک جور نیست؛ ‌بعضی‌ها یا عامل دشمنند یا اگر عامل دشمن هم نیستند، هم‌جهتِ با دشمنند و با همان اهداف می‌آیند به خیابان؛ بعضی‌ها هم نه، هیجان‌زده‌اند؛ اینها یک حکم ندارند. این دسته‌ی دوّم را با کار فرهنگی باید درست کرد. دسته‌ی اوّل را نه، مسئولین قضائی و امنیّتی موظّفند کارهایشان را انجام بدهند.»

و نکته مورد تاکید دیگر ایشان درباره ریشه خارجی حوادث اخیر در کشور بود که تصریح کردند: «امروز دخالت دشمنان در این حوادث اغتشاشات خیابانی مورد تأیید همه است. این جور نیست که حالا یکی ادّعا کند، یکی بگوید آقا به چه دلیل؛ نه، همه قبول دارند این را، یعنی واقعاً روشن شده، واضح شده. حتّی صاحبنظران بی‌طرف خارجی هم تصریح کردند به این معنا، قبول دارند. یعنی این تحریکات یک چیز خودجوش درونی نیست. البتّه ممکن است از یک زمینه‌هایی استفاده کرده باشند لکن تحریکات تبلیغاتی و اثرگذاری فکری و مانند اینها، ایجاد هیجان، تشویق، راه نشان دادن: این جور کوکتول مولوتوف بسازید، یا این جور فلان کار را بکنید، اینها کارهایی است که واضح است که دارد انجام میگیرد؛ این روشن است؛ این فراموش نباید بشود. هر کدام از این آقایان در این زمینه نظری میدهند، صحبت میکنند، باید به این توجّه داشته باشند و توجّه بدهند.»

در قریب به یک ماه اخیر معدودی از چهره های مختلف هنری و ورزشی و بعضا سیاسی با سوء استفاده از احساسات مردم بر روی موج ایجاد شده سوار شدند و هم راستا با رسانه های بیگانه و معاند بر آتش فتنه دمیدند و البته برخی خود آغازگر برخی اغتشاشات بودند.

در شرایطی که در روزهای اخیر و با تدابیر به کار گرفته شده تلاش شد تا فضای کشور به سمت آرامش حرکت کند دشمنان ضلع سوم مثلث تجزیه طلبی را فعال کردند؛ بعد از موج سواری بر فوت مهسا امینی و تحریک کردها به جنوب شرقی کشور رفتند و با طرح شایعه تعرض به دختر زاهدانی، سعی در تحریک بلوچ ها داشتند و از یکی دو روز گذشته به سراغ عزیزان ترک رفته اند.

در همین رابطه وبسایت بی بی سی فارسی در خبری دروغ مدعی شد که در اعتراضات مدرسه شاهد اردبیل یک دانش آموز کشته و 7 دانش آموز نیز دستگیر شده‌اند. پس از انتشار این دروغ، استانداری اردبیل اعلام کرد که جان باختن یک دانش آموز کذب است و هیچ دانش آموزی هم بازداشت نشده است.

و در ادامه این شایعه سازی برخی رسانه‌های به ظاهر اصلاح طلب با پروژه جدید عملیات روانی دشمن سهیم شدند.

به عنوان نمونه روزنامه هم میهن- به مدیرمسئولی «غلامحسین کرباسچی» در مطلبی با عنوان «زندان به جای مدرسه» نوشت: نیمکت‌های تعدادی از دانش‌آموزان حالا چند روزی می‌شود که خالی است؛ عدد هرکدام فرق می‌کند، یک هفته، دو یا سه هفته.

این روزنامه به ظاهر اصلاح طلب در ادامه مدعی بازداشت دانش آموزان نیز شد.

در ادامه این جریان علی دایی فوتبالیست پیشکسوت وارد میدان شد و پا جای پای علی کریمی فعال اغتشاشات یک ماه اخیر گذاشت و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سکوت ناشی از هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه‌های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده ام امروز منجر به برخورد با دانش آموزان در یکی از مدارس در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می‌نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد.

باز می گردیم به فرمایش رهبر معظم انقلاب که در ابتدا به آن اشاره شد.

دستگاه قضایی به جز دستگیری عوامل ناآرامی ها در هفته های اخیر، چه تعداد از تحریک کنندگان را دستگیر کرده است؟ چه تعداد از چهره های معروف هنری و ورزشی را که با دروغ پردازی ها و بازی با احساسات مردم به ناآرامی ها دامن زدند دستگیر شده اند؟ آیا اساسا عوامل موثر بر افزایش ناآرامی ها در دستگاه قضایی بررسی شده اند؟ آیا اگر در روزهای اخیر با شایعه سازان در فضای مجازی برخورد می شد امروز علی دایی جرات می کرد خط رسانه ای دشمن را در داخل دنبال کند و مقدمه ناآرامی دیگری را رقم بزند؟

یکی از موضوعاتی که همواره در عرصه رسانه ای درباره فعالیت های نهادهای عمومی و دولتی مطرح می شود ضرورت برخورد دستگاه قضایی با ترک فعل ها است.

آیا درباره ناآرامی های اخیر بررسی شده که دستگاهی ترک فعل داشته یا خیر؟ و یا عملکرد دستگاه یا مقام مسوولی به افزایش ناآرامی ها دامن زده است؟ به عنوان نمونه آیا عملکرد رسانه ملی در یک ماه اخیر تبیینی و در راستای افزایش آگاهی عمومی بوده؟ یا کوتاهی صورت گرفته؟ و یا اقدام غیر حرفه ای انجام شده است؟

و سوال مهم تر؛ با ترک فعل مدعی العموم در عدم برخورد با سلبریتی ها چه کسی باید برخورد کند؟

و البته اگر برخوردی صورت گرفته چرا شفاف به اطلاع مردم نرسیده است؟

آیا اگر دستگاه قضایی در یک ماه اخیر با عوامل پشت پرده اغتشاشات و فعالان رسانه ای آن برخورد می کرد شب گذشته در داخل زندان اوین گرفتار آتش سوزی می شد که پس از آن بایدن پیام بدهد «این روند تا مدت‌هاى بسیار طولانى متوقف نمى‌شود» و البته نمونه ای از هشتگ سازی معاندان نیز درباره عامدانه بودن این اتفاق و نسبت آن با ناآرامی های اخیر لو برود؟

https://shoma-weekly.ir/adWZ37