بین الملل

چند کودک سوری‌ دیگر باید کشته شوند؟! سال سختی پیش‌روی ماست عربستان در صدر لیست ناقضان حقوق بشر در جهان وزیر دارایی آلمان: قیمت بالای انرژی تا مدت‌ها با ما همراه خواهد بود اعتصاب پزشکان بخش خصوصی و عمومی در فرانسه/ ۶۰ تا ۸۰ درصد مطب‌ها تعطیل شده‌اند

چند کودک سوری‌ دیگر باید کشته شوند؟!

میک والاس، نماینده‌ ایرلند در پارلمان اروپا گفت اتحادیه اروپا مدعی نگرانی برای جمعیت غیرنظامی در سوریه است. بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی غیرنظامیان در سوریه از سوی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و نایبان آنها است. حتی نیروهای نیابتی ایالات متحده که توسط ترکیه بمباران شده‌اند، با ایالات متحده برای غارت نفت و گندم همکاری می‌کنند. ما علیه مردم سوریه، تحریم‌های یک‌جانبه‌ غیرقانونی اعمال می‌کنیم، به این دلیل که در برابر جنگ برای تغییر رژیم مقاومت کردند! و تغییر رژیم شکست خورد. جنگی که توسط فرانسه، انگلیس، آمریکا، دیکتاتوری‌های خلیج‌فارس و ترکیه به آنها تحمیل شد. نود درصد سوری‌ها اکنون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اکثر کودکان فقط یک بار در روز غذا می‌خورند و اکثرشان از گرسنگی، سرما و کمبود دارو می‌میرند. تحریم‌های غرب، قبل از تهاجم سال ۲۰۰۳ باعث مرگ نیم میلیون کودک در عراق شد. قبل از پایان دادن به این سیاست اقتدارگرایانه و نسل‌کشی، چند کودک سوری‌ دیگر باید کشته شوند؟!

سال سختی پیش‌روی ماست

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس گفت: من وانمود نمی‌کنم که همه مشکلات ما در سال جدید از بین می‌رود. سال ۲۰۲۳ برای ما چالش‌هایی به همراه خواهد داشت. جنگ روسیه علیه اوکراین عامل بحران شدید اقتصادی همراه با تورم و رکود بالا است، تمام جهان تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است.

عربستان در صدر لیست ناقضان حقوق بشر در جهان

رژیم آل سعود در سایه سکوت بین‌المللی و حمایت کشورهای غربی همچنان به سرکوب و آزار شهروندان خود ادامه می‌دهد.

سازمان دیده بان حقوق بشر، عربستان سعودی را در فهرست 10 کشور ناقض حقوق بشر در سراسر جهان در سال 2022 قرار داده است.

سازمان حقوق بشر اعدام دسته جمعی 81 نفر در عربستان سعودی را برجسته کرد.

بر اساس گزارش سازمان مذکور، مقامات سعودی در 12 مارس 2022 ،81 نفر را اعدام کردند که بزرگترین اعدام دسته جمعی در سال‌های اخیر با وجود هشدارهای بین‌المللی بود. بسیاری از خانواده‌ها پس از این واقعه، از خلال رسانه‌ها از اعدام عزیزان خود با خبر شدند.

« محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دنبال اجرای بزرگترین قتل‌عام در تاریخ عربستان، به خود سمت نخست وزیری اعطا کرد تا از هرگونه تعقیب قضایی در دادگاه‌های خارج از کشور مصون بماند.

بر اساس گزارش سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر محمد بن سلمان در واقع مسئول واقعیت دردناک حقوق بشر در این کشور است . در سال‌های گذشته اقدامات او نقض ابتدایی‌ترین اصول حقوق بشر در عربستان را نشان می‌دهد.

این درحالی است که ده‌ها نفر در زندان‌های آل سعود در معرض خطر اعدام قرار دارند .

شبکه آلمانی «دویچه وله» نیز بر تداوم نقض گسترده حقوق زنان در عربستان سعودی علیرغم اصلاحات ادعایی دولت تاکید کرد.

