سیاسی

چهار ویژگی مدیران فرهنگی

اگر مدیریت جهادی با همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد. مشکلات کشور در شرایط کنونی فشارهای خباثت‌آمیز قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای شهر تهران با ایشان بر چند محور مهم مدیریتی تأکید فرمودند.

مدیریت جهادی

«اگر مدیریت جهادی با همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد. مشکلات کشور در شرایط کنونی فشارهای خباثتآمیز قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد». 23/10/92

مدیریت جهادی از یکسو مبتنی بر علم و تجربه و دانش و مهارت و تخصص است و از این ظرفیتها برای پیشبرد برنامهاش استفاده میکند و از سوی دیگر اتکال به خداوند داشته و بر او توکل میکند و جز رضای خدا و جلب رضای او نیتی ندارد.

در مدیریت جهادی انسانها حرمت دارند، ضابطه بر امور حاکم است، رابطهگرایی ندارد، از رانتخواری بدور است از خود محوری و استبداد به رای نیز بدور است.

لذا مدیر جهادی باید؛ مؤمن، آخرتگرا، متقی، عدالتخواه، ولایتمدار، آیندهنگر، تکاملگرا و معتقد به دانش و پژوهش و مشارکت فعال مردم است.

مدیر جهادی باهوش و جامعنگر است از انسجام فکری برخوردار بوده و ژرفنگر و مشورتپذیر است. از اعتماد به نفس برخوردار و بر قانونمداری پایبند و از سعه صدر برخوردار است. قولش، قول و منظم و خلاق و مبتکر و ساده و صریح است.

ویژگی مدیران فرهنگی

«رهبر بزرگوار انقلاب با توجه به اشراف معظم له بر مسائل فرهنگی کشور، فرمودند: کارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دم است، اگر همراه با محتوای خوب باشد بستر اصلاح جامعه خواهد بود، اما اگر با محتوای نامناسب باشد بستر گسترش نابسامانی و کژی خواهد شد.»

فرهنگسراها

کانونهای فرهنگی

خانه سینما

خانه هنرمندان

سینما

تئاتر

جشنوارهها

هیئت های مذهبی

همگی مراکز فرهنگی و ابزارهای اقدام فرهنگی در کشورند که اگر در آن محتوای خوب و ارزشی و مبتنی بر مبانی عقیدتی و فکری و دینی عرضه شود، میتواند جامعه به ویژه نسل جوان را اصلاح و سبک زندگی اسلامی را ترویج کند، ولی اگر در این مراکز و با استفاده از این ابزارها محتوای نامناسب و ضد ارزشی و مخالف دین ترویج گردد، میتواند عامل گسترش نابسامانی فرهنگی و رفتاری و کژی وانحراف از صراط مستقیم در بین جامعه ومردم شود.

متأسفانه در طی دوران اصلاحات شاهد این حقیقت تلخ بودیم که اکثر ابزارهای فوق در خدمت ضد ارزشهای دینی و ابتذال و انحراف بود و فقط هیئتهای مذهبی به خاطر اصالت دینیاش حفظ شد.

بنابر این برای اینکه فرهنگ دینی و ارزشی در جامعه رشد و توسعه یابد ما به مدیران فرهنگی با ویژگیهای زیر نیازمندیم که از وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی تا عناصر متعدد و مختلف فرهنگی در کشور را در برگیرد، این ویژگیها از دیدگاه رهبری معظم انقلاب اسلامی در دیدار شهردار و شورای شهر تهران با معظم له اینگونه تشریح شد.

الف) اهل فرهنگ بودن

اهالی فرهنگ به کسانی میگویند که با الفبای فرهنگ اعم از ایرانی و اسلامی آشنایی داشته و تجربه و ورود قابل توجهی در مسائل فرهنگی داشته باشند که بتوانند صاحب نظر بوده و برای چالشهای آن قدرت برنامهریزی و چارهاندیشی داشته باشند. به واژهها و اصلاحات فرهنگی آشنا و از انگیزه بالایی در آن برخوردار باشند.

ب) متدین و انقلابی

عناصر فرهنگی اگر از تدین مناسب برخوردار نباشند و دین حاکم بر اندیشه و فکر و تبلیغات و رفتار آنها نباشد نمیتوانند راه صحیح را طی کنند.

انسان انقلابی با لیبرالیسم فرهنگی و استحاله فرهنگی و اباحهگری سرسازگاری ندارد.

ج) معتقد به اسلام سیاسی باشد

اسلام سیاسی، اسلام حکومتداری است، اسلامی است که سیاست و دیانت در آن یکی است. اسلام سیاسی با سکولاریزم تضاد داشته و حفظ نظام اسلامی و حساسیت در برابر دشمنان اسلام را اوجب واجبات میداند.

د) معتقد به مردمسالاری دینی باشد

مفهوم این نوع مردمسالاری این است که اول باید مردم را دینی کرد و سپس در انتخابات و مراجعه به آراء عمومی نظر مردم دیندار را در اداره امور جامعه عملیاتی کرد. کسی که به مردمسالاری پایبند و معتقد است برای ماندگاری خودش در قدرت به نتایج و آراء مردم میاندیشد و آن را میپذیرد. به رأی مردم و خواست آنها احترام میگذارد.

دغدغه دیندار کردن مردم همان قدر اهمیت دارد که دغدغه حقوق شهروندی. بنابر این مسئولین فرهنگی کشور در هر پست و مقام و جایگاهی باید از این چهار ویژگی برخوردار باشند تا بتوانند رسالت خود را در حوزه فرهنگی به نحو مطلوبی انجام دهند.

https://shoma-weekly.ir/1Tf61v