این شبکه اعلام کرد که مقامات سعودی به تبعیض علیه زنان به عنوان شهروندان درجه دوم با یک سیستم سرپرستی مستبدانه تغییرناپذیر دامه می‌دهند.

بر اساس این گزارش،برخی تغییرات انجام شده در قالب طرح محمد بن سلمان موسوم به «چشم انداز » برای به اصطلاح «اصلاحات اجتماعی و اقتصادی» به بدتر شدن وضعیت زنان منجر شده است.

« لینا الهذلول» خواهر « لجین الهذلول» فعال سعودی به عنوان رئیس ارتباطات و نظارت در سازمان حقوق بشر «القسط» اعلام کرد: « سرکوب‌گری هنوز در عربستان سعودی وجود دارد».

وزیر دارایی آلمان: قیمت بالای انرژی تا مدت‌ها با ما همراه خواهد بود

وزیر دارایی آلمان در سخنانی اعلام کرد که قیمت بالای انرژی تا مدت‌ها در آلمان وجود خواهد داشت و به شرایطی معمولی در کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش هفته نامه اشپیگل، کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان اعلام کرد که انتظار دارد قیمت انرژی همچنان بالا بماند و تاکید کرد که اولویت را به مبارزه برای ثبات قیمت می دهد.

وی در مصاحبه‌ای با نشریه بیلد گفت: این یک وضعیت معمولی جدید خواهد بود. لیندنر گفت: گاز از طریق پایانه‌های گاز مایع به تنهایی به دلایل لجستیکی گران‌تر از گاز دریافتی از خط لوله روسیه است. بنابراین، سطح قیمت همچنان بالاتر، اما بدون قله های ویرانگر خواهد ماند.

در ابتدای سال، لیندنر انتظار دولت فدرال مبنی بر کاهش کم نرخ تورم را تأیید کرده و گفت: ما انتظار نرخ تورم 7 درصد برای سال 2023 را داریم اما طبق پیش بینی ها، ارقام در سال 2024 و پس از آن پایین خواهد رفت. به گفته وی هدف همچنان دستیابی به نرخ تورم 2 درصد است. وی افزود: این باید اولویت اصلی بانک مرکزی اروپا و دولت فدرال باشد، زیرا تورم بالای مداوم پایه های اقتصادی ما را تضعیف می کند.

در این زمینه، لیندنر از دولت ائتلافی خواست تا ممنوعیت فرآیند فرکینگ برای استخراج گاز در آلمان را در سال جدید لغو کند. لیندنر، وزیر دارایی آلمان گفت: فقط قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان نیست که ارزش بازنگری دارد، استدلال‌ها علیه آنها نیز قدیمی است. در سال 2021، یک کمیسیون مستقل از کارشناسان پارلمان آلمان تأیید کرد که این فناوری مسئولانه است و ممنوعیت آن باید لغو شود. سپس سرمایه گذاران خصوصی می توانند تصمیم بگیرند که آیا استخراج معدن از این طریق مقرون به صرفه است یا خیر.

در جستجوی راهی برای خروج از بحران انرژی، دولت فدرال آلمان میلیاردها دلار در پایانه‌های گاز مایع سرمایه گذاری می کند. همزمان در آلمان دوباره بحث استخراج گاز به شیوه شکست هیدرولیکی یا فرکینگ مطرح می شود.

اعتصاب پزشکان بخش خصوصی و عمومی در فرانسه/ ۶۰ تا ۸۰ درصد مطب‌ها تعطیل شده‌اند

یکی از پرشکان عمومی در فرانسه در صفحه فیس بوکش اینطور نوشته است: «اعتصاب در حرفه ما رایج نیست. اگر به این نقطه رسیده‌ایم، به این دلیل است که راه دیگری برای رساندن صدایمان نداریم

به گزارش تسنیم به نقل از لوموند، با وجود انتقاد وزیر بهداشت فرانسه از تصمیم گروهی از پزشکان بخش خصوصی برای راه اندازی اعتصاب، جمعی از این پزشکان در دومین دوره اعتراضات خودطی یک ماه گذشته مجددا دست به اعتصاب زدند.

این پزشکان تصمیم گرفته اند به نشان اعتراض مطب های خود را تا تاریخ 5 ژانویه ببندند.

مهم‌ترین درخواست پزشکان فرانسه افزایش هزینه ویزیت بیماران از 25 یورو به 50 یورو بوده است. گفته شده در حال حاضر حدود 60 تا 80 درصد مطب‌های پزشکان تعطیل شده است.

خواب آمریکا برای عراق با اهرم دلار و داعش

تحرکات آمریکا علیه عراق و به حرکت درآوردن مُهره های تروریستی خود و نیز تشدید فشارهای اقتصادی توجه ناظران امور را به خود مشغول کرده است.

همزمان با شروع کار دولت عراق بر دامنه اقدامات تروریستی و دخالت های آمریکایی در عراق افزوده شده است و شکی نیست که آمریکا مایل به عراق با ثبات نیست و به دنبال وارد کردن نسل جدید داعش برای انجام اقدامات تروریستی است.

این پس از آموزش آنها در شرق فرات سوریه و زندان‌های حسکه و اردوگاه «الهول» است که سرکرده های داعشی در آن به سر می‌برند. نتایج و آثار این تحرکات آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگری به ویژه در کرکوک و دیالی و مناطق کمربندی بغداد هویدا شده است.

«حیدر اللامی» عضو ائتلاف دولت قانون گفت: دولت الکاظمی مسبب نخست بازگشت خانواده های داعشی موجود در اردوگاه الهول به اراضی عراق بود. ارتباط محکمی میان تصمیمات الکاظمی و مشکلات امنیتی در مثلث استانهای کرکوک، صلاح الدین و دیالی وجود دارد.

«جبار عوده» از اعضای ارشد چارچوب هماهنگی عراق هم اعلام کرد: حدود سی هزار تروریست در داخل اردوگاه الهول سوریه به سر می‌برند و این ثبات عراق را به خطر می‌اندازد به ویژه که این اردوگاه تحت کنترل دولت آمریکا و سازمان سیا است و از آن برای پیاده کردن خواسته های جنایتکارانه خود علیه امنیت منطقه و به ویژه عراق بهره می برد.

«عقیل الطائی» کارشناس امور امنیتی عراق به المعلومه گفت: اردوگاه الهول خطری برای عراق است. این اردوگاه تحت کنترل آمریکا و متحدانش در سوریه است و واشنگتن از تروریستهای این اردوگاه علیه عراق هر زمان که نیاز دارد، برای برهم زدن اوضاع امنیتی استفاده می کند.

وی افزود: زندان حسکه هم تحت کنترل نیروهای متحد واشنگتن است که اخیرا شاهدفرار برخی از زندانیان بوده است که در میان آنها سرکرده های داعشی قرار داشتند که این گواهی بر این است که فراری دادن آنها علیه ثبات عراق بوده است.

این کارشناس عراقی می‌افزاید: آمریکا از اردوگاه الهول و سرکرده های داعش در زندان‌های تحت کنترلش به عنوان عامل تهدیدی علیه عراق و علیه دولت کنونی عراق استفاده می کند.

از سوی دیگر «حسین الکنانی» تحلیلگر سیاسی عراقی به حربه های اقتصادی آمریکا علیه عراق پرداخته و اعلام کرد: آمریکا از دلار به عنوان اهرم فشاری علیه دولت عراق به منظور دور کردن آن از چین استفاده می‌کند.

وی افزود: دولت آمریکا خواهان قرارداد عراق با چین نیست و به دنبال مجبور کردن بغداد به همکاری با متحدان واشنگتن است و هدف نگه داشتن نظامیان خود در عراق است.

این تحلیلگر عراقی تاکید کرد: آمریکا از اهرم دلار علیه دولت السودانی استفاده می کند تا این دولت موفق نشود و جدای از آن به دنبال ادامه حضورش در عراق است.

https://shoma-weekly.ir/sTLQkN